Scenariusz lekcji

Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: Biologia

Temat: Organizmy zmodyfikowane genetycznie – szansa czy zagrożenie?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VIII. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
6) przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów;
11) przedstawia szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań biotechnologii molekularnej;
12) dyskutuje o problemach społecznych i etycznych związanych z rozwojem inżynierii genetycznej oraz formułuje własne opinie w tym zakresie.
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XV. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
6) wyjaśnia, czym jest organizm transgeniczny i GMO; przedstawia sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych;
7) przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów;
13) przedstawia szanse i zagrożenia wynikające z zastosowań biotechnologii molekularnej;
14) dyskutuje o problemach społecznych i etycznych związanych z rozwojem inżynierii genetycznej oraz formułuje własne opinie w tym zakresie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wskażesz i omówisz możliwości wykorzystania GMO w sektorze farmaceutycznym, chemicznym oraz innych gałęziach gospodarki człowieka.

  • Wymienisz korzyści i zagrożenia wynikające z wykorzystywania organizmów zmodyfikowanych genetycznie.

  • Przedyskutujesz problemy społeczne i etyczne związane z rozwojem inżynierii genetycznej oraz sformułujesz własną opinię na temat GMO.

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z audiobookiem;

  • rozmowa kierowana;

  • mapa pojęć;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie wyszukują w dostępnych źródłach informacje na temat korzyści i zagrożeń wynikających z modyfikowania genetycznego organizmów.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie dotychczas zdobytej wiedzy przypomnieli informacje dotyczące metod inżynierii genetycznej oraz GMO. Zadaje im pytania:

  • Co to jest GMO?

  • Jakie organizmy mogą zostać zmodyfikowane genetycznie?

  • Jak można wykorzystać organizmy GMO?

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 6‑osobowe grupy, które mają za zadanie przeprowadzić dyskusję na temat: „Czy należy wytwarzać i stosować GMO we współczesnym świecie w przemyśle, rolnictwie, medycynie i badaniach naukowych?”. Każdy z zespołów rozważa wady i zalety GMO i podejmuje ostateczną wspólną decyzję. Następnie każda grupa prezentuje wyniki swojej debaty na forum klasy.

  2. Uczniowie wysłuchują audiobooka zawartego w e‑materiale, a następnie grupy, które nie doszły do wspólnego wniosku w wyniku debaty, określają, czy ich zdaniem GMO to szansa czy zagrożenie dla współczesnego świata. Nauczyciel pyta też pozostałe grupy, czy pozostają przy swoim wniosku.

  3. Nauczyciel wyświetla treść ćwiczenia nr 8 („Wyjaśnij, co spowodowało rozwój produkcji organizmów zmodyfikowanych genetycznie”) z sekcji „Sprawdź się”. Uczniowie rozwiązują je wspólnie na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie, pracując w parach, tworzą mapy pojęć związane z tematem lekcji, na podstawie wiadomości z sekcji „Przeczytaj” oraz „Audiobook”.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Przeprowadź badanie ankietowe wśród 10 osób na temat „GMO – szansa czy zagrożenie?”. Ankieta powinna zawierać metryczkę ankietowanej osoby (np. płeć, wiek, miejsce zamieszkania – miasto/wieś), 10 pytań zamkniętych (np. zaznacz na skali, wybierz odpowiedź/symbol) oraz przynajmniej jedno pytanie otwarte. Postaraj się przedstawić wyniki za pomocą wykresów oraz wyciągnij wnioski.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania audiobooka:

  • Treści w sekcji „Audiobook” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu i utrwaleniu wiedzy uczniów.