Dla nauczyciela
Autor: Hanna Mąka
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowanie funkcji potęgowych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Cele nauczania – wymagania szczegółowe:
V. Funkcje
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne:
Uczeń:
odczytuje dane z wykresu w celu ich interpretacji,
rysuje wykres oraz interpretuje dane odczytane z wykresu do analizy wybranych zastosowań funkcji,
opisuje wybrane pojęcia ekonomiczne, które mają związek z własnościami funkcji potęgowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa,
metoda plakatu,
technika niedokończonych zdań,
metoda kota i myszy.
Formy pracy:
praca w parach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i słuchawkami/ tablety/smartfony z dostępem do Internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
kolorowe kartki lub metodniki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przed lekcją zapoznają się z materiałami: Przeczytaj – przykłady 1,2,3 oraz z filmem edukacyjnym.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat - „Zastosowanie wiadomości o funkcjach potęgowych”, wskazuje cel zajęć.
Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie na podstawie informacji, z którymi zapoznali się przed lekcją wykorzystując metodę plakatu kończą zdania:
Dowiedziałem/am się ….
Zaskoczyło mnie ….
Uczniowie w parach metodą kot i mysz rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po dwóch nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel przypomina uczniom cel lekcji i kryteria sukcesu. Pyta o stopień ich realizacji (np. używając techniki świateł drogowych lub kciuków).
Nauczyciel może poprosić również uczniów o podsumowania lekcji w kontekście nowych umiejętności, które nabyli na lekcji, wykorzystując jeszcze raz na tej lekcji technikę zdań niedokończonych.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują polecenia związane z filmem edukacyjnym.
Materiały pomocnicze:
Podstawy współczesnej gospodarkiPodstawy współczesnej gospodarki
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel film edukacyjny może wykorzystać jako wstęp do dyskusji na lekcji w ramach „zadania na dobry początek”. To sytuacja, w której nauczyciel bazuje na doświadczeniach uczniów, czyli naucza konstruktywistycznie.
Film może być również wykorzystany na lekcji z podstaw przedsiębiorczości lub lekcji wychowawczej.