Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.4.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Meine Lehrerin heißt Frau Kluge / Moja nauczycielka nazywa się Kluge
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych zawodów osób pracujących w szkole
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta, czy pamiętają, jak nazywają się ich nauczyciele, czy ktoś z rodziny uczniów pracuje w szkole, co tam robi. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi, by uczniowie naradzili się w parach i powiedzieli, kto oprócz nauczycieli pracuje w szkole. Następnie nauczyciel proponuje uczniom wspólne sformułowanie celów lekcji. | praca w parach | tablica interaktywna | |
Nauczyciel odtwarza dialog, objaśnia uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie pyta, jak wyglądają osoby, które w ich szkole zajmują się różnymi naprawami, gotują, sprzątają. Prosi uczniów o narysowanie konserwatora, kucharza i sprzątaczki. Jeśli uczniowie nie znają tych osób, nauczyciel opisuje je tak, aby uczniowie mogli je sobie wyobrazić i narysować. Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Powtarzają za nauczycielem nazwy zawodów w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | praca indywidualna | kredki | |
Nauczyciel przyczepia do tablicy trzy karty obrazkowe przedstawiające konserwatora, kucharza i sprzątaczkę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Prosi uczniów, aby zamknęli oczy, i zabiera jedną kartę. Nauczyciel pyta, której karty brakuje na tablicy. Uczniowie podają nazwę zawodu wykonywanego przez tę osobę w języku niemieckim. Zabawę można kontynuować, zabierając różne karty – jedną lub dwie. | plenum | karty obrazkowe przedstawiające konserwatora, kucharza i sprzątaczkę | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka, objaśnia nieznane wyrazy (e‑materiał: Plik audio). Pyta uczniów, o kim jest wierszyk. Następnie odtwarza ponownie plik audio i prosi, aby uczniowie zwrócili uwagę, który z trzech wyrazów pojawi się w nagraniu: der Koch, die Putzfrau czy die Lehrerin (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prosi uczniów, aby powtarzali za nim kolejne wersy wierszyka. Następnie jeszcze raz odtwarza cały wierszyk i prosi uczniów, aby w miarę możliwości włączali się w recytację (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). | |||
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach. Po ułożeniu obrazka mówią na głos, jaki zawód wykonuje osoba widoczna na obrazku (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | praca w parach | ||
Nauczyciel prezentuje dwa rysunki przedstawiające panią Kluge. Następnie odtwarza nagranie. Uczniowie wskazują rysunek, który jest zgodny z nagraniem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4). | plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Jedna grupa otrzymuje cztery zdjęcia przedstawiające: tablicę szkolną, zestaw do sprzątania, narzędzia, garnek z potrawą, a druga grupa – karteczki z nazwami zawodów w języku niemieckim: die Putzfrau, der Koch, die Lehrerin, der Hausmeister (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Zadaniem uczniów jest znalezienie swojej pary – dopasowanie zdjęcia do nazwy zawodu związanego z przedstawionymi na nim przedmiotami. | praca w parach | 15 min | cztery zdjęcia (tablica szkolna, zestaw do sprzątania, narzędzia, garnek z potrawą) i karteczki z nazwami zawodów w języku niemieckim |
Uczniowie grają w memory na tabletach lub laptopach, w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Następnie ochotnicy wypowiadają na głos nazwy zawodów widocznych na ilustracjach. Rozpoczynają zdanie od: Das ist ... | |||
Uczniowie rysują swoją nauczycielkę/swojego nauczyciela języka niemieckiego i prezentują gotowe prace na forum. Nauczyciel zwraca uwagę, aby rozpoczynali swoją wypowiedź w następujący sposób: Das ist meine Lehrerin. Sie heißt Frau … lub Das ist mein Lehrer. Er heißt Herr … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | praca indywidualna | kredki | |
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywną pracę na lekcji. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i pyta, czy pamiętają, jak nazywają się ich nauczyciele, czy ktoś z rodziny uczniów pracuje w szkole, co tam robi.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi, by uczniowie naradzili się w parach i powiedzieli, kto oprócz nauczycieli pracuje w szkole. Następnie nauczyciel proponuje uczniom wspólne sformułowanie celów lekcji.
praca w parach
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza dialog, objaśnia uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie pyta, jak wyglądają osoby, które w ich szkole zajmują się różnymi naprawami, gotują, sprzątają. Prosi uczniów o narysowanie konserwatora, kucharza i sprzątaczki. Jeśli uczniowie nie znają tych osób, nauczyciel opisuje je tak, aby uczniowie mogli je sobie wyobrazić i narysować. Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Powtarzają za nauczycielem nazwy zawodów w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
praca indywidualna
kredki
Nauczyciel przyczepia do tablicy trzy karty obrazkowe przedstawiające konserwatora, kucharza i sprzątaczkę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Prosi uczniów, aby zamknęli oczy, i zabiera jedną kartę. Nauczyciel pyta, której karty brakuje na tablicy. Uczniowie podają nazwę zawodu wykonywanego przez tę osobę w języku niemieckim. Zabawę można kontynuować, zabierając różne karty – jedną lub dwie.
plenum
karty obrazkowe przedstawiające konserwatora, kucharza i sprzątaczkę
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka, objaśnia nieznane wyrazy (e‑materiał: Plik audio). Pyta uczniów, o kim jest wierszyk. Następnie odtwarza ponownie plik audio i prosi, aby uczniowie zwrócili uwagę, który z trzech wyrazów pojawi się w nagraniu: der Koch, die Putzfrau czy die Lehrerin (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).
plenum
15 min
Nauczyciel prosi uczniów, aby powtarzali za nim kolejne wersy wierszyka. Następnie jeszcze raz odtwarza cały wierszyk i prosi uczniów, aby w miarę możliwości włączali się w recytację (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach. Po ułożeniu obrazka mówią na głos, jaki zawód wykonuje osoba widoczna na obrazku (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
praca w parach
Nauczyciel prezentuje dwa rysunki przedstawiające panią Kluge. Następnie odtwarza nagranie. Uczniowie wskazują rysunek, który jest zgodny z nagraniem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).
plenum
Faza podsumowująca
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Jedna grupa otrzymuje cztery zdjęcia przedstawiające: tablicę szkolną, zestaw do sprzątania, narzędzia, garnek z potrawą, a druga grupa – karteczki z nazwami zawodów w języku niemieckim: die Putzfrau, der Koch, die Lehrerin, der Hausmeister (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Zadaniem uczniów jest znalezienie swojej pary – dopasowanie zdjęcia do nazwy zawodu związanego z przedstawionymi na nim przedmiotami.
praca w parach
15 min
cztery zdjęcia (tablica szkolna, zestaw do sprzątania, narzędzia, garnek z potrawą) i karteczki z nazwami zawodów w języku niemieckim
Uczniowie grają w memory na tabletach lub laptopach, w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Następnie ochotnicy wypowiadają na głos nazwy zawodów widocznych na ilustracjach. Rozpoczynają zdanie od: Das ist ...
Uczniowie rysują swoją nauczycielkę/swojego nauczyciela języka niemieckiego i prezentują gotowe prace na forum. Nauczyciel zwraca uwagę, aby rozpoczynali swoją wypowiedź w następujący sposób: Das ist meine Lehrerin. Sie heißt Frau … lub Das ist mein Lehrer. Er heißt Herr … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
praca indywidualna
kredki
Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywną pracę na lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0