Dla nauczyciela
Autorki e‑materiału: Elżbieta Borowiec
Autorki scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Washington D.C. – Now and Then / Waszyngton - kiedyś i dziś
Grupa docelowa: klasa 4 SP
Podstawa programowa:
cele kształcenia – wymagania ogólne: I, II, III, V
treść nauczania – cele szczegółowe: I.9, I.14, II.1, II.5, III.4, V.1, V.2, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
[K2] Kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
[K4] Kompetencje cyfrowe.
[K5] Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
[K8] Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń potrafi uzasadnić, dlaczego stolica Stanów Zjednoczonych nosi nazwę Waszyngton.
Uczeń potrafi opisać Biały Dom.
Uczeń potrafi opisać położenie geograficzne Waszyngtonu.
Uczeń potrafi formułować pytania w czasie Past Simple.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na temat historii stolicy Stanów Zjednoczonych.
Uczeń rozwija wiedzę historyczną na temat Stanów Zjednoczonych i symboli historycznych, takich jak Biały Dom i Gabinet Owalny.
Strategie uczenia się::
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście);
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części);
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu).
Metody/techniki nauczania::
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z ilustracją interaktywną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć::
praca w parach;
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne::
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
ew. urządzenia (laptopy, tablety) dla indywidualnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: What is the capital of the United States? Which important person lives there? Who is the president of the US? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą wyrazy z ilustracjami w Exercise 1 (Przeczytaj).
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst Did You Know All This About Washington D.C.?, a następnie odpowiadają na pytanie: Which information did you find the most interesting? Chętne osoby odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 2 (Przeczytaj). Chętni uczniowie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie ponownie czytają tekst Did You Know All This About Washington D.C.?, a następnie, pracując w parach, wykonują Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na cytaty z tekstu.
Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na pytania w czasie Past Simple użyte w tekście i przypomina zasadę gramatyczną tworzenia pytań w Past Simple.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują Exercise 5 (Przeczytaj), a następnie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. Powtarzają czynności dla Exercise 6 (Przeczytaj).
Uczniowie opisują zdjęcie Białego Domu (Ilustracja interaktywna) i wykonują Exercise 1 (Ilustracja interaktywna). Następnie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną, a następnie wykonują Exercise 2 (Ilustracja interaktywna). Prezentują odpowiedzi na forum klasy. Chętna osoba nanosi je na tablicę multimedialną.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Ilustracja interaktywna). Następnie udzielają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Sprawdź się), a następnie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie, pracując w parach, odpowiadają na pytania z Exercise 7 (Sprawdź się):
In your opinion, what's the best place to visit in Washington D.C.?
Who was George Washington?
Następnie chętne osoby relacjonują odpowiedzi kolegi/koleżanki z pary.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–4 i 6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się):
You read an article about Washington, D.C. Write a short message to your English friend in which you tell them two interesting things about Washington, D.C.
Materiały pomocnicze:
Ilustracja interaktywna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie układają 6‑wyrazową krzyżówkę, wykorzystując słownictwo z ilustracji interaktywnej.