Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Maria Chyczewska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czym jest państwo?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
VII. Podział polityczny i zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno‑gospodarczego świata: mapa podziału politycznego, system kolonialny i jego rozpad, procesy integracyjne i dezintegracyjne na świecie, konflikty zbrojne i terroryzm, podstawowe wskaźniki rozwoju. Uczeń:
1) posługuje się mapą podziału politycznego świata do analizy procesów społeczno‑ekonomicznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje państwo,
analizuje uwarunkowania kształtujące państwo,
charakteryzuje cechy i funkcje państwa,
korzysta z mapy podziału politycznego świata.
Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna
Metody i techniki nauczania: burza mózgów, mapa myśli, metoda tekstu przewodniego, dyskusja, debata, gra dydaktyczna
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w pracach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery z dostępem do Internetu, zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale, tablica interaktywna, tablica, globus, mapy polityczne świata i kontynentów.
Materiały pomocnicze
Literatura
Baczworow M., Suliborski A., Kompendium wiedzy o geografii politycznej i geopolityce: terminologia, Łódź 2003.
Otok H., Geografia polityczna, Warszawa 2012.
Rykiel Z., Podstawy geografii politycznej, Warszawa 2006.
Państwo i prawo wobec współczesnych wyzwań. Zagadnienia prawa konstytucyjnego. Księga jubileuszowa Profesora Jerzego Jaskierni, red. R. M. Czarny, K. Spryszak, Toruń 2012.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć, jakim jest państwo. Informuje, jakie cele będą realizować:
Poznają definicję państwo.
Przeanalizują uwarunkowania kształtujące państwo.
Scharakteryzują cechy i funkcje państwa.
Posłużą się mapą podziału politycznego świata.
Następnie prowadzący pyta klasę, czym jest państwo. Następuje burza mózgów. Uczniowie podchodzą po kolei do tablicy i zapisują dowolne hasła, które kojarzą im się z terminem „państwo”.
Po przeprowadzeniu burzy mózgów nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie cytatu Arystotelesa Człowiek jest z natury stworzony do życia w państwie, taki zaś, który z natury, a nie przez przypadek, żyje poza państwem, jest albo nędznikiem, albo nadludzką istotą
, który znajduje się we wstępie do e‑materiału. Następuje dyskusja. Uczniowie interpretują wspólnie cytat i dzielą się swoimi przemyśleniami na jego temat. Odpowiadają, czy zgadzają się z jego treścią i podają argumenty popierające swoje zdanie.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w 3‑4 osobowe zespoły. Ich zadaniem będzie opracować prosty koncept państwa idealnego. Prowadzący zapisuje na tablicy aspekty, na których mają się skupić uczniowie:
Co jest potrzebne, aby mogło istnieć państwo?
Dlaczego właśnie te elementy są potrzebne?
Czym skutkuje brak tych elementów?
Czym charakteryzuje się państwo idealne?
Jakie są funkcje państwa?
Uczniowie w grupach dyskutują i tworzą mapę myśli na temat państwa idealnego. Robią to w zeszytach lub na specjalnie przygotowanych do tego celu arkuszach. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów. Zwraca szczególną uwagę na to, aby każdy członek grupy był aktywny i odpowiednio argumentował swoje pomysły, ale w żaden sposób nie ingeruje w treści zapisywane przez uczniów.
Kolejny etap zajęć związany jest z blokiem tekstowym e‑materiału. Nauczyciel prosi osobę chętną o przeczytanie pierwszego akapitu tekstu. Pozostali uczniowie słuchają ze zrozumieniem. Następnie uczniowie wspólnie analizują schemat przedstawiający podstawowe elementy państwa oraz fragment związany z funkcjami państwa. Prowadzący pyta licealistów, jak rozumieją poszczególne hasła i treści i czy się z nimi zgadzają. Pyta też, czy uczniowie dopisaliby coś więcej do tego schematu, a jeśli tak, to dlaczego. Następuje dyskusja monitorowana przez nauczyciela, który pilnuje, aby wszyscy brali w niej aktywny udział.
Po dyskusji związanej ze schematem każda z grup krótko przedstawia opracowane przez siebie koncepty państwa idealnego. Zadaniem pozostałych uczniów jest skomentować pomysły kolegów i koleżanek, odnosząc się do schematu z e‑zasobu. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i w razie potrzeby wyjaśnia kontrowersyjne kwestie.
