Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Sortowanie przez wybieranie w języku Java
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Prześledzisz działanie algorytmu sortowania przez wybieranie.
Przeanalizujesz algorytm sortowania przez wybieranie pod kątem złożoności czasowej.
Zaimplementujesz w języku Java algorytm sortowania przez wybieranie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji), w tym Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Chętne lub wybrane osoby przygotowują krótkie wystąpienie na temat złożoności czasowej i stabilności omawianego algorytmu.
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Sortowanie przez wybieranie w języku Java”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj” w kontekście programowania.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel prosi wybranego ucznia lub uczniów o przedstawienie sytuacji problemowej związanej z tematem lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”, jeśli nauczyciel – na podstawie raportu na platformie – uważa, że przygotowanie uczniów jest wystarczające, może pominąć tę czynność.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Film samouczek”. Uczniowie w parach piszą w języku Java program wykorzystujący algorytm sortowania przez wybieranie. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.
Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem. Na forum klasy omawiają przedstawione w nim informacje.
Wskazane osoby przedstawiają prezentacje przygotowane przed lekcją.
Chętne lub wybrane osoby zadają pytania. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia prezentacje.
Ćwiczenie umiejętności. Prowadzący zapowiada uczniom, że będą rozwiązywać ćwiczenie nr 1 z sekcji „Sprawdź się”. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie następuje porównanie napisanych kodów podczas wspólnego omówienia rozwiązań.
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie nauczyciel na przykładzie ćwiczenia przedstawia, jak liczebność elementów w nieposortowanym zbiorze wpływa na złożoność obliczeniową algorytmu.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadane pytania podsumowujące, np.
czym jest sortowanie?
na czym polega algorytm sortowania przez wybieranie?
jaką nazwę nosi algorytm sortowania, w którym elementy o tej samej wartości klucza nie zmieniają kolejności względem siebie?
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia z programowania w Javie, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie realizują program opisany w sekcji „Przeczytaj” dla danych z pliku
identyfikatory.txt
Uczniowie wykonują polecenie 3 z sekcji „Film samouczek”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Java SE 8 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Eclipse 4.4 (lub nowszej wersji).
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.