Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Rozwój zrównoważony
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz cele rozwoju zrównoważonego.
Wskażesz działania, dzięki którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokajane zgodnie z zasadą rozwoju zrównoważonego.
Omówisz przykłady stosowania zasady rozwoju zrównoważonego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
burza mózgów;
praca z filmem;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Rozwój zrównoważony”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią zawartą w sekcji „Przeczytaj” i przygotowują pytania, jakie można by było zadać w kontekście tematu zajęć.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel inicjuje burzę mózgów, zadając pytanie:
– W jaki sposób możemy wprowadzić w codziennym życiu zasady rozwoju zrównoważonego? Czy stosujesz któreś z nich?
Uczniowie zapisują swoje pomysły na tablicy. Nauczyciel podsumowuje burzę mózgów.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Film”). Uczniowie zapoznają się z każdym z filmów i indywidualnie rozwiązują polecenia (nr 1: „Wyjaśnij, w jakim celu powstała idea rozwoju zrównoważonego” i nr 2: „Wymień działania, które Polska podejmuje w celu realizacji założeń rozwoju zrównoważonego”).
Praca w parach. Uczniowie na podstawie dodatkowych źródeł i własnej wiedzy wymieniają w parach przykładowe działania w ramach każdego z punktów deklaracji z Rio wymienionych w sekcji „Przeczytaj”. Mogą je przedstawić np. w formie mapy myśli.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 7 („Wyjaśnij, w jakim celu tworzone są leśne kompleksy promocyjne”) i 8 („Wyjaśnij, dlaczego dla zrównoważonej gospodarki rolnej tak duże znaczenie ma różnorodność uprawianych na danym terenie roślin”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i formułują wspólne uzasadnienia. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowy tok rozumowania. Chętni prezentują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odpowiadają na pytania przygotowane przed lekcją.
Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Marcin Popkiewicz, „Rozwój zrównoważony: 10 mitów”, portal Ziemia na Rozdrożu, 13 stycznia 2014.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z materiałem w sekcji „Film”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębić swoją wiedzę.