Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Żaneta Mucharska
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: US Government / Rząd Stanów Zjednoczonych
Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.14, II.2, III.4, V.1, V.2, V.3, V.6, VII.4, VII.8, XIII
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
[K6] kompetencje obywatelskie
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące rządu Stanów Zjednoczonych.
Uczeń opisuje funkcję, jaką pełni głowa państwa w Stanach Zjednoczonych oraz co oznacza trójpodział władzy.
Uczeń potrafi zredagować list, w którym opisuje uczestnictwo w warsztatach na temat Stanów Zjednoczonych oraz zachęca do udziału w takich zajęciach.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z systemem politycznym w Stanach Zjednoczonych.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat systemu politycznego Stanów Zjednoczonych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem/krzyżówką multimedialną)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
W ramach przygotowania do lekcji nauczyciel wyświetla zdjęcie Białego Domu i pyta uczniów:
What does the picture show?
Who lives there?
What do you know about the American President?
Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Na forum klasy nauczyciel wyjaśnia znaczenie wyrażeń: branch of government, executive branch, legislative branch, judicial branch – podaje kontekst z opisem, co dana władza wykonuje/za co jest odpowiedzialna.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst US Government, sprawdzają w słowniku niezrozumiałe słownictwo, po czym wykonują kolejno Exercise 2 i 3 (Przeczytaj). Tam, gdzie to możliwe, na podstawie tekstu rozwijają odpowiedzi i uzasadniają je, podając dodatkowe informacje.
Uczniowie w parach lub na forum klasy odpowiadają na pytanie w Exercise 4 (Przeczytaj): What is the role of the president of the US?
W ramach przygotowania dla pracy z multimedium, nauczyciel wyświetla na tablicy zdjęcie US Capitol i prosi uczniów o opisanie budynku i odpowiedź na pytanie:
Which city is the US Capitol in?
Who works in the Capitol?
What do politicians do there?
Może też zapytać, jak się nazywa analogiczna instytucja w Polsce i gdzie się znajduje.
Uczniowie łączą ilustracje z wyrazami w Exercise 1 (Krzyżówka). Ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę. Następnie, prosi uczniów, aby w parach ułożyli definicje wyrazów z zadania w formie zagadek. Pary uczniów łączą się grupy czteroosobowe i zadają sobie zagadki.
Uczniowie rozwiązują krzyżówkę z gry edukacyjnej i omawiają odpowiedzi na forum klasy. Następnie w parach uzupełniają na urządzeniach mobilnych Exercise 2 (Gra edukacyjna). Starają się uzasadnić odpowiedzi.
Uczniowie pokonują kolejny poziom krzyżówki i wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.
Uczniowie pokonują najtrudniejszy poziom krzyżówki i realizują Exercise 4 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy i nanoszą je na tablicę.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach wykonują Exercise 5 (Sprawdź się). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie rozmawiają w parach i każda osoba odpowiada własnymi słowami na pytanie z Exercise 7 (Sprawdź się): What does it mean that the US government has got three branches?
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–6 (Sprawdź się).
Uczniowie przygotowują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Last week, you took part in a workshop about the US government and politics. In an email to your friend:
write what kind of workshop you chose and why;
describe an interesting fact you learnt about the American government during the workshop;
recommend taking part in such workshops and explain why it is worth doing it.
Your email should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Na podstawie gry edukacyjnej uczniowie w parach tworzą mapę pojęć, według własnej koncepcji, która pozwoli im opowiedzieć o systemie politycznym Stanów Zjednoczonych. Najpierw tworzą mapę, a następnie na jej podstawie prezentują na forum klasy wiedzę na temat systemu politycznego USA.