Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Posyniak‑Dutka
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Multiculturalism: a Melting Pot or a Salad Bowl? / Różne aspekty wielokulturowości – teorie tygla i misy sałatkowej
Grupa docelowa: klasa 4 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.1, I.9, I.14, II.2, II.7, III.2, III.7, V.6, V.7, VII.4, VIII.1, VIII.2, IX.1, IX.2, X, XII, XIII
Poziom nauczania: rozszerzony
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K6] kompetencje obywatelskie
[K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu różnorodności kulturowej.
Uczeń potrafi wyrazić opinię na temat historii wielokulturowości w różnych krajach.
Uczeń potrafi napisać rozprawkę o różnych aspektach życia w wielokulturowym społeczeństwie.
Cele motywacyjne:
Uczeń kształtuje wiedzę na temat różnorodności kulturowej oraz historii wielokulturowości w różnych krajach.
Uczeń kształtuje postawę szacunku dla języka ojczystego osób należących do mniejszości.
Uczeń kształtuje przekonanie o potrzebie poszanowania różnorodności innych osób i ich potrzeb.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem, praca z prezentacją multimedialną)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające tygiel i miskę sałatki i mówi: Multiculturalism is often compared to a melting pot or a salad bowl. How can you explain this comparison? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę. Uczniowie wyjaśniają znaczenie idiomów. Podają również polskie odpowiedniki.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Przed przeczytaniem tekstu The More the Merrier decydują, które ze stwierdzeń są ich zdaniem prawdziwe, a które nie. Krótko uzasadniają odpowiedzi.
Uczniowie czytają tekst The More the Merrier i sprawdzają, czy odpowiedzi, których udzielili w Exercise 2, pokrywają się z treścią tekstu. Na forum klasy omawiane są różnice.
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie przedstawiają w wybranej przez siebie formie graficznej (mapa pojęć, infografika itp.) kluczowe informacje zawarte w tekście wraz ze słownictwem. Następnie w parach omawiają istotne aspekty wielokulturowości, odwołując się do materiału wizualnego i wykorzystując słownictwo z tekstu.
Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Przeczytaj). Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi zadanie na tablicę.
Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną, a następnie wykonują Exercise 2 i 3 (Prezentacja multimedialna).
Uczniowie wykonują w parach Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). W tym celu wyszukują w prezentacji słownictwo i informacje przydatne do realizacji zadania, a następnie w parach odpowiadają na pytania. Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). W grupach trzyosobowych omawiają zjawisko wielokulturowości, wykorzystując jak najwięcej wyrazów z chmury wyrazowej. Następnie sporządzają krótką notatkę na temat roli wielokulturowości we współczesnym społeczeństwie.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują Exercise 8 (Sprawdź się): „The advantages of living in a multicultural society outweigh its disadvantages.” Write an essay (200–250) in which you provide your opinion on this quote.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie, bazując na prezentacji multimedialnej z e‑materiału, przygotowują wypowiedź na temat wielokulturowości w USA, Kanadzie i Australii. Odnoszą się do wszystkich aspektów ujętych w mapie pojęć, która jest ostatnim elementem prezentacji. Na kolejnej lekcji uczniowie pracują w grupach trzyosobowych. Uczeń A rozpoczyna wypowiedź na temat wskazanego przez kolegów/koleżanki z grupy państwa, porusza wszystkie ujęte w mapie kwestie. Dodatkowo odpowiada na ewentualne pytania kolegów/koleżanek dotyczące zagadnienia. Następnie ma miejsce wypowiedź ucznia B i ucznia C.