Dla nauczyciela
Autor e‑materiału: Marcin Legeżyński
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Weather Idioms / Idiomy związane z pogodą
Grupa docelowa: klasa 1 liceum/technikum
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, IV, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.13, II.2, II.5, III.4, III.5, V.2, V.6, X
Poziom nauczania: podstawowy
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo z zakresu angielskich idiomów związanych z pogodą.
Uczeń tworzy minidialogi odnoszące się do wydarzenia sportowego, spotkania z kolegą/koleżanką oraz realizacji swoich marzeń.
Uczeń potrafi wyjaśnić, dlaczego używanie idiomów może uatrakcyjnić wypowiedzi.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija wiedzę na temat wyrażeń idiomatycznych, które mogą uatrakcyjnić w przyszłości jego wypowiedzi na różne tematy.
Uczeń rozwija świadomość różnic kulturowych w zakresie idiomatycznych wyrażeń.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
kognitywizm
konstruktywizm
konektywizm
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów:
What English idioms do you know?
Do you have a favourite?
What are some of the Polish idioms connected to weather?
Do you know their English equivalents?
Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj) i podają odpowiedzi na forum klasy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Weather Idioms Full of Meanings i wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy. Nauczyciel nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną, a uczniowie uzasadniają je, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.
Uczniowie ponownie czytają tekst i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie pracują w parach, odgrywając scenki zgodnie z poleceniem z Exercise 4 (Przeczytaj). Starają się użyć idiomów z tekstu Weather Idioms Full of Meanings.
Uczniowie pracują samodzielnie i tworzą po jednym zdaniu z każdym z idiomów wprowadzonych w sekcji Przeczytaj. Chętni prezentują zdania na forum klasy.
W ramach przygotowania do pracy z ilustracją interaktywną uczniowie wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie zapoznają się z ilustracją na forum klasy, a następnie wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasowym.
Uczniowie ponownie analizują ilustrację i wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 3 (Ilustracja interaktywna). Podają odpowiedzi na forum klasy, starając się je uzasadnić.
Uczniowie pracują w parach i ustnie wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna): Write a description of a true or fictional situation that happened to you one day using the idioms related to a storm. Design your description according to the following idioms:
the calm before a storm;
face like thunder;
storm in a teacup.
Chętni prezentują wypowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Sprawdź się). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie dyskutują na forum klasy na temat z Exercise 7 (Sprawdź się): Which three idioms mentioned in the text or the multimedium above would you like to memorise and why? Answer the questions considering:
why knowing these idioms may be useful;
how you could memorise them;
what examples of their use in your conversations you could think of;
how would other people respond to you using them.
Discuss each bullet point above in reference to your three chosen idioms.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–3, 5 oraz 6 (Sprawdź się).
Uczniowie piszą rozprawkę na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): You have discovered an interesting blog about how to make your English richer and more attractive. Write a blog entry about idioms. In your blog entry:
explain why knowing idioms will help you understand spoken English;
give examples of how idioms may help you express difficult ideas;
tell how the understanding of idioms may contribute to your understanding of culture;
refer to how idioms could make your speech more interesting.
Your answer should be 100–150 words long.
Materiały pomocnicze: Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie pracują w parach. Każdy z uczniów przygotowuje dwu- lub trzyzdaniowe opisy sytuacji ilustrujących trzy wybrane idiomy z ilustracji interaktywnej. Mogą odwoływać się one do wydarzeń z klasy/szkoły. Następnie uczniowie opisują daną sytuację koledze/koleżance z pary, którego/której zadaniem jest odgadnąć, o jaki idiom chodzi.