Autor e‑materiału: Konrad Gniazdowski

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Fruit Thursdays, Casual Fridays / Owocowe czwartki, nieformalne piątki

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogóln I, II, III, IV, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, I.7, III.4, III.6, III.9, V.7, V.9, VII.3, VII.9, VIII.1, VIII.2, XI, XII, XIII

Poziom nauczania: podstawowy

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne oraz w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń poszerza słownictwo dotyczące odzieży.

  2. Uczeń redaguje e‑mail na temat ubioru młodych ludzi.

  3. Uczeń poznaje sposoby dobierania profesjonalnego, a zarazem wygodnego ubioru do pracy.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń potrafi rozmawiać o modzie i ubiorze w sytuacjach formalnych i nieformalnych.

  2. Uczeń wypowiada się na temat mody młodzieżowej.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: How do you dress for:

  • a formal occasion such as a graduation/summer job interview?

  • evening party?

  • sports picnic?

Uczniowie podają pomysły strojów na forum klasy, a nauczyciel tworzy na tablicy tabelkę zawierającą trzy typy wydarzeń (formal occasion, evening party, sports picnic) i notuje nazwy elementów stroju na tablicy.

  1. W ramach rozgrzewki przed zapoznaniem się z treścią czytanki uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst How to Be an Office Chameleon: A Guide (Przeczytaj) i samodzielnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Odczytują odpowiedzi na forum klasy.

  2. Nauczyciel wprowadza zasady gramatyczne strony biernej w konstrukcjach bezosobowych według instrukcji z e‑materiału (Przeczytaj).

  3. Uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie, pracując w parach, uzupełniają zdania w Exercise 4 (Przeczytaj), a następnie nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  5. Nauczyciel tłumaczy uczniom sekcję Gramatyka (strona bierna w konstrukcjach bezosobowych) i prosi uczniów o wykonanie Exercise 56 (Przeczytaj).

  6. W ramach przygotowania do pracy z prezentacją multimedialną uczniowie grupują elementy stroju w Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną. Następnie, przed zapoznaniem się z prezentacją, wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna).

  7. Nauczyciel wyświetla prezentację na tablicy multimedialnej, a następnie uczniowie samodzielnie wykonują Exercise 34 (Prezentacja multimedialna). Uczniowie odczytują odpowiedzi na forum klasy, uzasadniając wybory cytatami z prezentacji.

  8. Uczniowie ponownie czytają prezentację i w parach uzupełniają Exercise 5 (Prezentacja multimedialna). Odczytują akapity tekstu w ćwiczeniu, a nauczyciel nanosi wyrazy na tablicę multimedialną.

  9. Uczniowie ponownie czytają prezentację. Nauczyciel odtwarza audio w Exercise 6 (Prezentacja multimedialna), a uczniowie samodzielnie uzupełniają tekst ćwiczenia prawidłową formą usłyszanych słów/wyrażeń. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  10. Uczniowie wykonują w parach zadanie z Exercise 8 (Sprawdź się): A friend from South Asia is preparing a presentation about teenager fashion around the world and she asked you in an email how young people in your country dress. Write an email to your friend, in which you:

  • describe what clothes you see most often at school;

  • describe what is currently very popular with teenagers;

  • inform where people your age buy their clothes and explain why they do it there;

  • explain what you think about keeping up with fashion.

Uczniowie tworzą treść e‑maila, a następnie chętne osoby odczytują ją na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel informuje uczniów: You are now going to learn about some historical fashion facts. Następnie uczniowie wybierają prawidłowe zakończenia zdań w Exercise 3 (Sprawdź się). Wykonują ćwiczenie na forum zespołu klasowego i odczytują zdania.

  2. Uczniowie zapoznają się z wykresem czasu w Exercise 4 (Sprawdź się), a następnie samodzielnie wybierają prawidłowe odpowiedzi w ćwiczeniu. Nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie, pracując w parach, porządkują dialog w Exercise 5 (Sprawdź się). Następnie jedna para odczytuje dialog na forum klasy, po czym wszyscy uczniowie odczytują go w parach.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 2, 67 (Sprawdź się).

  2. Uczniowie szukają w internecie trzech dodatkowych ciekawostek dotyczących historii mody i piszą 3 zdania zawierające prawdziwą i fałszywą informację, tak aby powstało ćwiczenie (zagadka), które zespół klasowy i nauczyciel rozwiążą na następnej lekcji.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie czytają prezentację multimedialną i tworzą dodatkowy slajd z własną radą na temat tworzenia garderoby.