Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Filozofia kontynentalna XVII wieku: życie i twórczość Kartezjusza

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
3. René Descartes. Uczeń:
3) krytycznie rekonstruuje kartezjański argument na rzecz istnienia świata zewnętrznego;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • przedstawia biografię i dorobek naukowy Kartezjusza;

  • charakteryzuje przełomową myśl filozoficzną Kartezjusza;

  • analizuje, dlaczego rozmyślania Kartezjusza zostały poddane krytyce;

  • ocenia znaczenie dokonań Kartezjusza dla określenia kierunku poszukiwań filozofii nowożytnej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • debata;

  • drama;

  • praca z multimedium.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, po zalogowaniu się na platformie i wyświetleniu e‑materiału, odczytuje uczniom temat zajęć oraz cele, a następnie prosi, by na ich podstawie uczniowie sformułowali kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel odczytuje pytanie znajdujące się we wprowadzeniu do e‑materiału wyświetlonego na tablicy: Co jest warunkiem uprawiania rzetelnej filozofii? Prosi uczniów, aby w parach rozpoczęli wstępną dyskusję na ten temat. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na forum, a wybrana osoba zapisuje najważniejsze spostrzeżenia i wnioski z dyskusji na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Jeżeli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi o indywidualne zapoznanie się z treścią w sekcji „Przeczytaj”. Każdy uczestnik zajęć podczas cichego czytania wynotowuje najważniejsze kwestie poruszone w tekście. Następnie wybrani uczniowie odczytują na głos swoje notatki. Nauczyciel inicjuje rozmowę kierowaną porządkującą ten etap pracy.

  2. Praca z multimedium. Uczniowie dzielą się na 3 grupy i pracują z tekstem źródłowym, postępując według ustalonego trybu pracy:
    – Określenie tematu przywołanego fragmentu.
    – Identyfikacja problemów poruszonych w tekście.
    – Teza interpretacyjna.
    – Krytyka filozofii Kartezjusza.
    Po analizie tekstu uczniowie uzupełniają mapę myśli. Nauczyciel prosi osobę reprezentującą grupę do odczytania haseł z mapy myśli. Grupy uzupełniają multimedium.

  3. Drama. Uczniowie dzielą się na zespoły 4‑osobowe. Następnie nauczyciel informuje, że w dalszej pracy będą wykorzystywać metodę dramy w odniesieniu do mapy myśli, ilustrując problem krytyki Kartezjusza. Każdy zespół ma przygotować scenkę, podczas której wcielą się w postać Kartezjusza i osoby krytykujące jego poglądy.
    Poszczególne role uczniów:
    – dziennikarz‑komentator, który jest przede wszystkim odpowiedzialny za merytoryczną informację,
    – dziennikarz przeprowadzający wywiad, który powinien zadać interesujące pytania,
    – osoba, z którą będzie przeprowadzany wywiad, a która powinna się wczuć w odgrywaną postać.
    Nauczyciel wyznacza ramy czasowe na przygotowanie, po którym następuje odegranie wybranych ról. Na koniec następuje podsumowanie przez nauczyciela oraz w razie potrzeby uzupełnienie przedstawianych informacji.

  4. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum i komentowane przez nauczyciela.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli?

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
    1. Jakie dzieło napisał Kartezjusz pod wpływem księżniczki Elżbiety i co było jego tematem?
    2. W jaki sposób przedstawiał Kartezjusz swoje stanowisko dotyczące istnienia?

Praca domowa:

  1. Napisz esej, w którym zajmiesz stanowisko w dyskusji, czy Kartezjusz słusznie został nazwany „ojcem nowożytnej filozofii”. W swoich rozważaniach odwołaj się do poglądów innych filozofów.

Materiały pomocnicze:

  • Drozdowicz Z., Kartezjański racjonalizm: zrozumieć Kartezjusza, Poznań 2014.

  • Drozdowicz Z., Kartezjusz a współczesność, Poznań 1980.

  • Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 2, Warszawa 2005.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.