Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Two Metropolises / Dwie metropolie
Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.4, V.5, V.6, VII.1, VII.5
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo związane z turystyką i atrakcjami w Australii i Kanadzie.
Uczeń potrafi opisać najważniejsze zabytki i atrakcje turystyczne Sydney i Toronto.
Uczeń stosuje w wypowiedziach przedimki a/an/the.
Uczeń potrafi porównać i wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy Australią i Kanadą pod względem geograficznym.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat geografii i kultury Australii oraz Kanady.
Uczeń rozwija wiedzę o anglojęzycznym obszarze geograficzno‑kulturowym.
Uczeń kształtuje świadomość historii kolonizacji Australii i Kanady i jej skutków kulturowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: What does the picture show? What other big cities around the world do you know? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie w parach tekstu Sydney and Toronto – Two Metropolises. Uczeń A czyta część tekstu dotyczącą Sydney, a uczeń B część dotyczącą Toronto. Następnie każdy z uczniów podaje koledze/koleżance jak najwięcej faktów na temat miasta, o którym czytali.
Uczniowie czytają cały tekst Sydney and Toronto – Two Metropolises i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Odpowiedzi uzasadniają cytatami z tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.
Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Nauczyciel wyjaśnia zasadę przedimków a, an, the. Następnie podkreśla zdania z przedimkami w tekście Sydney and Toronto – Two Metropolises i prosi uczniów o wyjaśnienie, dlaczego dany przedimek jest w nich użyty. Następnie uczniowie wykonują na forum klasy Exercise 5, 6 i 7 (Przeczytaj).
W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Uczniowie odpowiadają na pytania z quizu, po czym sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie pracują na forum klasy. Wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Gra edukacyjna) i je uzasadniają.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie w parach odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):
Which big city in the world would you like to visit?
What landmarks are there?
What would you like to do there?
Alternatywnie, uczniowie mogą odpowiedzieć na pytania dotyczące Sydney i Toronto, aby zastosować słownictwo i informacje wprowadzone podczas lekcji:
Which of the two metropolises would you like to visit: Sydney or Toronto?
What landmarks would you like to see?
What would you like to do there?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Gra edukacyjna).
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną z Exercise 8 (Sprawdź się): You have just arrived in Toronto. Write an e‑mail to your friend in England and:
describe your first impression;
write about attractions in Toronto;
say why Toronto is worth visiting.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, na podstawie czytanki i gry edukacyjnej z e‑materiału, uczniowie w parach przygotowują mapę myśli z kluczowym słownictwem z lekcji. Na następnej lekcji wskazane pary prezentują swoje mapy myśli na forum klasy, oprowadzając rówieśników po swoich kategoriach.