Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Główne atrakcje turystyczne Europy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XII. Usługi: zróżnicowanie sektora usług, rola usług komunikacyjnych, edukacyjnych, finansowych i turystycznych oraz wymiany towarowej w rozwoju społeczno‑gospodarczym, rodzaje transportu, atrakcyjność regionów turystycznych świata.
Uczeń:
5) na podstawie zebranych informacji, danych statystycznych i map formułuje wnioski dotyczące atrakcyjności wybranych regionów turystycznych świata.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia: atrakcyjność turystyczna, walory turystyczne, zasoby turystyczne i region turystyczny,
wymienia główne atrakcje turystyczne Europie,
rozpoznaje poszczególne atrakcje na przedstawionych zdjęciach,
ocenia atrakcyjność turystyczną regionów i państw w Europie.
Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna, odwrócona klasa
Metody i techniki nauczania: blended learning, gamifikacji/grywalizacja
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik, mapa fizyczna Europy, mapa polityczna Europy
Materiały pomocnicze
Kruczek Z., Od egipskich piramid po disneylandy. Szkice o ewolucji atrakcji turystycznych, „Folia Turistica” 2014, nr 31, s. 9–30.
Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki, t. 3: Walory i atrakcje turystyczne. Potencjał turystyczny. Plany rozwoju turystyki, Z. Młynarczyk, A. Zajadacz (red.), Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2009.
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup, których zadaniem jest przygotowanie krótkich prezentacji multimedialnych dotyczących atrakcji turystycznych w wybranych państwach Europy (mogą to być kraje zaproponowane przez uczniów bądź wskazane przez nauczyciela, dobrze, aby prezentacje nie pokrywały się z treścią części „Przeczytaj” e‑materiału).
Faza wprowadzająca
Wprowadzenie do tematyki zajęć. W krótkiej dyskusji uczniowie wyjaśniają, jak rozumieją pojęcie atrakcyjności turystycznej, jakie miejsca mogą być atrakcyjnie turystycznie, co przyciąga turystów do odwiedzania danych miejsc.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Przedstawienie przygotowanych przed lekcją prezentacji przez poszczególne grupy. Po każdej prezentacji krótka dyskusja, w której uczniowie mogą wskazywać inne atrakcje turystyczne danych państw.
We wspólnej dyskusji uczniowie wyjasniają, co świadczy o atrakcyjności turystycznej poszczególnych obiektów, oceniają atrakcyjność turystyczną regionów i państw w Europie.
Nauczyciel przedstawia uczniom fotografie zawarte w części „Przeczytaj” e‑materiału, uczniowie rozpoznają przedstawione na nich obiekty i mowią, w jakim państwie się one znajdują.
Uczniowie w grupach grają w grę edukacyjną zawartą w e‑materiale. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem wykonania zadania.
Następnie uczniowie indywidualnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca
Podsumowująca dyskusja o atrakcyjności turystycznej Europy. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, mówią, które miejsca chcieliby odwiedzić i dlaczego.
Przypomnienie celów lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas zajęć, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Opracowanie planu wycieczki po wybranym europejskim kraju.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Gra edukacyjna może zostać kontekstowo wykorzystana podczas zajęć poświęconych kręgom kulturowym i dziedzictwu kulturowemu ludzkości (zakres podstawowy: VIII. 11).