Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Grzyby a odżywianie mineralne roślin
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz zjawisko mikoryzy.
Porównasz mikoryzę zewnętrzną, wewnętrzną i pośrednią.
Wyjaśnisz rolę grzybów mikoryzowych w odżywianiu mineralnym roślin.
Opiszesz różnorodne korzyści, jakie uzyskuje roślina współtworząca mikoryzę.
Wykażesz związek między mikoryzą a większą produktywnością roślin.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
praca z audiobookiem;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyświetla ilustrację okładkową. Prosi chętnych uczniów, aby na podstawie informacji zawartych w e‑materiale wyjaśnili, czym jest opilśń.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Audiobook”). Uczniowie zapoznają się z audiobookiem udostępnionym przez nauczyciela. Następnie w parach przygotowują schemat obrazujący złożone korzyści, jakie uzyskuje roślina współtworząca mikoryzę. Uczniowie porównują swój schemat z propozycją innej pary. Wybrane zespoły przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.
Analiza ilustracji. Nauczyciel wyświetla uczniom grafiki zamieszczone w sekcji „Przeczytaj” przedstawiające mikoryzę zewnętrzną i wewnętrzną. Następnie prosi uczniów o ich przeanalizowanie i wskazanie różnic pomiędzy porównywanymi rodzajami mikoryzy.
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda grupa losuje trzy pytania (zob. materiały pomocnicze). Zadaniem grup jest udzielenie odpowiedzi, przy czym uczniowie nie mogą korzystać z e‑materiału. Następnie każda grupa zadaje wylosowane pytania trzem pozostałym grupom. Za poprawne udzielenie odpowiedzi grupa otrzymuje 1 punkt. Wygrywa ta grupa, która zdobędzie największą liczbę punków.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie nr 7 („Udowodnij, że mikoryza to przykład zależności mutualistycznej. W odpowiedzi uwzględnij nazwy substancji wymienianych pomiędzy organizmami współtworzącymi to oddziaływanie międzygatunkowe”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i formułują wspólne uzasadnienia. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowy tok rozumowania. Chętni uczniowie prezentują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 5 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.
Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 1 z sekcji „Audiobook”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Audiobook” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.