Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Rekurencja
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, na czym polega rekurencja, a także podasz przykłady jej zastosowań.
Przedstawisz rekurencyjną realizację algorytmu Euklidesa, obliczania silni oraz generowania ciągu Fibonacciego.
Wyjaśnisz, czym są liczby względnie pierwsze.
Wskażesz ograniczenia, jakie wiążą się z wykorzystaniem rekurencji w programowaniu.
Wymienisz przykłady rekurencji w sztuce.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
metody aktywizujące.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Rekurencja”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć. Prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel ocenia, na podstawie informacji na platformie, stan przygotowania uczniów do zajęć. Jeżeli jest ono niewystarczające prosi o ciche zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Aplet”. Uczniowie wspólnie analizują kolejne wywołania funkcji rekurencyjnej wyznaczającej n‑ty wyraz ciągu Fibonacciego. Następnie powtarzają procedurę dla własnych danych wejściowych. W kolejnym kroku wykonują polecenie 2.
Uczniowie wykonują ćwiczenie z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują polecenia 1 i 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”. Następnie porównują swoje rozwiązanie z przedstawionym w prezentacji. W kolejnym kroku testują zapisany pseudokod dla przykładowych wartości n.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Przeczytaj” można wykorzystać jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.
Uczniowie w ramach przygotowania do zajęć mogą poszukać przykładów obecności rekurencji w sztuce, naturze etc.
Aplet można wykorzystać do wizualizacji działania rekurencji oraz stosu.