Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Ewolucjonizm
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
5) przedstawia różne rozumienia pojęcia polityki; analizuje na wybranych przykładach zjawiska konfliktu i kompromisu politycznego;
11) analizuje kwestię pojmowania równości, wolności i sprawiedliwości w różnych nurtach myśli politycznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia różnicę między ewolucjonizmem a innymi teoriami społecznymi;
wskazuje źródła ideowe ewolucjonizmu;
analizuje główne nurty ewolucjonizmu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów; rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed zajęciami
1. Trzy pary uczniów otrzymują zadanie przygotowania charakterystyki koncepcji ewolucjonizmu: Karola Darwina (np. na podstawie K. Darwin O powstawaniu gatunków), Herberta Spencera (na podstawie np. H. Spencer,/span> Jednostka przeciwko państwu) oraz Edwarda Wilsona (np. na podstawie E. Wilson O naturze ludzkiej). W prezentacjach można wykorzystać inne źródła polecone przez nauczyciela lub odnalezione przez uczniów.
Pozostali uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” e‑materiału, aby mogli brać aktywny udział w zajęciach.
Faza wstępna
1. Mapa skojarzeń. Uczniowie zapisują kilka podstawowych cech ewolucjonizmu. Następnie wykonują ćwiczenia 2–5 z sekcji „Audiobook” – wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Pierwsza uczniowska prezentacja – zasady ewolucjonizmu Karola Darwina.
2. Druga uczniowska prezentacja – zasady ewolucjonizmu Herberta Spencera.
3. Trzecia uczniowska prezentacja – zasady ewolucjonizmu Edwarda Wilsona.
4. Debata filozofów. Każda para prelegentów zadaje jednej z pozostałych par (np. zgodnie z ruchem wskazówek zegara) dwa pytania. Zadawane są również pytania z sali. Pytani udzielają odpowiedzi.
5. Wystąpienia uczniów zostają ocenione przez nauczyciela. Jeśli jest taka konieczność, nauczyciel uzupełnia ich wcześniejsze wystąpienia.
Faza podsumowująca
1. Praca z materiałem z sekcji „Animacja”. Po zapoznaniu się z treścią materiału uczniowie w parach rozwiązują dołączone do niej ćwiczenie. Na koniec następuje wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Dyskusja w formie burzy mózgów na temat: „Jak koncepcje ewolucjonizmu wpłynęły na myśl polityczną?”.
Praca domowa:
Przygotuj krótką notatkę, w której zawrzesz najistotniejsze informacje na temat ewolucjonizmu.
Materiały pomocnicze:
Piotr Becker, Dyskusje nad ewolucjonizmem Karola Darwina w myśli polskiej przełomu XIX i XX wieku, „Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska” 2004, nr XXIX (18).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Materiały multimedialne mogą zostać wykorzystane przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.