Dla nauczyciela
Autor: Anna Kwaśna
Przedmiot: Informatyka
Temat: Grafika wektorowa cz. 5 – warstwy i kadrowanie
Grupa docelowa:
Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Stworzysz warstwy i zmienisz ich kolejność.
Zmienisz przeźroczystość warstw.
Zastosujesz techniki kadrowania obrazu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Grafika wektorowa cz. 5 – warstwy i kadrowanie”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Film”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów o to, czym jest kadrowanie. Czy korzystają z takiej funkcji, np. podczas wstawiania zdjęć w mediach społecznościowych?. Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają kolejne funkcje i możliwości programu Inkscape. Podaje również cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem w części „Przeczytaj”. Nauczyciel upewnia się, czy wszystko jest dla uczniów zrozumiałe. Następnie uczniowie, pracując w parach lub samodzielnie, przygotują ilustrację krajobrazu, korzystając ze wskazówek zamieszczonych w tej sekcji. Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonania zadania.
Uczniowie wykonują dowolny projekt, korzystając z warstw. Mogą posłużyć się sugestią zawartą w materiale. Ustalają również, na czym polega zmiana trybu mieszania oraz krycia warstw.
W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1–7 z części „Sprawdź się”. Poprawność rozwiązania sprawdzają dzięki możliwościom platformy edukacyjnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w grupach, przygotowują mapę myśli podsumowującą temat zajęć. Odpowiadają również na pytania związane z celami lekcji:
Jak można zmodyfikować i przeorganizować warstwy?
W jaki sposób stworzyć własny spray?
Jakie są techniki kadrowania obrazu?
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczenia nr 8 z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów, udziela informacji zwrotnej i ocenia je, biorąc pod uwagę dokładność odwzorowania rysunku.
Wskazówki metodyczne:
W ramach dodatkowego zadania dla utrwalenia umiejętności, uczniowie mogą odtworzyć dowolną fotografię krajobrazu znalezioną w internecie. Przy pracy nad rysunkiem uczniowie powinni wykorzystać funkcję Natryskiwania, kadrowania i zmiany krycia warstw. Gotowy rysunek powinni zapisać w formacie PNG.