Autor: Anna Kwaśna

Przedmiot: Informatyka

Temat: Grafika wektorowa cz. 5 – warstwy i kadrowanie

Grupa docelowa:

Liceum ogólnokształcące i technikum, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) przygotowuje opracowania rozwiązań problemów, posługując się wybranymi aplikacjami:
a) projektuje modele dwuwymiarowe i trójwymiarowe, tworzy i edytuje projekty w grafice rastrowej i wektorowej, wykorzystuje różne formaty obrazów, przekształca pliki graficzne, uwzględniając wielkość i jakość obrazów,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Stworzysz warstwy i zmienisz ich kolejność.

  • Zmienisz przeźroczystość warstw.

  • Zastosujesz techniki kadrowania obrazu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  • Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Grafika wektorowa cz. 5 – warstwy i kadrowanie”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium w sekcji „Film”.

Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel pyta uczniów o to, czym jest kadrowanie. Czy korzystają z takiej funkcji, np. podczas wstawiania zdjęć w mediach społecznościowych?. Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji poznają kolejne funkcje i możliwości programu Inkscape. Podaje również cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie zapoznają się z tekstem w części „Przeczytaj”. Nauczyciel upewnia się, czy wszystko jest dla uczniów zrozumiałe. Następnie uczniowie, pracując w parach lub samodzielnie, przygotują ilustrację krajobrazu, korzystając ze wskazówek zamieszczonych w tej sekcji. Nauczyciel weryfikuje poprawność wykonania zadania.

  • Uczniowie wykonują dowolny projekt, korzystając z warstw. Mogą posłużyć się sugestią zawartą w materiale. Ustalają również, na czym polega zmiana trybu mieszania oraz krycia warstw.

  • W celu utrwalenia materiału wprowadzonego na lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1–7 z części „Sprawdź się”. Poprawność rozwiązania sprawdzają dzięki możliwościom platformy edukacyjnej.

Faza podsumowująca:

  • Uczniowie, pracując w grupach, przygotowują mapę myśli podsumowującą temat zajęć. Odpowiadają również na pytania związane z celami lekcji:
    Jak można zmodyfikować i przeorganizować warstwy?
    W jaki sposób stworzyć własny spray?
    Jakie są techniki kadrowania obrazu?

Praca domowa:

  • Wykonanie ćwiczenia nr 8 z części „Sprawdź się”. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace wybranych uczniów, udziela informacji zwrotnej i ocenia je, biorąc pod uwagę dokładność odwzorowania rysunku.

Wskazówki metodyczne:

  • W ramach dodatkowego zadania dla utrwalenia umiejętności, uczniowie mogą odtworzyć dowolną fotografię krajobrazu znalezioną w internecie. Przy pracy nad rysunkiem uczniowie powinni wykorzystać funkcję Natryskiwania, kadrowania i zmiany krycia warstw. Gotowy rysunek powinni zapisać w formacie PNG.