Autorka e‑materiału: Zuzanna Kościuk

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Two Metropolises / Dwie metropolie

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, X

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.2, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.4, V.5, V.6, VII.1, VII.5

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane z turystyką i atrakcjami w Australii i Kanadzie.

  2. Uczeń potrafi opisać najważniejsze zabytki i atrakcje turystyczne SydneyToronto.

  3. Uczeń stosuje w wypowiedziach przedimki a/an/the.

  4. Uczeń potrafi porównać i wskazać podobieństwa i różnice pomiędzy Australią i Kanadą pod względem geograficznym.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat geografii i kultury Australii oraz Kanady.

  2. Uczeń rozwija wiedzę o anglojęzycznym obszarze geograficzno‑kulturowym.

  3. Uczeń kształtuje świadomość historii kolonizacji Australii i Kanady i jej skutków kulturowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (gra edukacyjna, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What does the picture show? What other big cities around the world do you know? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie w parach tekstu Sydney and Toronto – Two Metropolises. Uczeń A czyta część tekstu dotyczącą Sydney, a uczeń B część dotyczącą Toronto. Następnie każdy z uczniów podaje koledze/koleżance jak najwięcej faktów na temat miasta, o którym czytali.

  2. Uczniowie czytają cały tekst Sydney and Toronto – Two Metropolises i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Odpowiedzi uzasadniają cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, cytując odpowiednie fragmenty tekstu.

  4. Uczniowie uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Nauczyciel wyjaśnia zasadę przedimków a, an, the. Następnie podkreśla zdania z przedimkami w tekście Sydney and Toronto – Two Metropolises i prosi uczniów o wyjaśnienie, dlaczego dany przedimek jest w nich użyty. Następnie uczniowie wykonują na forum klasy Exercise 5, 67 (Przeczytaj).

  6. W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną uczniowie wykonują Exercise 1 (Gra edukacyjna). Uczniowie odpowiadają na pytania z quizu, po czym sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

  7. Uczniowie pracują na forum klasy. Wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Gra edukacyjna) i je uzasadniają.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna). Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie w parach odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):

  • Which big city in the world would you like to visit?

  • What landmarks are there?

  • What would you like to do there?

Alternatywnie, uczniowie mogą odpowiedzieć na pytania dotyczące SydneyToronto, aby zastosować słownictwo i informacje wprowadzone podczas lekcji:

  • Which of the two metropolises would you like to visit: Sydney or Toronto?

  • What landmarks would you like to see?

  • What would you like to do there?

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Gra edukacyjna).

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  3. Uczniowie wykonują pracę pisemną z Exercise 8 (Sprawdź się): You have just arrived in Toronto. Write an e‑mail to your friend in England and:

  • describe your first impression;

  • write about attractions in Toronto;

  • say why Toronto is worth visiting.

Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, na podstawie czytanki i gry edukacyjnej z e‑materiału, uczniowie w parach przygotowują mapę myśli z kluczowym słownictwem z lekcji. Na następnej lekcji wskazane pary prezentują swoje mapy myśli na forum klasy, oprowadzając rówieśników po swoich kategoriach.