Numer e‑materiału: 1.1.4.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Meine Lehrerin heißt Frau Kluge / Moja nauczycielka nazywa się Kluge
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych zawodów osób pracujących w szkole

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
3) szkoła.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa wybrane zawody osób pracujących w szkole;

  • formułuje krótką wypowiedź na temat swojej nauczycielki/swojego nauczyciela.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość ekspresji twórczej;

  • w trakcie lekcji panuje atmosfera radości i zabawy.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

Strategie uczenia się
  • powtarzanie wyrazów;

  • używanie obrazu i dźwięku;

  • obniżanie poziomu lęku (zabawa, śmiech, rymowanki, rysowanie);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca,

    • praktyczna,

    • podejście komunikacyjne,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • praca z plikiem audio,

    • zapamiętywanie przez działanie,

  • formy pracy:

    • praca w parach,

    • plenum,

    • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • karty obrazkowe,

  • kartki A4 podzielone na cztery okienka,

  • kredki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (wiersz)

Wiersz, ze względu na rymy, ułatwia zapamiętywanie i utrwalanie materiału. Może służyć również do powtarzania słownictwa, w tym całych fraz. Wiersz to też okazja do ćwiczenia pięknej wymowy, można zorganizować konkurs klasowy na najładniejszą recytację wiersza.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta, czy pamiętają, jak nazywają się ich nauczyciele, czy ktoś z rodziny uczniów pracuje w szkole, co tam robi.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi, by uczniowie naradzili się w parach i powiedzieli, kto oprócz nauczycieli pracuje w szkole. Następnie nauczyciel proponuje uczniom wspólne sformułowanie celów lekcji.

praca w parach

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dialog, objaśnia uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie pyta, jak wyglądają osoby, które w ich szkole zajmują się różnymi naprawami, gotują, sprzątają. Prosi uczniów o narysowanie konserwatora, kucharza i sprzątaczki. Jeśli uczniowie nie znają tych osób, nauczyciel opisuje je tak, aby uczniowie mogli je sobie wyobrazić i narysować. Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Powtarzają za nauczycielem nazwy zawodów w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca indywidualna

kredki

Nauczyciel przyczepia do tablicy trzy karty obrazkowe przedstawiające konserwatora, kucharza i sprzątaczkę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Prosi uczniów, aby zamknęli oczy, i zabiera jedną kartę. Nauczyciel pyta, której karty brakuje na tablicy. Uczniowie podają nazwę zawodu wykonywanego przez tę osobę w języku niemieckim. Zabawę można kontynuować, zabierając różne karty – jedną lub dwie.

plenum

karty obrazkowe przedstawiające konserwatora, kucharza i sprzątaczkę

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka, objaśnia nieznane wyrazy (e‑materiał: Plik audio). Pyta uczniów, o kim jest wierszyk. Następnie odtwarza ponownie plik audio i prosi, aby uczniowie zwrócili uwagę, który z trzech wyrazów pojawi się w nagraniu: der Koch, die Putzfrau czy die Lehrerin (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

plenum

15 min

Nauczyciel prosi uczniów, aby powtarzali za nim kolejne wersy wierszyka. Następnie jeszcze raz odtwarza cały wierszyk i prosi uczniów, aby w miarę możliwości włączali się w recytację (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach. Po ułożeniu obrazka mówią na głos, jaki zawód wykonuje osoba widoczna na obrazku (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

Nauczyciel prezentuje dwa rysunki przedstawiające panią Kluge. Następnie odtwarza nagranie. Uczniowie wskazują rysunek, który jest zgodny z nagraniem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).

plenum

Faza podsumowująca

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Jedna grupa otrzymuje cztery zdjęcia przedstawiające: tablicę szkolną, zestaw do sprzątania, narzędzia, garnek z potrawą, a druga grupa – karteczki z nazwami zawodów w języku niemieckim: die Putzfrau, der Koch, die Lehrerin, der Hausmeister (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Zadaniem uczniów jest znalezienie swojej pary – dopasowanie zdjęcia do nazwy zawodu związanego z przedstawionymi na nim przedmiotami.

praca w parach

15 min

cztery zdjęcia (tablica szkolna, zestaw do sprzątania, narzędzia, garnek z potrawą) i karteczki z nazwami zawodów w języku niemieckim

Uczniowie grają w memory na tabletach lub laptopach, w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Następnie ochotnicy wypowiadają na głos nazwy zawodów widocznych na ilustracjach. Rozpoczynają zdanie od: Das ist ...

