Konspekt (scenariusz) lekcji

Imię i nazwisko autora:

Monika Sitek

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jak wyglądają galaktyki?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
2) posługuje się materiałami pomocniczymi, w tym tablicami fizycznymi i chemicznymi oraz kartą wybranych wzorów i stałych fizykochemicznych;
18) przedstawia własnymi słowami główne tezy tekstu popularnonaukowego z dziedziny fizyki lub astronomii.

IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń:
10) opisuje Wielki Wybuch jako początek znanego nam Wszechświata; zna przybliżony wiek Wszechświata, opisuje rozszerzanie się Wszechświata (ucieczkę galaktyk); stosuje do obliczeń prawo Hubble’a.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. zapozna się z różnymi typami galaktyk.

  2. pozna zasadnicze różnice pomiędzy galaktykami.

  3. na podstawie prawdziwego zdjęcia określi typ galaktyki.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

- decyzyjna,
- burza mózgów,
- pokaz multimedialny.

Formy zajęć:

- praca w parach,
- praca wspólna.

Środki dydaktyczne:

Rzutnik, wydruki zdjęć galaktyk dla uczniów lub urządzenia multimedialne, na których uczniowie wyświetlą zdjęcia przygotowane przez nauczyciela.

Materiały pomocnicze:

http://zoo1.galaxyzoo.org/pl/Tutorial.aspx

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Lekcję należy połączyć z e‑materiałem „Definicja galaktyki”. Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem w domu. Nauczyciel na lekcji rozpoczyna od wprowadzenia stawiając pytania:
Co to jest galaktyka? Jakie znamy typy galaktyk? Czym tak naprawdę są galaktyki aktywne?
Uczniowie odpowiadają wspólnie na pytania. Nauczyciel wypisuje na tablicy cele lekcji w oparciu o zagadnienia, z którymi uczniowie mieli największy problem zapoznając się w domu z e‑materiałem.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel na ekranie włącza tutorial projektu GALAXY ZOO. Na podstawie prawdziwych astronomicznych zdjęć prezentuje uczniom różnice pomiędzy galaktykami. Uczniowie wspólnie przechodzą krok po kroku przez szybki podręcznik użytkownika galaktycznego zoo.

Przy każdym zdjęciu nauczyciel zadaje pytania wspomagające:
- Czy obiekt na zdjęciu ma wyraźny dysk?
- Czy obiekt na zdjęciu ma wyraźne ramiona spiralne?
- W którą stronę zawijają się ramiona?
- Czy obiekt na zdjęciu przypomina elipsoidę?
- Czy może być aktywna? Nauczyciel prosi uczniów w trakcie analizy galaktyk o zwrócenie uwagi na dodatkowe szczegóły: np. kolor.

Faza podsumowująca:

Nauczyciel dzieli uczniów w pary. Każdej parze daje dwa zdjęcia galaktyk. Uczniowie w parze tworzą tabelę, w której robią zestawienie porównujące galaktyki ze zdjęć. Typ galaktyki, kolor, ramiona, poprzeczka, aktywność, dżet, itp.

Praca domowa:

Dla chętnych: wziąć udział w projekcie galaxy zoo. http://zoo1.galaxyzoo.org/pl/Tutorial.aspx

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie mogą zapoznać się z multimedium w fazie wprowadzającej lekcji.