Autorka e‑materiału: Ela Borowiec

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Energy Sources of The Future / Źródła energii przyszłości

Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.12, II.5, III.1, III.4, V.1, V.2, V.4

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące obecnie dostępnych źródeł energii oraz ich przyszłych alternatyw.

  2. Uczeń umie wskazać dobre i złe strony poszczególnych rodzajów alternatywnych źródeł energii.

  3. Uczeń potrafi zredagować wpis na blog dotyczący odnawialnych źródeł energii.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija postawę troski o środowisko naturalne.

  2. Uczeń wzbogaca wiedzę na temat obecnie dostępnych źródeł energii oraz ich przyszłych alternatyw.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z katalogiem interaktywnym, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel kieruje uwagę uczniów na zdjęcie przedstawiające panele słoneczne i turbiny wiatrowe. Uczniowie opisują zdjęcie i starają się zinterpretować jego podpis: How does a wind turbine work?

  2. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w dwóch grupach (grupa A i grupa B). Grupa A zapoznaje się z pierwszą połową (pierwszymi trzema akapitami) tekstu Energy Makes The World Go Round, grupa B czyta drugą połowę tekstu. W obrębie swoich grup uczniowie przygotowują się do zrelacjonowania kolegom/koleżankom z drugiej grupy najważniejszych informacji, które pojawiły się w przeczytanych przez nich fragmentach. Następnie uczniowie pracują w parach (uczeń z grupy A i uczeń z grupy B) i streszczają sobie przydzielone fragmenty. Na zakończenie nauczyciel może na forum klasy zapytać uczniów, czego dowiedzieli się na temat energii od kolegów/koleżanek z drugiej grupy.

  2. Uczniowie pracują w parach lub niewielkich grupach i gromadzą przykłady użycia alternatywnych źródeł energii, które zaobserwowali w swojej miejscowości/okolicy. Grupy wymieniają się informacjami na forum klasy

  3. Uczniowie czytają cały tekst i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i uzasadniają je na forum klasy, odwołując się do fragmentów tekstu.

  5. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi rozwiązania na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie realizują Exercise 5 (Przeczytaj).

  7. W ramach rozgrzewki uczniowie wykonują Exercise 1 (Katalog interaktywny). Chętna osoba nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną.

  8. Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym i wykonują Exercise 2 (Katalog interaktywny). Następnie, wykorzystując wszystkie określenia przyporządkowane do rodzajów energii, krótko opisują ustnie każdy typ.

  9. Uczniowie wykonują Exercise 34 (Katalog interaktywny).

  10. Uczniowie wykonują Exercise 5 (Katalog interaktywny). Porównują prace w parach, a następnie na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 7 (Sprawdź się). Ochotnik nanosi odpowiedzi na tablicę.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie realizują Exercise 8 (Sprawdź się): You made a presentation about energy sources of the future. In your blog entry:

  • write why renewable sources of energy are important;

  • give examples of renewable energy sources that you have seen;

  • explain what future energy sources you would like to use.

Sign as XYZ. Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Katalog interaktywny z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, wykorzystując wiedzę nabytą z tekstu i katalogu interaktywnego, uczniowie przygotowują mapę pojęć, w której uwzględniają kluczowe informacje oraz słownictwo dotyczące tematu lekcji. Na kolejnej lekcji uczniowie w parach „oprowadzają się” wzajemnie po mapach, odnosząc się do wybranych lub wszystkich elementów.