Autorki e‑materiału: Anna Lech

Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Squatters / Squatters

Grupa docelowa: klasa 8 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treść nauczania – cele szczegółowe I.2, II.1, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.4, V.5, V.6, VII.1, VII.5

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo słownictwo związane ze zjawiskiem squattingu.

  2. Uczeń opisuje czym jest squatting.

  3. Uczeń redaguje plakat informacyjny o szkolnej akcji remontu starego opuszczonego domu.

  4. Uczeń przedstawia własną opinię na temat squattingu.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat zjawiska squattingu.

  2. Uczeń kształtuje świadomość współczesnych problemów społeczno‑mieszkaniowych.

  3. Uczeń kształtuje postawę empatii wobec osób nieuprzywilejowanych społecznie.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z plikiem audio, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla zdjęcie opuszczonego budynku Anyone home? (Przeczytaj) i pyta: Have you ever seen an abandoned building? Why do you think it was abandoned? What happens inside the building? Uczniowie odpowiadają na forum klasy. Jeśli nie ma w ich miejscowości takiego budynku i uczniowie nigdy czegoś takiego nie widzieli, nauczyciel może dodać pytanie: Can anyone live in this building? Who? Why? (someone homeless)?

  2. Nauczyciel prosi, by w ramach przygotowania do czytanki uczniowie połączyli wyrazy z definicjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Uczniowie odczytują odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów, by przeczytali tekst House Hunting (Przeczytaj) i wybrali odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie podają odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając je cytatami z tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając je cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie na urządzeniach mobilnych uzupełniają Exercise 4 (Przeczytaj). Chętne osoby nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie dyskutują na forum klasy na temat: What can cause people to become squatters?

  5. W ramach wprowadzenia do pracy z materiałem audio uczniowie łączą wyrazy z tłumaczeniami w Exercise 1 (Plik audio). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie słuchają rozmowy z policjantem, po czym wybierają odpowiedzi w Exercise 2 (Plik audio). Odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  7. Uczniowie ponownie słuchają nagrania i wykonują Exercise 3 (Plik audio). Odczytują zdania na forum klasy. Używając transkryptu nagrania, uzasadniają swoje odpowiedzi.

  8. Uczniowie na urządzeniach mobilnych uzupełniają zdania w Exercise 4 (Plik audio). Chętne osoby nanoszą poszczególne odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  9. Uczniowie przyglądają się wyrażeniu w Exercise 5 (Plik audio): don’t judge a book by its cover i na forum klasy odpowiadają na pytanie w ćwiczeniu. W parach zapisują jak najwięcej powodów, dlaczego nie należy oceniać squattersów (ani nikogo innego) po wyglądzie.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w grupach trzy, czteroosobowych rozmawiają na temat z Exercise 7 (Sprawdź się):
    Have you ever done small repairs at home?
    Do you think your school needs renovating?
    What can you do to make your school look better?

    Uczniowie dzielą się opiniami, a przedstawiciele grup podsumowują dyskusje na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1‑6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
    You and your classmates are planning to renovate the school fence. Write an ad and:

    • write what should be done;

    • invite other students from your school to join your project;

    • state where and when you should meet.
      Your email should be 50‑120 words long.*

Materiały pomocnicze: Plik audio na temat squattersów z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie słuchają materiału audio i w parach tworzą wywiad ze squattersem. Uczeń A wciela się w rolę dziennikarza/dziennikarki, a uczeń B squattersa. Polecenie: Listen to the interview in e‑material. Together with one of your classmates, create your own interview. Student A is a journalist and Student B is a squatter. The interview should contain 3 questions: Why did you move in into the house? How did you become a squatter? Where would you like to live if you had the money?