Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Weather Idioms / Idiomy związane z pogodą

Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, II.2, II.5, III.4, III.5, V.2, V.6, X

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo z zakresu angielskich idiomów związanych z pogodą.

  2. Uczeń tworzy minidialogi odnoszące się do wydarzenia sportowego, spotkania z kolegą/koleżanką oraz realizacji swoich marzeń.

  3. Uczeń potrafi wyjaśnić, dlaczego używanie idiomów może uatrakcyjnić wypowiedzi.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat wyrażeń idiomatycznych, które mogą uatrakcyjnić w przyszłości jego wypowiedzi na różne tematy.

  2. Uczeń rozwija świadomość różnic kulturowych w zakresie idiomatycznych wyrażeń.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca indywidualna

  3. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów:

  • What English idioms do you know?

  • Do you have a favourite?

  • What are some of the Polish idioms connected to weather?

  • Do you know their English equivalents?

Uczniowie odpowiadają na forum klasy.

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Weather Idioms Full of Meanings i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną, a uczniowie uzasadniają je, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  3. Uczniowie pracują w parach, odgrywając scenki zgodnie z poleceniem z Exercise 4 (Przeczytaj). Starają się użyć idiomów z tekstu Weather Idioms Full of Meanings.

  4. Uczniowie pracują samodzielnie i tworzą po jednym zdaniu z każdym z idiomów wprowadzonych w sekcji Przeczytaj. Chętni prezentują zdania na forum klasy.

  5. W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  6. Uczniowie zapoznają się z ilustracją na forum klasy, a następnie wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasowym.

  7. Uczniowie ponownie analizują ilustrację i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy, starając się je uzasadnić.

  8. Uczniowie pracują w parach i ustnie wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna): Write a description of a true or fictional situation that happened to you one day using the idioms related to a storm. Design your description according to the following idioms:

  • the calm before a storm;

  • face like thunder;

  • storm in a teacup.

Chętni prezentują wypowiedzi na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 4 (Sprawdź się). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie dyskutują na forum klasy na temat z Exercise 7 (Sprawdź się): Which three idioms mentioned in the text or the multimedium above would you like to memorise and why? Answer the questions considering:

  • why knowing these idioms may be useful;

  • how you could memorise them;

  • what examples of their use in your conversations you could think of;

  • how would other people respond to you using them.

Discuss each bullet point above in reference to your three chosen idioms.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1–3, 5 oraz 6 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie piszą rozprawkę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have discovered an interesting blog about how to make your English richer and more attractive. Write a blog entry about idioms. In your blog entry:

  • explain why knowing idioms will help you understand spoken English;

  • give examples of how idioms may help you express difficult ideas;

  • tell how the understanding of idioms may contribute to your understanding of culture;

  • refer to how idioms could make your speech more interesting.

Your answer should be 100–150 words long.

Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie pracują w parach. Każdy z uczniów przygotowuje dwu- lub trzyzdaniowe opisy sytuacji ilustrujących trzy wybrane idiomy z ilustracji interaktywnej. Mogą odwoływać się one do wydarzeń z klasy/szkoły. Następnie uczniowie opisują daną sytuację koledze/koleżance z pary, którego/której zadaniem jest odgadnąć, o jaki idiom chodzi.