Numer e‑materiału: 1.1.8.4
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Ich fahre Traktor / Jadę traktorem
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych zwierząt mieszkających na wsi oraz formułowania krótkich wypowiedzi o tym, gdzie się jest i co się robi

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
8) mój czas wolny i wakacje.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • nazywa wybrane zwierzęta mieszkające na wsi;

  • formułuje krótką wypowiedź o tym, gdzie się znajduje i co tam robi.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych obszarów edukacji na lekcjach języka obcego;

  • przyswaja nowy materiał podczas zabawy.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca;

    • podejście komunikacyjne;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera;

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • praca z plikiem audio;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

    • zabawa rytmiczna;

    • drama;

    • dyskusja;

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • praca w grupach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • zdjęcia zwierząt (krowa, koń, koza, pies, kot);

  • kartki A4, kredki;

  • tamburyno;

  • puzzle;

  • dwa krzesła z przymocowanymi ilustracjami traktora i łąki.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio

Plik może zostać wykorzystany do ćwiczeń na rozumienie ze słuchu, innych niż zaproponowane w poleceniach, np. ustalenie kontekstu (kto, gdzie, kiedy, co robi). Uczniowie mogą nadać nagraniu tytuł. Plik audio to również inspiracja do ułożenia podobnych dialogów lub odegrania przez uczniów ról i odtworzenia nagranych dialogów.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i prosi, aby w parach wymienili się informacjami, w jaki sposób spędzają wakacje, dokąd jeżdżą, gdzie podobało im się najbardziej. Następnie odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, jaki będzie temat lekcji.

praca w parach, plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazkach, jakie zwierzęta się na nich znajdują, gdzie są Tim, Emma i dziadek. Nauczyciel pyta, czy uczniowie widzieli takie zwierzęta, a jeśli tak, to gdzie. Następnie wypowiada nazwy zwierząt w języku niemieckim wymienione w dialogu, uczniowie powtarzają.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum 

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali na kartkach A4 zwierzęta, które dzieci wymieniły w dialogu. Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Nauczyciel zachęca, aby uczniowie nazywali zwierzęta w języku niemieckim. W razie potrzeby koryguje wymowę uczniów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca indywidualna

kartki A4, kredki

Nauczyciel pyta uczniów, kim jest dziadek Tima. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie zdania Der Opa ist Bauer, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

Uczniowie swobodnie biegają po sali przy dźwiękach tamburyna. Gdy nauczyciel przestaje grać, uczniowie się zatrzymują. Na hasło nauczyciela (nazwa zwierzęcia: die Kuh, das Pferd, die Ziege) uczniowie naśladują odgłosy danego zwierzęcia. Następnie nauczyciel proponuje zmianę hasła – tym razem będzie nim naśladowany przez nauczyciela odgłos wydawany przez krowę, konia lub kozę. Uczniowie podają nazwę danego zwierzęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

tamburyno

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Plik audio). Pyta, z kim rozmawia Tim. Zaprasza pary ochotników, aby odegrały scenkę rozmowy Bena z Timem (w języku polskim). Nauczyciel udziela wskazówek, jakie pytania można zadać: Gdzie jesteś? Co robisz? Z kim tam jesteś?

praca w parach

15 min

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy nieznane wyrazy (e‑materiał: Plik audio). Pyta uczniów, co powiedział Tim – gdzie jest, co tam robi. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia.

