Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Trzeba mi wielkiej wody...
– twórczość Agnieszki Osieckiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
określa cechy stylu poetyckiego Agnieszki Osieckiej,
dokonuje analizy utworu Sztuczny miód m.in. w kontekście jego tytułu i okoliczności historycznych, w jakich powstał,
ocenia interpretację piosenki Agnieszki Osieckiej w wykonaniu wybranego współczesnego artysty.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
odwrócona klasa;
koncert piosenek;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Prowadzący proponuje zainteresowanym osobom przygotowanie krótkiego koncertu piosenek Agnieszki Osieckiej. Mogą to być interpretacje tekstów zamieszczonych w lekcji lub innych. Warto podpowiedzieć uczniom, by sięgnęli do koncertu „Zielono mi” w reż. Magdy Umer z 1997 r. (dostępny w internecie).
Pozostałe osoby powinny zapoznać się z blokiem tekstowym lekcji „Trzeba mi wielkiej wody...” – twórczość Agnieszki Osieckiej oraz prezentacją multimedialną.
Faza wprowadzająca:
Lekcja rozpoczyna się od koncertu piosenek Agnieszki Osieckiej. Prowadzący uczniowie mogą go dodatkowo skomentować, a słuchacze wymieniać się swoimi wrażeniami. Wskazują interpretacje, które im się szczególnie podobały albo nie podobały. Później nauczyciel krótko charakteryzuje twórczość Osieckiej i czasy, w których powstawały jej piosenki.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, by uczniowie odnaleźli w e‑materiale tekst piosenki Sztuczny miód, a następnie odtwarza ten utwór w wykonaniu Katarzyny Groniec (dostępny w internecie). Pyta uczniów o ich wrażenia i wstępną interpretację tekstu.
Następnie prowadzący odtwarza wykład Katarzyny Długołęckiej zamieszczony w e‑materiale. Wybrane osoby odczytują kolejno polecenia 1 i 2 z tej sekcji i uczniowie wspólnie dyskutują nad ich rozwiązaniem. Później, w parach, rozwiązują ćw. 1 i 2.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi, by uczniowie wykonali indywidualnie polecenie: na podstawie cytowanych w e‑materiale utworów Agnieszki Osieckiej określ cechy jej stylu poetyckiego. Później wybrane osoby przedstawiają propozycje odpowiedzi. Wszyscy notują najtrafniejsze pomysły w zeszytach, w formie mapy myśli.
W podsumowaniu lekcji nauczyciel może zadać następujące pytania: Czy piosenki Agnieszki Osieckiej mogą być dla was ważne? Czy odnajdujecie w nich problemy swojego pokolenia? Czy znacie innych polskich autorów piosenek poetyckich?
Praca domowa:
Wyszukaj w internecie interpretację jednego z tekstów Agnieszki Osieckiej (np. Maryli Rodowicz, Katarzyny Groniec, Anny Szałapak, Katarzyny Nosowskiej, grupy Raz, dwa, trzy lub Darii Zawiałow). Oceń tę interpretację.
Materiały pomocnicze:
Zofia Turowska, Agnieszki. Pejzaże z Agnieszką Osiecką, Warszawa 2001.
Strona internetowa Fundacji „Okularnicy”.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej na temat cech stylu poetyckiego Agnieszki Osieckiej.