Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Hanna Mąka

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zastosowanie funkcji potęgowych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Cele nauczania – wymagania szczegółowe:

V. Funkcje

Zakres podstawowy. Uczeń:

3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;

4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • odczytuje dane z wykresu w celu ich interpretacji,

  • rysuje wykres oraz interpretuje dane odczytane z wykresu do analizy wybranych zastosowań funkcji,

  • opisuje wybrane pojęcia ekonomiczne, które mają związek z własnościami funkcji potęgowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa,

  • metoda plakatu,

  • technika niedokończonych zdań,

  • metoda kota i myszy.

Formy pracy:

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i słuchawkami/ tablety/smartfony z dostępem do Internetu,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,

  • kolorowe kartki lub metodniki.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przed lekcją  zapoznają się z materiałami: Przeczytaj – przykłady 1,2,3 oraz z filmem edukacyjnym.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Zastosowanie wiadomości o funkcjach potęgowych”, wskazuje cel zajęć.

  2. Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie na podstawie informacji, z którymi zapoznali się przed lekcją wykorzystując metodę plakatu kończą zdania:

    • Dowiedziałem/am się ….

    • Zaskoczyło mnie ….

  2. Uczniowie w parach metodą kot i mysz rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po dwóch nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.

Faza podsumowująca:

  1. Na koniec zajęć nauczyciel  przypomina uczniom cel lekcji i kryteria sukcesu. Pyta o stopień ich realizacji (np. używając techniki świateł drogowych lub kciuków).

  2. Nauczyciel może poprosić również uczniów o podsumowania lekcji w kontekście nowych umiejętności, które nabyli na lekcji, wykorzystując jeszcze raz na tej lekcji technikę zdań niedokończonych.

Praca domowa:

Uczniowie rozwiązują polecenia związane z filmem edukacyjnym.

Materiały pomocnicze:

Podstawy współczesnej gospodarkiD3yuhjBPjPodstawy współczesnej gospodarki

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel film edukacyjny może wykorzystać jako wstęp do dyskusji na lekcji w ramach „zadania na dobry początek”. To sytuacja, w której nauczyciel bazuje na doświadczeniach uczniów, czyli naucza konstruktywistycznie.

  • Film może być również wykorzystany na lekcji z podstaw przedsiębiorczości lub lekcji wychowawczej.