SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Główne atrakcje turystyczne Europy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.

Uczeń:

5) na podstawie zebranych informacji, danych statystycznych i map formułuje wnioski dotyczące atrakcyjności wybranych regionów turystycznych świata.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcia: atrakcyjność turystyczna, walory turystyczne, zasoby turystyczneregion turystyczny,

  • wymienia główne atrakcje turystyczne Europie,

  • rozpoznaje poszczególne atrakcje na przedstawionych zdjęciach,

  • ocenia atrakcyjność turystyczną regionów i państw w Europie.

Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna, odwrócona klasa

Metody i techniki nauczania: blended learning, gamifikacji/grywalizacja

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, mapa fizyczna Europy, mapa polityczna Europy

Materiały pomocnicze

Kruczek Z., Od egipskich piramid po disneylandy. Szkice o ewolucji atrakcji turystycznych, „Folia Turistica” 2014, nr 31, s. 9–30.

Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki, t. 3: Walory i atrakcje turystyczne. Potencjał turystyczny. Plany rozwoju turystyki, Z. Młynarczyk, A. Zajadacz (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009.

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup, których zadaniem jest przygotowanie krótkich prezentacji multimedialnych dotyczących atrakcji turystycznych w wybranych państwach Europy (mogą to być kraje zaproponowane przez uczniów bądź wskazane przez nauczyciela, dobrze, aby prezentacje nie pokrywały się z treścią części „Przeczytaj” e‑materiału).

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do tematyki zajęć. W krótkiej dyskusji uczniowie wyjaśniają, jak rozumieją pojęcie atrakcyjności turystycznej, jakie miejsca mogą być atrakcyjnie turystycznie, co przyciąga turystów do odwiedzania danych miejsc.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Przedstawienie przygotowanych przed lekcją prezentacji przez poszczególne grupy. Po każdej prezentacji krótka dyskusja, w której uczniowie mogą wskazywać inne atrakcje turystyczne danych państw.

  • We wspólnej dyskusji uczniowie wyjasniają, co świadczy o atrakcyjności turystycznej poszczególnych obiektów, oceniają atrakcyjność turystyczną regionów i państw w Europie.

  • Nauczyciel przedstawia uczniom fotografie zawarte w części „Przeczytaj” e‑materiału, uczniowie rozpoznają przedstawione na nich obiekty i mowią, w jakim państwie się one znajdują.

  • Uczniowie w grupach grają w grę edukacyjną zawartą w e‑materiale. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem wykonania zadania.

  • Następnie uczniowie indywidualnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca

  • Podsumowująca dyskusja o atrakcyjności turystycznej Europy. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, mówią, które miejsca chcieliby odwiedzić i dlaczego.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Opracowanie planu wycieczki po wybranym europejskim kraju.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Gra edukacyjna może zostać kontekstowo wykorzystana podczas zajęć poświęconych kręgom kulturowym i dziedzictwu kulturowemu ludzkości (zakres podstawowy: VIII. 11).