Kolejnym etapem lekcji jest praca z tekstem e‑materiału, który porusza tematy związane z obywatelstwem i granicami państw (do paragrafu związanego z tematem kolonizacji). Następuje praca indywidualna uczniów z tekstem. Alternatywnie można też zrealizować warsztat/dyskusję dotyczącą granic. W tym celu należy stworzyć na środku klasy symbolicznie (linia) lub fizycznie (z krzeseł) barierę przedstawiającą granicę, która rzeczywiście istnieje lub istniała, np. mur berliński, mur pomiędzy Izraelem a Autonomią Palestyńską w Jerozolimie; podzielić klasę i rozstawić uczniów po dwóch stronach, tym samym stwarzając okoliczność do rozmowy o tym, czym jest granica, jaka jest/może być jej funkcja, jak postrzegamy osoby żyjące za granicą (w szczególności gdy graniczne państwa pozostają ze sobą w konflikcie), kto może przekraczać granice i na jakich warunkach itp.
Gdy uczniowie zapoznają się już z materiałem nauczyciel prosi ich o zastanowienie się jak wygląda kwestia obywatelstwa polskiego i granic Polski. Na jakich zasadach można uzyskać polskie obywatelstwo? Jakie są granice Polski ze względu na ich genezę? Z jakimi krajami współcześnie graniczymy? Czy w przeszłości granice Polski wyglądały tak samo? Następuje dyskusja na forum klasy monitorowana przez prowadzącego.
Po wspólnym mówieniu kwestii obywatelskich i granicznych Polski, nauczyciel przypomina i zwracam uczniom uwagę na to, że jednym z głównych przyczyn zmian granic w przeszłości był proces kolonizacyjny. Prowadzący prosi uczniów o przeanalizowanie mapy Afryki w e‑zasobie, która pokazuje jakie państwa wzięły udział w kolonizacji czarnego kontynentu. Następnie pyta licealistów, jakie wnioski można wyciągnąć na jej podstawie. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami oraz dyskutują na temat pozytywnych i negatywnych skutków kolonializmu.
Po krótkiej dyskusji na temat kolonializmu nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z ostatnią częścią bloku tekstowego e‑zasobu, który związany jest z państwami współczesnego świata. Gdy cała klasa zapozna się już z materiałem, prosi każdego ucznia o powiedzenie 2‑3 zdań na temat tego, co przeczytali i czego dowiedzieli się z mapy interaktywnej. Nauczyciel zwraca licealistom uwagę na to, aby słuchali dokładnie tego, co mówią koledzy i koleżanki, żeby nie powtarzać tych samych treści. Prowadzący zachęca uczniów, aby podzielili się dodatkową wiedzą na ten temat, jeśli takową posiadają.
Ostatnim etapem fali realizacyjnej lekcji jest praca z grą edukacyjną, która znajduje się po bloku tekstowym i słowniczku e‑zasoby. Podsumowuje ona większość materiału zrealizowanego podczas zajęć. Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na 3‑4 osobowe grupy o innym składzie, niż te utworzone na początku zajęć. Zespoły grają w grę, które polega na wyborze prawidłowej odpowiedzi na dane pytanie w czasie 30 sekund. Każda grupa ma do dyspozycji atlas, który może okazać się pomocny przy niektórych pytaniach. Nauczyciel nadzoruje pracę uczniów.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zdaje uczniom następujące pytania:
Czego dowiedzieliście się z dzisiejszej lekcji?
Co było dla was najciekawsze?
O czym chcielibyście dowiedzieć się więcej?
Na skali od 1 do 5 jak oceniacie swoją wiedzą na temat tego, czym jest państwo, jakie są jego cechy i funkcje?
Co wiecie na temat podziału politycznego świata?
Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści poruszone podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów.
Po rozmowie na forum klasy uczniowie przystępują do indywidualnego rozwiązywania ćwiczeń na końcu e‑zasobu. Zadania, których licealiści nie zdążą rozwiązać w klasie można zadać jako pracę domową.
Praca domowa
W ramach pracy domowej uczniowie dokańczają ćwiczenia, których nie zdążyli rozwiązać podczas zajęć, oraz uzupełniają/modyfikują swoje mapy myśli na temat państwa idealnego w oparciu o wiedzą zdobytą podczas lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grę można wykorzystać jako element lekcji podsumowujących blok tematyczny o podziale politycznym świata.