Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.8.1
Imię i nazwisko autora: Agata Duda‑Maśloch
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Endlich Sommerferien!/Wreszcie wakacje!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat form spędzania czasu podczas wakacji i nazywania miejsca, dokąd można pojechać na wakacje.
Cele szczegółowe lekcji:
Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
wymieni najbardziej popularne cele wakacyjne;
opowie, jak spędza wakacje, jakie aktywności wykonuje;
przygotuje pocztówkę z pozdrowieniami z wakacji.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
sam decyduje, jakie informacje wykorzysta przy opisie fotografii.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, opis, praca ze źródłem drukowanym,
praktyczna – metoda aktywizująca – gry dydaktyczne, opowiadanie, burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca na forum klasy.
Środki dydaktyczne:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji Czy wiesz, że…, następnie pyta uczniów, dokąd Polacy chętnie podróżują i gdzie najczęściej spędzają wakacje.
Nauczyciel prosi również o wymienienie miejsc, dokąd wyjeżdżają uczniowie.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z treścią kartek z pozdrowieniami z wakacji w sekcji Przeczytaj, w razie potrzeby korzystają z wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku, i dopasowują pocztówki z wakacji do pozdrowień od poszczególnych osób.
Uczniowie sprawdzają stopień zrozumienia tekstu w sekcji Przeczytaj oraz utrwalają słownictwo związane z nazwami miejsc wyjazdów wakacyjnych i różnych rodzajów aktywności za pomocą: Übung 2 w sekcji Przeczytaj (przyporządkowują czynności do miejsc ich wykonywania) oraz Übung 3 w sekcji Przeczytaj (dopasowują informacje zawarte w tekstach kartek pocztowych do odpowiednich osób).
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej kilka obrazków z różnymi aktywnościami wakacyjnymi, takimi jak plaża, kemping, wycieczka rowerowa.
Nauczyciel zadaje pytania: Wo ist das?, Was macht die Person?, Kennst du den Ort?. Uczniowie odpowiadają na pytania, a nauczyciel zapisuje ich odpowiedzi na tablicy.
Nauczyciel odtwarza dialog pomiędzy Laurą a Fabianem (Plik audio) i prosi uczniów, aby podczas słuchania skupili uwagę na tym, co między ich planami wakacyjnymi jest podobne, a co je różni.
Uczniowie dzielą się w parach swoimi odpowiedziami na pytania zadane przez nauczyciela i omawiają, co będą robić podczas wakacji.
Uczniowie wykonują polecenia do pliku audio. W celu sprawdzenia stopnia rozumienia tekstu określają prawdziwość zdań (Übung 1 w sekcji Plik audio) oraz dopasowują wypowiedzi do właściwej osoby (Übung 2 w sekcji Plik audio). Przyporządkowując odpowiednie fragmenty zdań (Übung 3 w sekcji Plik audio), rozwijają sprawności mówienia, w tym zadawania pytań.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie rozwiązują zadania (Aufgaben 1‑6) z części Sprawdź się, których celem jest sprawdzenie stopnia opanowania słownictwa zawartego w lekcji.
Uczniowie opowiadają o czynnościach wykonywanych podczas wakacji i miejscach wakacyjnych, np. Ich bade am See. Im Wald fahre ich Rad. In der Stadt gehe ich ins Kino.
Następnie uczniowie piszą pocztówkę wakacyjną na podstawie wzorów z części Przeczytaj (Aufgabe 7).
Praca domowa:
Uczniowie w ramach Aufgabe 8 w części Sprawdź się opisują zdjęcie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: uczniowie pracują w parach - pokazują koledze/koleżance z ławki zdjęcie z wakacji z rodziną i opisują miejsce, osoby, czynności pokazane na zdjęciu;
w trakcie lekcji: uczniowie na podstawie tekstu tworzą własne krótkie dialogi, w których będą rozmawiali o swoich planach na wakacje;
po lekcji: uczniowie tworzą plakat lub broszurę reklamującą jedno z miejsc, o których mówią Fabian i Laura w tekście.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0