plenum

Nauczyciel odtwarza nagrania zdań, które powiedział Tim, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1 i 2).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu z pustymi dymkami i odczytuje na głos zdania, którymi należy je uzupełnić (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Ochotnicy podchodzą do tablicy interaktywnej i wskazują, w którym miejscu należy umieścić które zdanie, następnie wypowiadają je na głos.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel ustawia dwa krzesła, do każdego z nich przymocowuje jedną ilustrację przedstawiającą traktor lub łąkę. Uczniowie ustawiają się w rzędzie. Nauczyciel zadaje pierwszemu uczniowi pytanie Was machst du gerade? lub Wo bist du? i przedstawia jedną z odpowiedzi: Ich fahre Traktor oraz Ich bin auf der Wiese. Zadaniem każdego ucznia jest zajęcie krzesła z obrazkiem zgodnym z odpowiedzią nauczyciela. Kiedy uczeń siedzi na właściwym krześle, nauczyciel powtarza pytanie, uczeń udziela odpowiedzi w języku niemieckim. Uczniowie, którzy wybrali właściwe krzesło i udzielili poprawnej odpowiedzi, zajmują miejsca w ławce, ci zaś, którzy popełnili błąd, przechodzą na koniec kolejki, aby spróbować jeszcze raz.

praca w grupach

dwa krzesła z przymocowanymi ilustracjami traktora i łąki

Faza podsumowująca

Nauczyciel odtwarza nagranie z nazwami zwierząt. Prosi, aby uczniowie otoczyli kółkiem na swoich rysunkach te zwierzęta, których nazwy usłyszeli (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

15 min

rysunki zwierząt wykonane wcześniej przez uczniów

Uczniowie ustawiają się w rzędzie na środku klasy. Na ścianie przymocowane są zdjęcia zwierząt (koń, krowa, koza, kot, pies). Nauczyciel wypowiada na głos nazwy zwierząt w języku niemieckim (pyta uczniów, czy pamiętają, jak w języku niemieckim brzmią nazwy kota i psa; jeśli uczniowie nie pamiętają, przypomina im te wyrazy). Uczniowie mają za zadanie jak najszybciej ustawić się przy odpowiednim zdjęciu. Nauczyciel pyta, którego z tych zwierząt nie trzyma się w domu. Uczniowie podbiegają do właściwego zdjęcia, a następnie chórem podają nazwę zwierzęcia w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

zdjęcia zwierząt (koń, krowa, koza, kot, pies)

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń). Następnie wypowiadają na głos zdanie, które może powiedzieć osoba jadąca traktorem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca indywidualna lub w parach

puzzle

Nauczyciel odtwarza odgłosy zwierząt. Uczniowie, podzieleni na grupy, próbują jak najszybciej podać właściwą nazwę zwierzęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w grupach

Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Powtarzają zdanie Ich bin auf dem Land (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

Na koniec nauczyciel pyta, czy po dzisiejszej lekcji uczniowie uważają, że wakacje na wsi mogą być ciekawe. Uczniowie mówią, co chcieliby zobaczyć na wsi i co mogliby tam robić.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita się z uczniami i prosi, aby w parach wymienili się informacjami, w jaki sposób spędzają wakacje, dokąd jeżdżą, gdzie podobało im się najbardziej. Następnie odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, jaki będzie temat lekcji.

praca w parach, plenum

15 min

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazkach, jakie zwierzęta się na nich znajdują, gdzie są Tim, Emma i dziadek. Nauczyciel pyta, czy uczniowie widzieli takie zwierzęta, a jeśli tak, to gdzie. Następnie wypowiada nazwy zwierząt w języku niemieckim wymienione w dialogu, uczniowie powtarzają.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj).

plenum 

tablica interaktywna

Nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali na kartkach A4 zwierzęta, które dzieci wymieniły w dialogu. Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Nauczyciel zachęca, aby uczniowie nazywali zwierzęta w języku niemieckim. W razie potrzeby koryguje wymowę uczniów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca indywidualna

kartki A4, kredki

Nauczyciel pyta uczniów, kim jest dziadek Tima. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie zdania Der Opa ist Bauer, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

