Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Grzyby a odżywianie mineralne roślin

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Różnorodność roślin.
4. Odżywianie się roślin. Uczeń:
6) przedstawia udział innych organizmów (bakterie glebowe i symbiotyczne, grzyby) w pozyskiwaniu pokarmu przez rośliny.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz zjawisko mikoryzy.

  • Porównasz mikoryzę zewnętrzną, wewnętrzną i pośrednią.

  • Wyjaśnisz rolę grzybów mikoryzowych w odżywianiu mineralnym roślin.

  • Opiszesz różnorodne korzyści, jakie uzyskuje roślina współtworząca mikoryzę.

  • Wykażesz związek między mikoryzą a większą produktywnością roślin.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z audiobookiem;

  • gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel wyświetla ilustrację okładkową. Prosi chętnych uczniów, aby na podstawie informacji zawartych w e‑materiale wyjaśnili, czym jest opilśń.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z multimedium („Audiobook”). Uczniowie zapoznają się z audiobookiem udostępnionym przez nauczyciela. Następnie w parach przygotowują schemat obrazujący złożone korzyści, jakie uzyskuje roślina współtworząca mikoryzę. Uczniowie porównują swój schemat z propozycją innej pary. Wybrane zespoły przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Analiza ilustracji. Nauczyciel wyświetla uczniom grafiki zamieszczone w sekcji „Przeczytaj” przedstawiające mikoryzę zewnętrzną i wewnętrzną. Następnie prosi uczniów o ich przeanalizowanie i wskazanie różnic pomiędzy porównywanymi rodzajami mikoryzy.

  3. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. Każda grupa losuje trzy pytania (zob. materiały pomocnicze). Zadaniem grup jest udzielenie odpowiedzi, przy czym uczniowie nie mogą korzystać z e‑materiału. Następnie każda grupa zadaje wylosowane pytania trzem pozostałym grupom. Za poprawne udzielenie odpowiedzi grupa otrzymuje 1 punkt. Wygrywa ta grupa, która zdobędzie największą liczbę punków.

  4. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenie nr 7 („Udowodnij, że mikoryza to przykład zależności mutualistycznej. W odpowiedzi uwzględnij nazwy substancji wymienianych pomiędzy organizmami współtworzącymi to oddziaływanie międzygatunkowe”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i formułują wspólne uzasadnienia. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów, w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowy tok rozumowania. Chętni uczniowie prezentują odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie nr 5 (typu „prawda/fałsz”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przygotowują podobne zadanie dla osoby z pary: tworzą trzy prawdziwe lub fałszywe zdania dotyczące tematu lekcji. Uczniowie wykonują ćwiczenie otrzymane od kolegi lub koleżanki.

  2. Nauczyciel wyświetla temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, podsumowuje omawiany na lekcji materiał, wyjaśnia wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenie nr 1 z sekcji „Audiobook”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

RI2fAkBbGss1p

Załącznik 1. Pytania do losowania.
Plik PDF o rozmiarze 72.18 KB w języku polskim

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Multimedium zamieszczone w sekcji „Audiobook” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.