Autorki e‑materiału: Renata Nowakowska, Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Family Tree / Drzewo genealogiczne

Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.5, II.5, III.4, III.5, V.1, V.3, VIII.1, VIII.2, VIII.3, XI, XII

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące rodziny.

  2. Uczeń potrafi opowiadać o rodzinie i relacjach między poszczególnym jej członkami, wykorzystując Saxon Genitive.

  3. Uczeń potrafi nazywać członków brytyjskiej rodziny królewskiej.

  4. Uczeń potrafi napisać e‑mail, w którym przekazuje informacje na temat brytyjskiej rodziny królewskiej.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z rodziną.

  2. Uczeń poszerza wiedzę na temat brytyjskiej rodziny królewskiej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (nauka poprzez używanie omówień i synonimów oraz przewidywanie znaczeń nieznanych słów)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem/plikiem audio)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej zdjęcie rodziny królewskiej (e‑materiał) i wprowadza temat (Wprowadzenie).

  2. Nauczyciel pyta: Do you know who they are? British Royal Family. Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, żeby na wyścigi znaleźli wyrazy związane z rodziną królewską w Exercise 1 (Przeczytaj). Najszybszy uczeń nanosi odpowiedzi na tablicę interaktywną. Jeśli uczniowie nie znają imion, nauczyciel może wybrać dwie osoby: Do you know their names? Queen Elizabeth, Prince William etc.
    Jeśli uczniowie znają rodzinę królewską, można zapytać, kogo lubią najbardziej.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst o rodzinie królewskiej King Charles III and His Family (Przeczytaj) i wykonali Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie porównują odpowiedzi w parach i odczytują je na forum klasy.

  2. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i uzasadniają je na forum klasy, odwołując się do tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Nanoszą zdania na tablicę interaktywną.

  4. Nauczyciel wyświetla tekst czytanki i podkreśla zdanie: King Charles’s first wife was Diana, zwraca uwagę na dopełniacz saksoński. Wyjaśnia, że ta konstrukcja stosowana jest, żeby wyrazić, że coś do kogoś należy. Tworzymy ją, dodając do osoby apostrof + s.

  5. Nauczyciel zapisuje na tablicy przykłady: William's son/ Harry's wife. Nauczyciel zapisuje kolejne przykłady: Queen Elizabeth's dog / King Charles's first wife - tutaj nauczyciel zaznacza grupę rzeczownika i wyjaśnia, że apostrof + s dodajemy do całej grupy rzeczownika, nie do samego rzeczownika.

  6. Nauczyciel zapisuje przykłady na liczbę mnogą i wyjaśnia, że do rzeczownika dodajemy sam apostrof: My grandsons' car.

  7. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej drzewo genealogiczne rodziny królewskiej i wyjaśnia, jak czyta się informacje z drzewa genealogicznego i/lub prosi uczniów, żeby robili to razem z nim.

  8. Uczniowie na wyścigi wykonują Exercise 1 (Plik audio). Najszybszy uczeń wykonuje zadanie na tablicy multimedialnej.

  9. Nauczyciel prosi uczniów o wysłuchanie wypowiedzi księcia George’a i wykonanie Exercise 2 (Plik audio). Uczniowie porównują odpowiedzi w parach i odczytują je na forum klasy. Jeśli to konieczne, uczniowie słuchają nagrania po raz drugi.

  10. Uczniowie słuchają nagrania po raz kolejny i wykonują Exercise 3 (Plik audio). Sprawdzają odpowiedzi w parach i odczytują je na forum klasy.

  11. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Plik audio) i sprawdzają odpowiedzi w parach oraz odczytują je na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 4, 5, 8 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie mówią, czego nauczyli się podczas lekcji: saxon genitive, family vocabulary (mogą wymienić nowe dla nich wyrażenia).

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–3, 6, 7 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują Exercise 9 (Sprawdź się): Write an e‑mail about the Royal Family to a friend. In the e‑mail:

  • tell him/her who the Royal Family members are;

  • inform him/her which family members died;

  • write if the Royal Family is big or not.

Your answer shouldn't be shorter than 50 words.

Materiały dodatkowe: Plik audio z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, korzystając z opisu rodziny w pliku audio, uczniowie przygotowują opis własnej rodziny. Na kolejnej lekcji uczniowie pracują w parach. Odczytują sobie opisy, a zadaniem kolegi/koleżanki jest narysowanie drzewa genealogicznego w oparciu na usłyszanym opisie. Właściciel opisu sprawdza zgodność treści drzewa ze stanem faktycznym.

Alternatywnie: Uczniowie rysują drzewo genealogiczne swoich rodzin, przy czym nadają wszystkim tytuły królewskie (queen, prince, princess). Zestawienie angielskich słów i polskich imion może być dla uczniów zabawne, a przy tym ćwiczy dwa obszary słownictwa.