plenum

Uczniowie swobodnie biegają po sali przy dźwiękach tamburyna. Gdy nauczyciel przestaje grać, uczniowie się zatrzymują. Na hasło nauczyciela (nazwa zwierzęcia: die Kuh, das Pferd, die Ziege) uczniowie naśladują odgłosy danego zwierzęcia. Następnie nauczyciel proponuje zmianę hasła – tym razem będzie nim naśladowany przez nauczyciela odgłos wydawany przez krowę, konia lub kozę. Uczniowie podają nazwę danego zwierzęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

tamburyno

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Plik audio). Pyta, z kim rozmawia Tim. Zaprasza pary ochotników, aby odegrały scenkę rozmowy Bena z Timem (w języku polskim). Nauczyciel udziela wskazówek, jakie pytania można zadać: Gdzie jesteś? Co robisz? Z kim tam jesteś?

praca w parach

15 min

Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy nieznane wyrazy (e‑materiał: Plik audio). Pyta uczniów, co powiedział Tim – gdzie jest, co tam robi. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia.

plenum

Nauczyciel odtwarza nagrania zdań, które powiedział Tim, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1 i 2).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu z pustymi dymkami i odczytuje na głos zdania, którymi należy je uzupełnić (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Ochotnicy podchodzą do tablicy interaktywnej i wskazują, w którym miejscu należy umieścić które zdanie, następnie wypowiadają je na głos.

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel ustawia dwa krzesła, do każdego z nich przymocowuje jedną ilustrację przedstawiającą traktor lub łąkę. Uczniowie ustawiają się w rzędzie. Nauczyciel zadaje pierwszemu uczniowi pytanie Was machst du gerade? lub Wo bist du? i przedstawia jedną z odpowiedzi: Ich fahre Traktor oraz Ich bin auf der Wiese. Zadaniem każdego ucznia jest zajęcie krzesła z obrazkiem zgodnym z odpowiedzią nauczyciela. Kiedy uczeń siedzi na właściwym krześle, nauczyciel powtarza pytanie, uczeń udziela odpowiedzi w języku niemieckim. Uczniowie, którzy wybrali właściwe krzesło i udzielili poprawnej odpowiedzi, zajmują miejsca w ławce, ci zaś, którzy popełnili błąd, przechodzą na koniec kolejki, aby spróbować jeszcze raz.

praca w grupach

dwa krzesła z przymocowanymi ilustracjami traktora i łąki

Faza podsumowująca

Nauczyciel odtwarza nagranie z nazwami zwierząt. Prosi, aby uczniowie otoczyli kółkiem na swoich rysunkach te zwierzęta, których nazwy usłyszeli (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

15 min

rysunki zwierząt wykonane wcześniej przez uczniów

Uczniowie ustawiają się w rzędzie na środku klasy. Na ścianie przymocowane są zdjęcia zwierząt (koń, krowa, koza, kot, pies). Nauczyciel wypowiada na głos nazwy zwierząt w języku niemieckim (pyta uczniów, czy pamiętają, jak w języku niemieckim brzmią nazwy kota i psa; jeśli uczniowie nie pamiętają, przypomina im te wyrazy). Uczniowie mają za zadanie jak najszybciej ustawić się przy odpowiednim zdjęciu. Nauczyciel pyta, którego z tych zwierząt nie trzyma się w domu. Uczniowie podbiegają do właściwego zdjęcia, a następnie chórem podają nazwę zwierzęcia w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

zdjęcia zwierząt (koń, krowa, koza, kot, pies)

Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń). Następnie wypowiadają na głos zdanie, które może powiedzieć osoba jadąca traktorem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

praca indywidualna lub w parach

puzzle

Nauczyciel odtwarza odgłosy zwierząt. Uczniowie, podzieleni na grupy, próbują jak najszybciej podać właściwą nazwę zwierzęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w grupach

Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Powtarzają zdanie Ich bin auf dem Land (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

Na koniec nauczyciel pyta, czy po dzisiejszej lekcji uczniowie uważają, że wakacje na wsi mogą być ciekawe. Uczniowie mówią, co chcieliby zobaczyć na wsi i co mogliby tam robić.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec