Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Gorączka – powstawanie i znaczenie fizjologiczne

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
8) Pokrycie ciała i termoregulacja. Uczeń:
c) przedstawia przykłady sposobów regulacji temperatury ciała u zwierząt endotermicznych oraz ektotermicznych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz różnicę między gorączką, a stanem podgorączkowym.

  • Zdefiniujesz pojęcie pirogenu.

  • Omówisz objawy fizjologiczne towarzyszące gorączce.

  • Przedstawisz mechanizm powstawania gorączki.

  • Wykażesz znaczenie biologiczne gorączki.

  • Przeanalizujesz działanie leków przeciwgorączkowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • wykład;

  • film;

  • mapa myśli;

  • prezentacja;

  • zabawa „prawda‑fałsz”.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru A2, flamastry;

  • karteczki zielone i czerwone (po jednej każdego koloru dla każdego ucznia).

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Gorączka – powstawanie i znaczenie fizjologiczne”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film”, tak aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każdy zespół otrzymuje zagadnienia do opracowania:
    – grupa I i II – mechanizm powstawania gorączki i mechanizm działania leków przeciwgorączkowych;
    – grupa III i IV – fazy i objawy gorączki.
    Uczniowie wyszukują informacje w e‑materiale oraz przynoszą dodatkowe materiały, które wykorzystają podczas prezentacji.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy lub za pomocą rzutnika zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie:
    „Co to jest gorączka i jakie jest jej znaczenie fizjologiczne?”.
    Wybrana osoba wszystkie odpowiedzi zapisuje na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Część właściwa lekcji zaczyna się od prezentacji efektów pracy w domu wybranych uczniów. Pozostali uczniowie zadają pytania prezentującym oraz uzupełniają informacje.

  2. Gałąź logiczna. Uczniowie tworzą w parach gałąź logiczną według schematu wyświetlonego przez nauczyciela (zob. materiały pomocnicze), przedstawiając mechanizm powstawania gorączki oraz działania leków przeciwgorączkowych.

  3. Praca z multimedium („Film”). Jeśli nauczyciel uzna to za konieczne, odtwarza film, z którym uczniowie mieli zapoznać się w domu, w celu utrwalenia nowej wiedzy.

  4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 6 i  nr 7 (odnoszące się do tekstu źródłowego na temat roli blaszki krańcowej w powstawaniu gorączki), zamieszczone w sekcji „Sprawdź się”. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie otrzymują po dwie karteczki (zieloną i czerwoną). Nauczyciel czyta zdania podsumowujące lekcję (zawarte w materiale dodatkowym). Uczniowie podnoszą zieloną kartkę, jeżeli uznają zdanie za prawdziwe, i kartkę czerwoną, jeżeli uznają je za fałszywe. W przypadku zdań fałszywych chętni uczniowie poprawiają je tak, aby były prawdziwe.

  2. Nauczyciel omawia pracę uczniów na lekcji pod kątem zaangażowania w dyskusję, jakości opracowanych materiałów i współpracy w grupie.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 2 do 5 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie 8.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

RxtCRVXQoC4WZ

Pobierz załącznik

Załącznik 1. Gałąź logiczna do uzupełnienia.
Plik PDF o rozmiarze 44.86 KB w języku polskim
R3ZIMt3iCgS9H

Pobierz załącznik

Załącznik 2. Zdania „prawda-fałsz” – faza podsumowująca.
Plik PDF o rozmiarze 506.73 KB w języku polskim

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

Film można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.