Numer e‑materiału: 2.4.8.1

Imię i nazwisko autora: Agata Duda‑Maśloch

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Endlich Sommerferien!/Wreszcie wakacje!

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat form spędzania czasu podczas wakacji i nazywania miejsca, dokąd można pojechać na wakacje.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa, wycieczki, zwiedzanie);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • wymieni najbardziej popularne cele wakacyjne;

  • opowie, jak spędza wakacje, jakie aktywności wykonuje;

  • przygotuje pocztówkę z pozdrowieniami z wakacji.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;

  • sam decyduje, jakie informacje wykorzysta przy opisie fotografii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Metody i formy nauczania:

  • podająca – pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym,

  • praktyczna – metoda aktywizująca – gry dydaktyczne, opowiadanie, burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca na forum klasy.

Środki dydaktyczne:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji Czy wiesz, że…, następnie pyta uczniów, dokąd Polacy chętnie podróżują i gdzie najczęściej spędzają wakacje.

  • Nauczyciel prosi również o wymienienie miejsc, dokąd wyjeżdżają uczniowie.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z treścią kartek z pozdrowieniami z wakacji w sekcji Przeczytaj, w razie potrzeby korzystają z wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku, i dopasowują pocztówki z wakacji do pozdrowień od poszczególnych osób.

  • Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia tekstu w sekcji Przeczytaj oraz utrwalają słownictwo związane z nazwami miejsc wyjazdów wakacyjnych i różnych rodzajów aktywności za pomocą: Übung 2 w sekcji Przeczytaj (przyporządkowują czynności do miejsc ich wykonywania) oraz Übung 3 w sekcji Przeczytaj (dopasowują informacje zawarte w tekstach kartek pocztowych do odpowiednich osób).

  • Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej kilka obrazków z różnymi aktywnościami wakacyjnymi, takimi jak plaża, kemping, wycieczka rowerowa.

  • Nauczyciel zadaje pytania: Wo ist das?, Was macht die Person?, Kennst du den Ort?. Uczniowie odpowiadają na pytania, a nauczyciel zapisuje ich odpowiedzi na tablicy.

  • Nauczyciel odtwarza dialog pomiędzy Laurą a Fabianem (Plik audio) i prosi uczniów, aby podczas słuchania skupili uwagę na tym, co między ich planami wakacyjnymi jest podobne, a co je różni.

  • Uczniowie dzielą się w parach swoimi odpowiedziami na pytania zadane przez nauczyciela i omawiają, co będą robić podczas wakacji.

  • Uczniowie wykonują polecenia do pliku audio. W celu sprawdzenia stopnia rozumienia tekstu określają prawdziwość zdań (Übung 1 w sekcji Plik audio) oraz dopasowują wypowiedzi do właściwej osoby (Übung 2 w sekcji Plik audio). Przyporządkowując odpowiednie fragmenty zdań (Übung 3 w sekcji Plik audio), rozwijają sprawności mówienia, w tym zadawania pytań.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie rozwiązują zadania (Aufgaben 1‑6) z części Sprawdź się, których celem jest sprawdzenie stopnia opanowania słownictwa zawartego w lekcji.

  • Uczniowie opowiadają o czynnościach wykonywanych podczas wakacji i miejscach wakacyjnych, np. Ich bade am See. Im Wald fahre ich Rad. In der Stadt gehe ich ins Kino.

  • Następnie uczniowie piszą pocztówkę wakacyjną na podstawie wzorów z części Przeczytaj (Aufgabe 7).

Praca domowa:

Uczniowie w ramach Aufgabe 8 w części Sprawdź się opisują zdjęcie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: uczniowie pracują w parach - pokazują koledze/koleżance z ławki zdjęcie z wakacji z rodziną i opisują miejsce, osoby, czynności pokazane na zdjęciu;

  • w trakcie lekcji: uczniowie na podstawie tekstu tworzą własne krótkie dialogi, w których będą rozmawiali o swoich planach na wakacje;

  • po lekcji: uczniowie tworzą plakat lub broszurę reklamującą jedno z miejsc, o których mówią Fabian i Laura w tekście.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec