Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.8.4
Autor e‑materiału: Magdalena Sieradz
Tytuł e‑materiału: Ich fahre Traktor / Jadę traktorem
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania wybranych zwierząt mieszkających na wsi oraz formułowania krótkich wypowiedzi o tym, gdzie się jest i co się robi
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita się z uczniami i prosi, aby w parach wymienili się informacjami, w jaki sposób spędzają wakacje, dokąd jeżdżą, gdzie podobało im się najbardziej. Następnie odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, jaki będzie temat lekcji. | praca w parach, plenum | 15 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazkach, jakie zwierzęta się na nich znajdują, gdzie są Tim, Emma i dziadek. Nauczyciel pyta, czy uczniowie widzieli takie zwierzęta, a jeśli tak, to gdzie. Następnie wypowiada nazwy zwierząt w języku niemieckim wymienione w dialogu, uczniowie powtarzają. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali na kartkach A4 zwierzęta, które dzieci wymieniły w dialogu. Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Nauczyciel zachęca, aby uczniowie nazywali zwierzęta w języku niemieckim. W razie potrzeby koryguje wymowę uczniów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | praca indywidualna | kartki A4, kredki | |
Nauczyciel pyta uczniów, kim jest dziadek Tima. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie zdania Der Opa ist Bauer, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | plenum | ||
Uczniowie swobodnie biegają po sali przy dźwiękach tamburyna. Gdy nauczyciel przestaje grać, uczniowie się zatrzymują. Na hasło nauczyciela (nazwa zwierzęcia: die Kuh, das Pferd, die Ziege) uczniowie naśladują odgłosy danego zwierzęcia. Następnie nauczyciel proponuje zmianę hasła – tym razem będzie nim naśladowany przez nauczyciela odgłos wydawany przez krowę, konia lub kozę. Uczniowie podają nazwę danego zwierzęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | plenum | tamburyno | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Plik audio). Pyta, z kim rozmawia Tim. Zaprasza pary ochotników, aby odegrały scenkę rozmowy Bena z Timem (w języku polskim). Nauczyciel udziela wskazówek, jakie pytania można zadać: Gdzie jesteś? Co robisz? Z kim tam jesteś? | praca w parach | 15 min | |
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy nieznane wyrazy (e‑materiał: Plik audio). Pyta uczniów, co powiedział Tim – gdzie jest, co tam robi. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. | plenum | ||
Nauczyciel odtwarza nagrania zdań, które powiedział Tim, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1 i 2). | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu z pustymi dymkami i odczytuje na głos zdania, którymi należy je uzupełnić (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Ochotnicy podchodzą do tablicy interaktywnej i wskazują, w którym miejscu należy umieścić które zdanie, następnie wypowiadają je na głos. | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel ustawia dwa krzesła, do każdego z nich przymocowuje jedną ilustrację przedstawiającą traktor lub łąkę. Uczniowie ustawiają się w rzędzie. Nauczyciel zadaje pierwszemu uczniowi pytanie Was machst du gerade? lub Wo bist du? i przedstawia jedną z odpowiedzi: Ich fahre Traktor oraz Ich bin auf der Wiese. Zadaniem każdego ucznia jest zajęcie krzesła z obrazkiem zgodnym z odpowiedzią nauczyciela. Kiedy uczeń siedzi na właściwym krześle, nauczyciel powtarza pytanie, uczeń udziela odpowiedzi w języku niemieckim. Uczniowie, którzy wybrali właściwe krzesło i udzielili poprawnej odpowiedzi, zajmują miejsca w ławce, ci zaś, którzy popełnili błąd, przechodzą na koniec kolejki, aby spróbować jeszcze raz. | praca w grupach | dwa krzesła z przymocowanymi ilustracjami traktora i łąki | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie z nazwami zwierząt. Prosi, aby uczniowie otoczyli kółkiem na swoich rysunkach te zwierzęta, których nazwy usłyszeli (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca indywidualna | 15 min | rysunki zwierząt wykonane wcześniej przez uczniów |
Uczniowie ustawiają się w rzędzie na środku klasy. Na ścianie przymocowane są zdjęcia zwierząt (koń, krowa, koza, kot, pies). Nauczyciel wypowiada na głos nazwy zwierząt w języku niemieckim (pyta uczniów, czy pamiętają, jak w języku niemieckim brzmią nazwy kota i psa; jeśli uczniowie nie pamiętają, przypomina im te wyrazy). Uczniowie mają za zadanie jak najszybciej ustawić się przy odpowiednim zdjęciu. Nauczyciel pyta, którego z tych zwierząt nie trzyma się w domu. Uczniowie podbiegają do właściwego zdjęcia, a następnie chórem podają nazwę zwierzęcia w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | plenum | zdjęcia zwierząt (koń, krowa, koza, kot, pies) | |
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń). Następnie wypowiadają na głos zdanie, które może powiedzieć osoba jadąca traktorem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | praca indywidualna lub w parach | puzzle | |
Nauczyciel odtwarza odgłosy zwierząt. Uczniowie, podzieleni na grupy, próbują jak najszybciej podać właściwą nazwę zwierzęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | praca w grupach | ||
Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Powtarzają zdanie Ich bin auf dem Land (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). | |||
Na koniec nauczyciel pyta, czy po dzisiejszej lekcji uczniowie uważają, że wakacje na wsi mogą być ciekawe. Uczniowie mówią, co chcieliby zobaczyć na wsi i co mogliby tam robić. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita się z uczniami i prosi, aby w parach wymienili się informacjami, w jaki sposób spędzają wakacje, dokąd jeżdżą, gdzie podobało im się najbardziej. Następnie odtwarza nagranie wypowiedzi Ampla i prezentuje dołączoną do niej ilustrację (e‑materiał: Wprowadzenie). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, jaki będzie temat lekcji.
praca w parach, plenum
15 min
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje ilustracje (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie opisują, co widzą na obrazkach, jakie zwierzęta się na nich znajdują, gdzie są Tim, Emma i dziadek. Nauczyciel pyta, czy uczniowie widzieli takie zwierzęta, a jeśli tak, to gdzie. Następnie wypowiada nazwy zwierząt w języku niemieckim wymienione w dialogu, uczniowie powtarzają.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj).
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel prosi, aby uczniowie narysowali na kartkach A4 zwierzęta, które dzieci wymieniły w dialogu. Uczniowie prezentują swoje prace na forum. Nauczyciel zachęca, aby uczniowie nazywali zwierzęta w języku niemieckim. W razie potrzeby koryguje wymowę uczniów (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
praca indywidualna
kartki A4, kredki
Nauczyciel pyta uczniów, kim jest dziadek Tima. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia. Następnie nauczyciel odtwarza nagranie zdania Der Opa ist Bauer, uczniowie powtarzają (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
plenum
Uczniowie swobodnie biegają po sali przy dźwiękach tamburyna. Gdy nauczyciel przestaje grać, uczniowie się zatrzymują. Na hasło nauczyciela (nazwa zwierzęcia: die Kuh, das Pferd, die Ziege) uczniowie naśladują odgłosy danego zwierzęcia. Następnie nauczyciel proponuje zmianę hasła – tym razem będzie nim naśladowany przez nauczyciela odgłos wydawany przez krowę, konia lub kozę. Uczniowie podają nazwę danego zwierzęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
plenum
tamburyno
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu (e‑materiał: Plik audio). Pyta, z kim rozmawia Tim. Zaprasza pary ochotników, aby odegrały scenkę rozmowy Bena z Timem (w języku polskim). Nauczyciel udziela wskazówek, jakie pytania można zadać: Gdzie jesteś? Co robisz? Z kim tam jesteś?
praca w parach
15 min
Nauczyciel odtwarza nagranie dialogu, tłumaczy nieznane wyrazy (e‑materiał: Plik audio). Pyta uczniów, co powiedział Tim – gdzie jest, co tam robi. Uczniowie wyrażają swoje przypuszczenia.
plenum
Nauczyciel odtwarza nagrania zdań, które powiedział Tim, uczniowie powtarzają za lektorem (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1 i 2).
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje ilustrację do dialogu z pustymi dymkami i odczytuje na głos zdania, którymi należy je uzupełnić (e‑materiał: Plik audio, polecenie 3). Ochotnicy podchodzą do tablicy interaktywnej i wskazują, w którym miejscu należy umieścić które zdanie, następnie wypowiadają je na głos.
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel ustawia dwa krzesła, do każdego z nich przymocowuje jedną ilustrację przedstawiającą traktor lub łąkę. Uczniowie ustawiają się w rzędzie. Nauczyciel zadaje pierwszemu uczniowi pytanie Was machst du gerade? lub Wo bist du? i przedstawia jedną z odpowiedzi: Ich fahre Traktor oraz Ich bin auf der Wiese. Zadaniem każdego ucznia jest zajęcie krzesła z obrazkiem zgodnym z odpowiedzią nauczyciela. Kiedy uczeń siedzi na właściwym krześle, nauczyciel powtarza pytanie, uczeń udziela odpowiedzi w języku niemieckim. Uczniowie, którzy wybrali właściwe krzesło i udzielili poprawnej odpowiedzi, zajmują miejsca w ławce, ci zaś, którzy popełnili błąd, przechodzą na koniec kolejki, aby spróbować jeszcze raz.
praca w grupach
dwa krzesła z przymocowanymi ilustracjami traktora i łąki
Faza podsumowująca
Nauczyciel odtwarza nagranie z nazwami zwierząt. Prosi, aby uczniowie otoczyli kółkiem na swoich rysunkach te zwierzęta, których nazwy usłyszeli (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca indywidualna
15 min
rysunki zwierząt wykonane wcześniej przez uczniów
Uczniowie ustawiają się w rzędzie na środku klasy. Na ścianie przymocowane są zdjęcia zwierząt (koń, krowa, koza, kot, pies). Nauczyciel wypowiada na głos nazwy zwierząt w języku niemieckim (pyta uczniów, czy pamiętają, jak w języku niemieckim brzmią nazwy kota i psa; jeśli uczniowie nie pamiętają, przypomina im te wyrazy). Uczniowie mają za zadanie jak najszybciej ustawić się przy odpowiednim zdjęciu. Nauczyciel pyta, którego z tych zwierząt nie trzyma się w domu. Uczniowie podbiegają do właściwego zdjęcia, a następnie chórem podają nazwę zwierzęcia w języku niemieckim (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
plenum
zdjęcia zwierząt (koń, krowa, koza, kot, pies)
Uczniowie układają puzzle na tabletach lub laptopach (w zależności od liczby dostępnych w klasie urządzeń). Następnie wypowiadają na głos zdanie, które może powiedzieć osoba jadąca traktorem (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
praca indywidualna lub w parach
puzzle
Nauczyciel odtwarza odgłosy zwierząt. Uczniowie, podzieleni na grupy, próbują jak najszybciej podać właściwą nazwę zwierzęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
praca w grupach
Uczniowie bawią się w głuchy telefon. Powtarzają zdanie Ich bin auf dem Land (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).
Na koniec nauczyciel pyta, czy po dzisiejszej lekcji uczniowie uważają, że wakacje na wsi mogą być ciekawe. Uczniowie mówią, co chcieliby zobaczyć na wsi i co mogliby tam robić.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0