Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.8.3.2
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Pauken oder spicken? / Wkuwać czy ściągać?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VIII, poziom językowy A2+/B1
Cel ogólny lekcji:
Doskonalenie umiejętności argumentowania i wypowiadania się na temat uczenia się.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia wybrane informacje dotyczące systemu szkolnictwa w Niemczech;
nazywa argumenty przemawiające za i przeciw ściąganiu
wyraża swoją opinię na temat ściągania.
Cele motywacyjne:
wykorzystanie zajęć z języka obcego nowożytnego do rozwijania wrażliwości międzykulturowej oraz kształtowania postawy ciekawości, szacunku i otwartości wobec innych kultur, niekoniecznie tylko tych związanych z językiem docelowym;
zachęcanie uczniów do samooceny własnej pracy i stosowania różnych technik służących uczeniu się.
Strategie uczenia się:
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych;
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
organizowanie i planowanie uczenia się (zdobywanie wiedzy na temat tego, jak uczyć się języków obcych, przygotowanie odpowiedniego miejsca do nauki, dbałość o dogodny dla nauki czas).
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: opis, wyjaśnianie, praca ze źródłem graficznym;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo Spickzettel, wyjaśnia jego znaczenie i prosi uczniów o podniesienie kciuka do góry, jeśli uczniowie akceptują ściągawki, lub opuszczenie go do dołu, jeśli są przeciwnego zdania.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają samodzielnie tekst z części Przeczytaj, wyjaśniają nieznane im słowa z pomocą słownika. W razie potrzeby nauczyciel udziela dodatkowych informacji.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Jedna grupa wyszukuje w tekście argumenty przemawiające za ściąganiem, druga - przeciwko ściąganiu. Argumenty zapisywane są na plakatach lub na tablicy. Zostaną wykorzystane podczas dyskusji (będzie to tzw. scaffolding / rusztowanie).
Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie:
Einige Schüler sind der Meinung, dass Spicken schlau ist. Zwraca uwagę na szyk wyrazów po spójniku dass oraz poleca przeanalizowanie Tipp zur Grammatik.
W ramach przygotowania do dyskusji uczniowie wykonują Übung 3 z części Przeczytaj oraz Aufgaben 4 i 5 z części Sprawdź się. Ponadto nauczyciel zapisuje na tablicy typowe zwroty, po których występuje konstrukcja z dass: Ich finde, dass.../ Ich glaube, dass...
Uczniowie pracują w dwóch grupach. Grupa A argumentuje za używaniem ściągawek, grupa B - przeciw. Nauczyciel powinien uprzedzić uczniów, że mają tak podzielić się przedstawianiem argumentów, aby każdy w tej dyskusji był aktywny. Argumenty przedstawiane są na zasadzie zygzaka: A → B → A → B, itd.
c) Faza podsumowująca:
Korzystając z ilustracji interaktywnej, uczniowie przypominają sobie nazwy typów szkół. Pracując w parach wykonują Aufgaben 2, 3 i 4 z części Ilustracja interaktywna.
Uczniowie pracują w parach i porównują podobieństwa i różnice polskiego i niemieckiego systemu szkolnictwa. Na forum każda para podaje jedno podobieństwo i jedną różnicę tych systemów.
Praca domowa:
Uczeń ma za zadanie zapisać w formie krótkiej notatki, dlaczego nie powinno się ściągać.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: powtórzenie znanego słownictwa, wprowadzenie do tematu;
w trakcie lekcji: uporządkowanie wiadomości, wykorzystanie informacji z ilustracji interaktywnej do dokonywania porównań między systemami edukacji;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z danego zakresu.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0