Uczniowie rysują swoją nauczycielkę/swojego nauczyciela języka niemieckiego i prezentują gotowe prace na forum. Nauczyciel zwraca uwagę, aby rozpoczynali swoją wypowiedź w następujący sposób: Das ist meine Lehrerin. Sie heißt Frau lub Das ist mein Lehrer. Er heißt Herr (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca indywidualna

kredki

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywną pracę na lekcji.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i pyta, czy pamiętają, jak nazywają się ich nauczyciele, czy ktoś z rodziny uczniów pracuje w szkole, co tam robi.

plenum

15 min

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). Prosi, by uczniowie naradzili się w parach i powiedzieli, kto oprócz nauczycieli pracuje w szkole. Następnie nauczyciel proponuje uczniom wspólne sformułowanie celów lekcji.

praca w parach

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza dialog, objaśnia uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie pyta, jak wyglądają osoby, które w ich szkole zajmują się różnymi naprawami, gotują, sprzątają. Prosi uczniów o narysowanie konserwatora, kucharza i sprzątaczki. Jeśli uczniowie nie znają tych osób, nauczyciel opisuje je tak, aby uczniowie mogli je sobie wyobrazić i narysować. Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Powtarzają za nauczycielem nazwy zawodów w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca indywidualna

kredki

Nauczyciel przyczepia do tablicy trzy karty obrazkowe przedstawiające konserwatora, kucharza i sprzątaczkę (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). Prosi uczniów, aby zamknęli oczy, i zabiera jedną kartę. Nauczyciel pyta, której karty brakuje na tablicy. Uczniowie podają nazwę zawodu wykonywanego przez tę osobę w języku niemieckim. Zabawę można kontynuować, zabierając różne karty – jedną lub dwie.

plenum

karty obrazkowe przedstawiające konserwatora, kucharza i sprzątaczkę

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka, objaśnia nieznane wyrazy (e‑materiał: Plik audio). Pyta uczniów, o kim jest wierszyk. Następnie odtwarza ponownie plik audio i prosi, aby uczniowie zwrócili uwagę, który z trzech wyrazów pojawi się w nagraniu: der Koch, die Putzfrau czy die Lehrerin (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

plenum

15 min

Nauczyciel prosi uczniów, aby powtarzali za nim kolejne wersy wierszyka. Następnie jeszcze raz odtwarza cały wierszyk i prosi uczniów, aby w miarę możliwości włączali się w recytację (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach. Po ułożeniu obrazka mówią na głos, jaki zawód wykonuje osoba widoczna na obrazku (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

praca w parach

Nauczyciel prezentuje dwa rysunki przedstawiające panią Kluge. Następnie odtwarza nagranie. Uczniowie wskazują rysunek, który jest zgodny z nagraniem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 4).

plenum

Faza podsumowująca

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Jedna grupa otrzymuje cztery zdjęcia przedstawiające: tablicę szkolną, zestaw do sprzątania, narzędzia, garnek z potrawą, a druga grupa – karteczki z nazwami zawodów w języku niemieckim: die Putzfrau, der Koch, die Lehrerin, der Hausmeister (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Zadaniem uczniów jest znalezienie swojej pary – dopasowanie zdjęcia do nazwy zawodu związanego z przedstawionymi na nim przedmiotami.

praca w parach

15 min

cztery zdjęcia (tablica szkolna, zestaw do sprzątania, narzędzia, garnek z potrawą) i karteczki z nazwami zawodów w języku niemieckim

Uczniowie grają w memory na tabletach lub laptopach, w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). Następnie ochotnicy wypowiadają na głos nazwy zawodów widocznych na ilustracjach. Rozpoczynają zdanie od: Das ist ...

Uczniowie rysują swoją nauczycielkę/swojego nauczyciela języka niemieckiego i prezentują gotowe prace na forum. Nauczyciel zwraca uwagę, aby rozpoczynali swoją wypowiedź w następujący sposób: Das ist meine Lehrerin. Sie heißt Frau lub Das ist mein Lehrer. Er heißt Herr (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca indywidualna

kredki

Nauczyciel żegna się z uczniami, dziękując im za aktywną pracę na lekcji.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec