Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Rozmieszczenie zbiorowisk roślinnych w zależności od opadów i temperatury

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

VI. Pedosfera i biosfera: procesy glebotwórcze, typy gleb, strefowość i piętrowość gleb oraz roślinności.

Uczeń:

  1. wyjaśnia zależności między klimatem, występowaniem typów gleb i formacji roślinnych w układzie strefowym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • charakteryzuje rozmieszczenie formacji roślinnych na Ziemi,

  • określa w jaki sposób elementy klimatu warunkują rozmieszczenie formacji roślinnych,

  • wskazuje związki między klimatem a roślinnością,

  • ocenia wpływ globalnych zmian klimatu na rozmieszczenie formacji roślinnych.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, pogadanka, dyskusja

Formy zajęć: praca indywidualna/w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, zeszyt przedmiotowy, atlas geograficzny, w zależności od wyposażenia komputer, projektor multimedialny, tablety, tablica multimedialna

Materiały pomocnicze:

Desperak J., Balon J., Tablice geograficzne, Świat Książki, Warszawa 2003.

Podbielkowski Z., Państwa roślinne kuli ziemskiej, WSiP, Warszawa 1977.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do lekcji poprzez krótkie przypomnienie/omówienie pojęć „zbiorowisko roślinne”, „formacja roślinna” oraz czynników decydujących o ich rozmieszczeniu – krótka pogadanka nauczyciela w interakcji z uczniami.

Faza realizacyjna:

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest określenie prawidłowości wpływu warunków klimatycznych na rozmieszczenie formacji (zbiorowisk) roślinnych na Ziemi.

  • Prezentacja symulacji interaktywnej – omówienie poszczególnych formacji roślinnych w interakcji z uczniami; uczniowie (samodzielnie lub w parach) analizują rozmieszczenie głównych formacji roślinnych i ich uwarunkowania klimatyczne, zwracając uwagę nie tylko na średnią roczną temperaturę powietrza i sumę opadów, ale także na przebieg w roku tych elementów klimatu; podczas prezentacji każdej formacji roślinnej wskazują w atlasie przykładowe miejsca jej występowania.

  • Dyskusja z udziałem całego zespołu klasowego, której celem jest sformułowanie prawidłowości dotyczących związków między cechami klimatu (sumą opadów i temperatura powietrza) a cechami formacji roślinnej występującej w tych warunkach.

  • Podsumowanie wyników dyskusji przez nauczyciela.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i treści przedstawionych w multimediach.

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z e‑materiału i prezentacja ich wyników na forum klasy.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa:

  • Wykonanie pozostałych ćwiczeń z e‑materiału (wskazane przez nauczyciela).

  • Praca pisemna: „Przedstaw wpływ opadów i temperatury powietrza na zróżnicowanie zbiorowisk roślinnych na obszarze Polski”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Zawarta w e‑materiale symulacja interaktywna może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu i w czasie lekcji, mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego pedosfery i biosfery (zakres podstawowy: VI.). Będzie przydatna także podczas innych lekcji z bloków tematycznych dotyczących związków i zależności między poszczególnymi elementami środowiska przyrodniczego.