Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.7.1
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Wir brauchen Brot, Brötchen und Butter / Potrzebujemy chleba, bułek i masła
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych produktów spożywczych
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę na temat robienia zakupów. Pyta, jakie produkty spożywcze kupują najczęściej rodzice uczniów, w jaki sposób przygotowują się do zakupów, czy sporządzają listę zakupów. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami w języku polskim. | plenum | 15 min | |
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazku, gdzie znajdują się bohaterowie komiksu, o czym mogą rozmawiać, jakie produkty widoczne są po prawej stronie ilustracji. | tablica interaktywna | ||
Nauczyciel odtwarza dialog, objaśnia nieznane słowa (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie odczytuje na głos tylko nazwy produktów spożywczych (lub odtwarza nagranie): das Brot, die Brötchen, die Butter, die Milch, uczniowie je powtarzają. | |||
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację do dialogu. Rozdaje uczniom po cztery karteczki A5 i prosi, aby na każdej z nich narysowali jeden z produktów, o których rozmawiali mama i Ben. Następnie nauczyciel odtwarza nagrania dołączone do polecenia 1 (e‑materiał: Przeczytaj) i prosi uczniów o powtarzanie zdań za lektorem. Uczniowie, powtarzając zdania, podnoszą do góry odpowiedni rysunek. | praca indywidualna, plenum | cztery karteczki A5 dla każdego ucznia, kredki | |
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że karteczki z narysowanymi przez nich produktami mogą być listą zakupów. Odtwarza nagranie die Einkaufsliste i prosi uczniów o powtórzenie za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i proponuje zabawę w sklep. Jedna grupa uczniów to będą sprzedawcy. Przed rozpoczęciem zabawy układają oni na ławce karteczki z narysowanymi przez siebie produktami (wszyscy uczniowie kładą na „ladzie sklepowej” wszystkie swoje rysunki i je segregują). Druga grupa uczniów to kupujący, którzy podchodzą parami do ławki („lady sklepowej”). Jeden sprzedający obsługuje jedną parę uczniów. Uczniowie, którzy przyszli „na zakupy”, mówią np.: Wir brauchen Brot, Wir brauchen Milch (mogą wybrać jeden lub dwa produkty ze swojej obrazkowej listy zakupów) i otrzymują karteczkę z narysowanym chlebem, mlekiem lub innym produktem, który wybrali. Nauczyciel zwraca uwagę, aby uczeń, który odgrywa rolę sprzedającego, po podaniu produktu osobie kupującej powiedział: Bitte. Osoba kupująca odpowiada Danke. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie będą mogli odegrać rolę sprzedawcy i kupującego. Potem następuje zamiana ról: sprzedawcy stają się kupującymi, a kupujący sprzedawcami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | plenum | karteczki z narysowanymi przez uczniów produktami spożywczymi (chleb, bułki, ser, mleko) | |
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą listę zakupów siostry Bena i odczytuje na głos wszystkie nazwy produktów dołączone do polecenia 4 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają, a następnie wymawiają tylko nazwy produktów widocznych na obrazkowej liście zakupów. | tablica interaktywna | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację i pyta, jakie produkty uczniowie widzą na ladzie sklepowej (e‑materiał: Plik audio). Prosi o podanie w języku niemieckim nazw tych produktów, które uczniowie już poznali. Uczniowie nazywają w języku polskim pozostałe produkty (jajka, marmolada, masło). Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi trzy dodatkowe karteczki A5 i prosi o narysowanie na nich nowych produktów. | plenum, praca indywidualna | 15 min | tablica interaktywna, trzy karteczki A5 dla każdego ucznia, kredki |
Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka, objaśnia nieznane wyrazy (e‑materiał: Plik audio). Następnie ponownie odtwarza plik audio i prosi uczniów, aby - jeśli usłyszą nazwę danego produktu - podnieśli do góry karteczkę z jego rysunkiem. Na koniec uczniowie jeszcze raz podnoszą do góry rysunki produktów, które pojawiły się w wierszyku, i powtarzają na głos ich nazwy. | praca w grupach | karteczki z następującymi produktami: chleb, bułki, ser, mleko, masło, marmolada, jajka | |
Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie nowych produktów, które pojawiły się w wierszyku (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Ochotnicy prezentują swoje rysunki (marmolada, masło, jajka) i podają nazwy tych produktów w języku niemieckim. W razie potrzeby nauczyciel poprawia wymowę uczniów. | plenum | ||
Nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do polecenia 2 (e‑materiał: Plik audio). Prosi, aby każdy uczeń wybrał ze swoich rysunków te z produktami, o których mowa w nagraniu, i ułożył je we właściwej kolejności. Następnie nauczyciel sprawdza efekty pracy uczniów i prosi ich o podanie nazw produktów w języku niemieckim. W razie potrzeby poprawia wymowę uczniów. | praca indywidualna | ||
Nauczyciel wyświetla ta tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą mamę i Bena przy ladzie. Pary ochotników podchodzą do tablicy i wskazują, który wyraz powinien być umieszczony przy danym produkcie na ilustracji (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Następnie uczniowie odczytują na głos nazwę odpowiedniego produktu. | praca w parach | wydrukowany słowniczek obrazkowy | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie, a następnie wyświetla na tablicy interaktywnej zdjęcia produktów, które kupił Ben (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Następnie pyta uczniów, jakiego produktu nie ma na zdjęciach i wypowiada nazwę tego produktu. Uczniowie powtarzają. Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w memory. Uczniowie, pracując w parach, układają swoje karteczki z produktami (rysunkami do dołu) i szukają par produktów. Po znalezieniu pary wypowiadają nazwę danego produktu. | plenum | 15 min | tablica interaktywna, karteczki z rysunkami produktów (wykonane przez uczniów na wcześniejszym etapie lekcji) |
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje posiłków i pyta uczniów, jakich produktów potrzebowaliby do ich przygotowania. Uczniowie podają nazwy produktów w języku niemieckim. Następnie nauczyciel prosi ochotników o sformułowanie całego zdania, zaczynającego się od: Wir brauchen … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2 i 3). | |||
Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje, aby uczniowie zabrali do domu swoje karteczki i sprawdzili, które z narysowanych produktów mają w domu. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i inicjuje rozmowę na temat robienia zakupów. Pyta, jakie produkty spożywcze kupują najczęściej rodzice uczniów, w jaki sposób przygotowują się do zakupów, czy sporządzają listę zakupów. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami w języku polskim.
plenum
15 min
Nauczyciel prezentuje ilustrację (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, jakie osoby widzą na obrazku, gdzie znajdują się bohaterowie komiksu, o czym mogą rozmawiać, jakie produkty widoczne są po prawej stronie ilustracji.
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza dialog, objaśnia nieznane słowa (e‑materiał: Przeczytaj). Następnie odczytuje na głos tylko nazwy produktów spożywczych (lub odtwarza nagranie): das Brot, die Brötchen, die Butter, die Milch, uczniowie je powtarzają.
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy interaktywnej ilustrację do dialogu. Rozdaje uczniom po cztery karteczki A5 i prosi, aby na każdej z nich narysowali jeden z produktów, o których rozmawiali mama i Ben. Następnie nauczyciel odtwarza nagrania dołączone do polecenia 1 (e‑materiał: Przeczytaj) i prosi uczniów o powtarzanie zdań za lektorem. Uczniowie, powtarzając zdania, podnoszą do góry odpowiedni rysunek.
praca indywidualna, plenum
cztery karteczki A5 dla każdego ucznia, kredki
Nauczyciel wyjaśnia uczniom, że karteczki z narysowanymi przez nich produktami mogą być listą zakupów. Odtwarza nagranie die Einkaufsliste i prosi uczniów o powtórzenie za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i proponuje zabawę w sklep. Jedna grupa uczniów to będą sprzedawcy. Przed rozpoczęciem zabawy układają oni na ławce karteczki z narysowanymi przez siebie produktami (wszyscy uczniowie kładą na „ladzie sklepowej” wszystkie swoje rysunki i je segregują). Druga grupa uczniów to kupujący, którzy podchodzą parami do ławki („lady sklepowej”). Jeden sprzedający obsługuje jedną parę uczniów. Uczniowie, którzy przyszli „na zakupy”, mówią np.: Wir brauchen Brot, Wir brauchen Milch (mogą wybrać jeden lub dwa produkty ze swojej obrazkowej listy zakupów) i otrzymują karteczkę z narysowanym chlebem, mlekiem lub innym produktem, który wybrali. Nauczyciel zwraca uwagę, aby uczeń, który odgrywa rolę sprzedającego, po podaniu produktu osobie kupującej powiedział: Bitte. Osoba kupująca odpowiada Danke. Zabawa jest kontynuowana do momentu, aż wszyscy uczniowie będą mogli odegrać rolę sprzedawcy i kupującego. Potem następuje zamiana ról: sprzedawcy stają się kupującymi, a kupujący sprzedawcami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
plenum
karteczki z narysowanymi przez uczniów produktami spożywczymi (chleb, bułki, ser, mleko)
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą listę zakupów siostry Bena i odczytuje na głos wszystkie nazwy produktów dołączone do polecenia 4 (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie powtarzają, a następnie wymawiają tylko nazwy produktów widocznych na obrazkowej liście zakupów.
