Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Kierunki rozwoju przemysłu chemicznego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XXII.Elementy ochrony środowiska. Uczeń:

4) wskazuje potrzebę rozwoju gałęzi przemysłu chemicznego (leki, źródła energii, materiały); wskazuje problemy i zagrożenia wynikające z niewłaściwego planowania i prowadzenia procesów chemicznych; uzasadnia konieczność projektowania i wdrażania procesów chemicznych umożliwiających ograniczenie lub wyeliminowanie używania albo wytwarzania niebezpiecznych substancji; wyjaśnia zasady tzw. zielonej chemii.

Zakres rozszerzony

XXII. Elementy ochrony środowiska. Uczeń:

4) wskazuje potrzebę rozwoju gałęzi przemysłu chemicznego (leki, źródła energii, materiały); wskazuje problemy i zagrożenia wynikające z niewłaściwego planowania i prowadzenia procesów chemicznych; uzasadnia konieczność projektowania i wdrażania procesów chemicznych umożliwiających ograniczenie lub wyeliminowanie używania albo wytwarzania niebezpiecznych substancji; wyjaśnia zasady tzw. zielonej chemii.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, czym były rewolucje przemysłowe w przeszłości;

  • omawia historię przemysłu chemicznego od wieku XVIII;

  • omawia czynniki decydujące o lokalizacji przemysłu chemicznego;

  • określa kierunki rozwoju przemysłu chemicznego w Polsce i na świecie;

  • omawia zasady tzw. zielonej chemii.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna‑operacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego;

  • grafika interaktywna;

  • okienko informacyjne;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, kreda/marker;

  • rzutnik multimedialny;

  • wizualizer.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami określa cele lekcji, które zapisują sobie w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel zadaje pytania uczniom do dyskusji:  Jakie trendy istotnie wpływają na rozwój przemysłu chemicznego?  Jakie zmiany czekają przemysł chemiczny w Polsce?

  2. Nauczyciel dzieli uczniów na 7 grup, rozdaje arkusze papieru, mazaki. Zadaniem każdej z grup jest zaprezentowanie przydzielonego przedsiębiorstwa przemysłu chemicznego w Polsce z uwzględnieniem produkcji danych produktów: grupa I - Polski Koncern Naftowy ORLEN S. A.; grupa II - Grupa Azoty S. A.; grupa III - Synthos Chemical Innovations S. A.; grupa IV - Grupa Chemiczna Ciech S. A.; grupa V - PCC Rokitta S. A.; grupa VI - Zakłady Farmaceutyczne Polpharma S. A.; grupa VII - KGHM Polska Miedź S. A. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, a po wyznaczonym czasie poszczególne grupy prezentują efekty pracy. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania podczas prezentacji poszczególnych grup.

  3. Omówienie zasad zielonej chemii na forum klasy - wcześniej uczniowie mogą wykorzystać link podany w materiałach pomocniczych. Nauczyciel zadaje pytanie, które z zasad zielonej chemii mają największe znaczenie w przemyśle chemicznym i dlaczego?

  4. Nauczyciel proponuje indywidualną pracę z grafiką interaktywną. Uczniowie wykonują również zawarte w medium ćwiczenia.

  5. Samodzielna praca z ćwiczeniami zawartymi w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się”. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać na lekcji, odrabiają je w ramach pracy domowej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie samodzielnie wykonują w zeszytach okienko informacyjne. Po wyznaczonym czasie chętni uczniowie prezentują swoje efekty na forum klasy z wykorzystaniem wizualizera.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Grafikę interaktywna uczniowie mogą wykorzystać podczas przygotowania się do lekcji czy pracy kontrolnej. Nieobecni na lekcji uczniowie mogą medium wykorzystać, by uzupełnić swoje luki kompetencyjne.

Materiały pomocnicze:

  1. Materiały źródłowe:

  • https://www.products.pcc.eu/pl/blog/przemysl‑chemiczny‑w-polsce‑jakie‑nadchodza‑zmiany/ , z dn. 17.04.2021 r.;

  • http://sitpchem.org.pl/karty‑z-historii/, z dn. 17.04.2021 r.;

  • http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech‑article‑LOD6‑0020‑0002, z dn. 17.04.2021 r.

  • https://www.chemiaibiznes.com.pl/artykuly/tak‑budowal‑sie‑polski‑przemysl‑chemiczny, z dn. 17.04.2021 r.;

  • http://www.polskachemia.org.pl/pl/aktualnosci/najnowszy‑raport‑pipc‑przemysl‑chemiczny‑w-polsce‑pozycja‑wyzwania‑perspektywy,p1336988619, z dn. 17.04.2021 r.;

  • http://www.pipc.org.pl/files/794915256/file/Raport_Final.pdf, z dn. 17.04.2021 r.;

  • https://polskiprzemysl.com.pl/przemysl‑chemiczny/polska‑chemia‑w-2020‑r-i‑prognozy‑na‑kolejny‑rok/, z dn. 17.04.2021 r.;

  • https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/energy‑and‑resources/articles/Raport‑Chemistry‑4-0.html, z dn. 17.04.2021 r.;

  • https://sztetl.org.pl/pl/slownik/chemiczny‑przemysl, z dn. 17.04.2021 r.

  • http://www.prox.info.pl/aktualnosci/podzial‑i-rodzaje‑sciekow‑11/ , z dn. 17.04.2021 r.

  • http://beta.chem.uw.edu.pl/people/AMyslinski/cw13/ins13.htm , z dn. 17.04.2021 r.

  • https://biotechnologia.pl/technologie/przemysl%E2%80%91chemiczny%E2%80%91w‑polsce%E2%80%91pozycja%E2%80%91wyzwania%E2%80%91i‑perspektywy,20463, z dn. 17.04.2021 r.

  • http://www.ichpw.pl/blog/2020/08/28/trzy‑kolory‑niebieski/ , z dn. 17.04.2021 r.

  • https://www.pipc.org.pl/aktualnosci/raport‑przemysl‑chemiczny‑w-polsce‑pozycja‑wyzwania‑i-perspektywy,p1708426971, z dn. 17.04.2021 r.

  • ahttps://chem.pg.edu.pl/documents/175289/4237217/12Zielona%20chemia.pdf, z dn. 04.08.2021 r.