Numer e‑materiału: Temat 39
Autor e‑materiału: Justyna Orłowska
Tytuł e‑materiału: Pieczemy świąteczne pierniki
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 1

Cel ogólny lekcji: W zakresie społecznego obszaru rozwoju uczeń rozwija umiejętność współpracy i pomocy; w zakresie obszaru poznawczego uczeń osiąga umiejętność wykonywania eksperymentów i doświadczeń poprzez pieczenie świątecznych pierników.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
3) słucha z uwagą lektur i innych tekstów czytanych przez nauczyciela, uczniów i inne osoby;
VI. Edukacja techniczna
1 Osiągnięcia w zakresie organizacji pracy. Uczeń:
4) organizuje pracę, wykorzystuje urządzenia techniczne i technologie; zwraca uwagę na zdrowie i zachowanie bezpieczeństwa, z uwzględnieniem selekcji informacji, wykonywania czynności użytecznych lub potrzebnych.
3 Osiągnięcia w zakresie stosowania narzędzi i obsługi urządzeń technicznych. Uczeń:
1) wyjaśnia działanie i funkcję narzędzi i urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym i w szkole;
II. Edukacja matematyczna
4 Osiągnięcia w zakresie czytania tekstów matematycznych. Uczeń:
1) analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste i wybrane złożone; dostrzega problem matematyczny oraz tworzy własną strategię jego rozwiązania, odpowiednią do warunków zadania; opisuje rozwiązanie za pomocą działań, równości z okienkiem, rysunku lub w inny wybrany przez siebie sposób;
6 Osiągnięcia w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji. Uczeń:
7) waży; używa określeń: kilogram, dekagram, gram, tona; zna zależności między tymi jednostkami; odmierza płyny; używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Opowiada o ulubionych czynnościach Tymka i Laury związanych z przygotowaniami do świąt.

  • Wymienia składniki i przyrządy kuchenne użyte do pieczenia ciastek.

  • Waży i odczytuje wagę liczbową łyżeczki sody, łyżki cukru, szklanki mąki i kostki masła.

  • Porządkuje etapy pieczenia pierników w określonej kolejności.

  • Ilustruje etapy pieczenia pierników.

  • Piecze pierniczki w wirtualnym laboratorium.

  • Piecze pierniki świąteczne, posługując się przepisem, z pomocą rodzica/opiekuna.

  • Porównuje ciężary przedmiotów.

  • Porządkuje przedmioty od najlżejszego do najcięższego.

  • Wymienia zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas pieczenia ciastek.

  • Rozwiązuje zadania tekstowe na dodawanie i odejmowanie z przekroczeniem progu dziesiątkowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

  • Kompetencje cyfrowe.

  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.