Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Sposoby określania funkcji
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
podaje przykłady określania funkcji różnymi sposobami,
opisuje daną funkcję różnymi sposobami,
rozróżnia te przyporządkowania, które są funkcjami,
wybiera sposób opisu funkcji w zależności od rodzaju funkcji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
metaplan
dyskusja bez słów
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Przed lekcją grupa chętnych uczniów przygotowuje krótką prezentację przypominającą pojęcie funkcji, określania jej dziedziny i zbioru wartości.
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie oglądają prezentację przygotowaną przez swoich kolegów. Jest ona wprowadzeniem do lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w dwóch grupach, analizują przykłady przedstawione w sekcji „Przeczytaj”.
Grupa pierwsza - przykład 1.
Grupa druga - przykład 2.
Po upływie wyznaczonego czasu jeden przedstawiciel z każdej grupy przedstawia sposób rozwiązania zadania.
Uczniowie metodą dyskusji bez słów zapisują na tablicy sposoby opisu funkcji. Szukają odpowiedzi na pytania:
Czy każdy graf przedstawia funkcję?
Czy każdy zbiór punktów w układzie współrzędnych jest wykresem funkcji?
Weryfikują pomysły i formułują wnioski.Uczniowie dyskutują o sposobach przedstawiania funkcji.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia pracę uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia, których nie rozwiązywali w czasie zajęć.
Zadanie dla chętnych:
Funkcja jest określona za pomocą opisu słownego: „Każdej liczbie całkowitej z przedziału przyporządkowujemy różnicę wartości bezwzględnej tej liczby i liczby ”.
a) Napisz wzór funkcji .
b) Podaj zbiór wartości funkcji .
c) Naszkicuj wykres tej funkcji.
Materiały pomocnicze:
Definicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcjiDefinicja funkcji. Sposoby przedstawiania funkcji
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać prezentację multimedialną do pracy w parach lub w grupach.