Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Czy film Czas Apokalipsy pokazuje uniwersalność prawd zawartych w prozie Conrada?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
zapoznaje się z filmem Czas Apokalipsy;
przygotowuje prezentację multimedialną na temat filmu;
bierze udział w dyskusji;
dokonuje prezentacji samodzielnie wykonanej prezentacji;
uzasadnia, czy film Czas Apokalipsy pokazuje uniwersalnośść prawd zawartych w prozie Conrada.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z filmem Czas Apokalipsy z 1979 w reżyserii Francisa Forda Coppola. Po obejrzeniu ich zadaniem jest przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat filmu. Prezentacja powinna zawierać:
- stronę tytułową,
- krótkie omówienie treści filmu,
- materiał ilustracyjny (zdjęciowy),
- omówienie zabiegów wizualnych i dźwiękowych zastosowanych w filmie,
- wyjaśnienie roli muzyki,
- własną ocena filmu,
- slajd zamykający.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje pytanie: „Czy problemy ukazane przez Conrada okazały się niezmiennie aktualne?”. Prosi uczniów, aby w parach rozpoczęli wstępną dyskusję na ten temat. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na forum, a wybrana osoba zapisuje najważniejsze spostrzeżenia i wnioski z dyskusji na tablicy.
Prowadzący zajęcia udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Wraz uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” oraz z prezentacją multimedialną. Polecenia dotyczące prezentacji uczniowie wykonują w parach.
Nauczyciel wraz z uczniami ogląda film z sekcji multiedialnej. Uczniowie indywidualnie pracują nad odpowiedziami do poleceń oraz nad ćwiczeniem 1.
Uczniowie przygotowują argumenty w dyskusji: Czy adaptacja jest zawsze interpretacją? Nauczyciel dzieli uczniów na kilkuosobowe zespoły i daje im czas na przygotowanie argumentów. Każdy zespół wybiera przedstawiciela i przedstawia swoją argumentację. Argumenty, które zostały przywołane w wypowiedziach przedstawicieli zespołów zostają zapisane na tablicy. Nauczyciel proponuje uczniom stworzenie rankingu argumentów (zaczynając od tych, które powtarzały się najczęściej).
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji i odpowiedź na pytanie:
Czy film Czas Apokalipsy pokazuje uniwersalność prawd zawartych w prozie ConradaNauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Czy adaptacja jest zawsze interpretacją? Uzasadnij swoją opinię w wypowiedzi pisemnej.
Materiały pomocnicze:
„Film na świecie” nr 2 (387), Warszawa 1992 – numer monograficzny o twórczości Francisa Forda Coppoli
Czas Apokalipsy z 1979 w reżyserii Francisa Forda Coppola
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.