Autorka e‑materiału: Justyna Wasek

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: My Clothes / Moje ubrania

Grupa docelowa: klasa 2 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.1, 2.1, 2.2, 2.3, 3.1, 4.1, 4.2, 6.3, 7, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje wyrażenia umożliwiające zapytanie o ubiór innych osób.

  2. Uczeń opisuje własne ubranie, jego elementy i kolory.

  3. Uczeń opisuje strój innych osób.

Cele motywacyjne:

Uczeń rozwija zasób słownictwa umożliwiający opisanie własnego stroju i stroju innych osób.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu, techniki zapamiętywania wyrazów, błąd jako narzędzie doskonalenia)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe, dryl językowy)

  8. metoda aktywizująca (dialogi w parach, zadanie ruchowe/nauczanie polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca całego zespołu klasowego

  3. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją nauczyciel przygotowuje karty obrazkowe przedstawiające kolory oraz miękką piłeczkę.

Nauczyciel pokazuje uczniom karty kolorów i pyta: What colour is this? Uczniowie odpowiadają, po czym nauczyciel rozmieszcza kolorowe karty w różnych miejscach sali, wypowiada nazwy kolorów, a zadaniem uczniów jest podejść do odpowiedniej karty.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Jeden z uczniów odtwarza wyrazy znajdujące sie w ćwiczeniu, a uczniowie chórem je powtarzają.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy historyjkę (Przeczytaj). Uczniowie dwa razy słuchają nagrania i śledzą historyjkę na tablicy (Przeczytaj). Za pierwszym razem, słuchają i oglądają obrazki z historyjki. Przy powtórnym odtworzeniu śledzą też wzrokiem tekst.

  3. Nauczyciel prosi uczniów, żeby stanęli w kręgu i zadaje im pytania (ok. 10 pytań) według wzoru: Who's wearing black socks (color + clothing item). Zadaniem uczniów jest dotknąć właściwej części stroju, jeśli ma ona wymieniany kolor. Następnie ochotnicy podchodzą do tablicy i dopasowują wyrażenia do obrazków w Exercise 2 (Przeczytaj).

  4. Uczniowie słuchają nagrań do Exercise 3 (Przeczytaj) i wybierają prawidłowe odpowiedzi w zadaniu. Sprawdzają odpowiedzi, ponownie słuchając nagrania, po czym nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  5. Uczniowie dobierają się w pary. Uczeń A pyta: What are you wearing?, a zadaniem ucznia B jest opisać swój strój. Następnie zamieniają się rolami. Przed rozpoczęciem ćwiczenia nauczyciel modeluje dialog z pomocą jednego z uczniów. Po zakończeniu ćwiczenia ochotnicy opisują na forum klasy, w co są ubrani.

  6. Uczniowie grają na tablicy interaktywnej w memo Exercise 1 (Katalog interaktywny). Nauczyciel głośno odczytuje wszystkie nazwy, które pojawiły się w grze, a uczniowie je powtarzają.

  7. Nauczyciel prezentuje na tablicy katalog interaktywny.

  8. Uczniowie na urządzeniach mobilnych i wykonują Exercise 2 (Katalog interaktywny). Sprawdzają odpowiedzi w parach i podają je na forum klasy oraz nanoszą na tablicę.

  9. Nadal pracując w parach, uczniowie realizują Exercise 3 (Katalog interaktywny). Chętni nanoszą odpowiedzi na tablicę. Nauczyciel odczytuje na głos każdy z ułożonych przykładów i pyta uczniów: Is it correct?, a oni odpowiadają.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

Uczniowie siadają w kręgu. Nauczyciel rzuca piłeczkę do jednej z osób i pyta ją o strój innego ucznia w klasie: What is X wearing? Zadaniem ucznia, który złapał piłeczkę, jest odpowiedzieć na pytanie, a potem odrzucić piłkę do kolejnej osoby i zadać jej pytanie o strój kolegi/koleżanki z klasy.

Praca domowa:

Nauczyciel może wykorzystać wybrane ćwiczenia spośród Exercise 1–3 (Sprawdź się) jako pracę domową lub element sprawdzianu. Jeśli nauczyciel zada któreś ćwiczenie w ramach pracy domowej, sprawdza je na kolejnej lekcji.

Materiały pomocnicze: Karty obrazkowe przedstawiające kolory, miękka piłeczka.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie zadają sobie w parach zagadki na temat innych osób z klasy, odgrywając dialogi wzorowane na tych z katalogu interaktywnego. Uczeń A pyta: What’s he/she wearing?, a uczeń B opisuje jedną z osób, nie podając jej imienia. Zadaniem ucznia A jest odgadnąć, o kogo chodzi. Zamieniają się rolami 3–5 razy.