Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przydatność rolnicza gleb na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres rozszerzony, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
VI. Gleby: profil glebowy, przydatność rolnicza.
Uczeń:
2) ocenia przydatność rolniczą wybranych typów gleb na świecie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
poznaje, na czym polega przydatność rolnicza gleb,
stosuje klasyfikację bonitacyjną gleb,
rozróżnia żyzność i urodzajność gleby,
ocenia wartość użytkową gleb.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, warsztatowa
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach.
Środki dydaktyczne: e‑materiał, atlas, mapy gleb, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy, niewielkie ilustracje różnych typów roślin uprawnych
Materiały pomocnicze
Bednarek R., Prusinkiewicz Z., Geografia gleb, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999 r.
mapa typów gleb i mapa bonitacyjna (źródło: Atlas Rzeczypospolitej Polskiej, Główny Geodeta Kraju, 1997 r.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).
Sprawdzenie ewentualnego zadania domowego.
Przedstawienie celów lekcji.
Krótkie omówienie (przypomnienie) klasyfikacji gleb świata i Polski oraz właściwości poszczególnych typów gleb (np. zawartość próchnicy, kwasowość itp.) – rozmowa, pytania, odpowiedzi.
Faza realizacyjna
Prośba do uczniów o przeczytanie wstępu do e‑materiału.
Podział uczniów na pary/grupy (liczbę osób określa nauczyciel), omówienie zasad wykonania zadania – analiza tekstu i ilustracji zawartych w e‑materiale, wspomagana pracą z atlasem.
Kilkuminutowa dyskusja w parach/grupach, podczas której uczniowie, korzystając z map zamieszczonych w atlasie oraz informacji podanych w tekście i grafice interaktywnej:
tworzą listę cech gleb, które sprzyjają uprawie rolniczej oraz listę cech gleb ograniczających uprawę,
wskazują miejsca występowania gleb o wymienionych cechach i na tej podstawie lokalizują rejony gleb o zróżnicowanej przydatności pod uprawy rolnicze,
określają optymalne kierunki uprawy/zagospodarowania terenu,
porównują rozmieszczenie rejonów występowania gleb o najwyższej przydatności rolniczej z lokalizacją głównych regionów rolniczych świata, wskazując podobieństwa i różnice zasięgu,
Zreferowanie przez wybranych uczniów wyników przeprowadzonej analizy –dyskusja z udziałem uczniów.
Zaprezentowanie uczniom grafiki interaktywnej w celu weryfikacji sformułowanych wniosków, wyjaśnienia wątpliwości i usystematyzowania dotychczasowej wiedzy.
Nauczyciel dzieli tablicę na kilka części, każdej z nich przydziela określony rodzaj gleby (daną glebę mogą też symbolizować osobne arkusze papieru). Wybrani i/lub chętni uczniowie podchodzą do biurka nauczyciela, gdzie znajdują się ilustracje roślin (obrazkiem do dołu). Każdy uczeń losuje jedną ilustrację. Jego zadaniem jest nazwanie przedstawionej rośliny i „zasadzenie” jej na odpowiedniej glebie poprzez przyczepienie karteczki do odpowiedniej części tablicy lub właściwego brystolu. Decyzji powinno towarzyszyć wyjaśnienie. Inni uczniowie kontrolują poprawność wykonania zadania i naprowadzają na poprawne odpowiedzi.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie rezultatów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Oożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Wykonanie pozostałych ćwiczeń zawartych w e‑materiale i utrwalenie zdobytych informacji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Nauczyciel może wykorzystać grafikę interaktywną do zapoznania uczniów podczas lekcji z systemem oceny żyzności i produktywności gleb w Polsce. Podczas fazy realizacyjnej uczniowie w grupach/parach analizują grafikę interaktywną oraz mapy typów gleb Polski i mapy klas bonitacyjnych gleb Polski, następnie, korzystając z informacji podanych w grafice, określą przydatność rolniczą gleb Polski oraz wskażą obszary o najwyższym potencjale rolniczym.
Grafika interaktywna może być także wykorzystana w części lub całości podczas zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących np. zagadnień rozwoju rolnictwa w Polsce, rozwoju zrównoważonego, przyrodniczych uwarunkowań zagospodarowania oraz do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu. Znajdzie ona także zastosowanie podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego pedosfery.