tablica interaktywna
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje ilustrację i pyta, jakie produkty uczniowie widzą na ladzie sklepowej (e‑materiał: Plik audio). Prosi o podanie w języku niemieckim nazw tych produktów, które uczniowie już poznali. Uczniowie nazywają w języku polskim pozostałe produkty (jajka, marmolada, masło). Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi trzy dodatkowe karteczki A5 i prosi o narysowanie na nich nowych produktów.
plenum, praca indywidualna
15 min
tablica interaktywna, trzy karteczki A5 dla każdego ucznia, kredki
Nauczyciel odtwarza nagranie wierszyka, objaśnia nieznane wyrazy (e‑materiał: Plik audio). Następnie ponownie odtwarza plik audio i prosi uczniów, aby - jeśli usłyszą nazwę danego produktu - podnieśli do góry karteczkę z jego rysunkiem. Na koniec uczniowie jeszcze raz podnoszą do góry rysunki produktów, które pojawiły się w wierszyku, i powtarzają na głos ich nazwy.
praca w grupach
karteczki z następującymi produktami: chleb, bułki, ser, mleko, masło, marmolada, jajka
Nauczyciel prosi uczniów o wskazanie nowych produktów, które pojawiły się w wierszyku (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). Ochotnicy prezentują swoje rysunki (marmolada, masło, jajka) i podają nazwy tych produktów w języku niemieckim. W razie potrzeby nauczyciel poprawia wymowę uczniów.
plenum
Nauczyciel odtwarza nagranie dołączone do polecenia 2 (e‑materiał: Plik audio). Prosi, aby każdy uczeń wybrał ze swoich rysunków te z produktami, o których mowa w nagraniu, i ułożył je we właściwej kolejności. Następnie nauczyciel sprawdza efekty pracy uczniów i prosi ich o podanie nazw produktów w języku niemieckim. W razie potrzeby poprawia wymowę uczniów.
praca indywidualna
Nauczyciel wyświetla ta tablicy interaktywnej ilustrację przedstawiającą mamę i Bena przy ladzie. Pary ochotników podchodzą do tablicy i wskazują, który wyraz powinien być umieszczony przy danym produkcie na ilustracji (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Następnie uczniowie odczytują na głos nazwę odpowiedniego produktu.
praca w parach
wydrukowany słowniczek obrazkowy
Faza podsumowująca
Nauczyciel odtwarza nagranie, a następnie wyświetla na tablicy interaktywnej zdjęcia produktów, które kupił Ben (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). Następnie pyta uczniów, jakiego produktu nie ma na zdjęciach i wypowiada nazwę tego produktu. Uczniowie powtarzają. Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w memory. Uczniowie, pracując w parach, układają swoje karteczki z produktami (rysunkami do dołu) i szukają par produktów. Po znalezieniu pary wypowiadają nazwę danego produktu.
plenum
15 min
tablica interaktywna, karteczki z rysunkami produktów (wykonane przez uczniów na wcześniejszym etapie lekcji)
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej ilustracje posiłków i pyta uczniów, jakich produktów potrzebowaliby do ich przygotowania. Uczniowie podają nazwy produktów w języku niemieckim. Następnie nauczyciel prosi ochotników o sformułowanie całego zdania, zaczynającego się od: Wir brauchen … (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2 i 3).
Na zakończenie lekcji nauczyciel proponuje, aby uczniowie zabrali do domu swoje karteczki i sprawdzili, które z narysowanych produktów mają w domu.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0