Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji:

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Jakim ruchem będzie się poruszał ładunek, jeżeli wstrzelimy go równolegle do linii sił pola?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem;
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VII. Elektrostatyka. Uczeń:
7) analizuje ruch cząstek naładowanych w polu elektrycznym.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste , społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisuje sposób, w jaki naładowana cząstka zachowuje się w polu jednorodnym,

  2. wymienia siły działające na naładowaną cząstkę umieszczoną w polu elektrycznym,

  3. analizuje przykład ładunku wstrzelonego równolegle do linii sił pola,

  4. porównuje siły oddziałujące na nakładową cząstkę w polu elektrycznym do siły grawitacyjnej.

Strategie nauczania:

blended‑learning

Metody nauczania:

nauczanie hybrydowe, animacja

Formy zajęć:

praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer dla każdego ucznia, długopis, kalkulator

Materiały pomocnicze

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań:

Czy wiecie, czym jest pole elektryczne?

Jaka jest treść drugiej zasady dynamiki?

Czym są ruchy jednostajnie przyspieszony i jednostajnie opóźniony?

Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi na któreś z tych pytań, to nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzę.

Faza realizacyjna:

Na początku uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”.
Nauczyciel sprawdza, czy pojawiły się jakieś pytania związane z tekstem. Klasa wspólnie zastanawia się nad pytaniami, które się pojawiły, a nauczyciel, jeżeli zajdzie taka potrzeba, naprowadza na właściwe odpowiedzi.
Każdy uczeń zapoznaje się indywidualnie z animacją. Po jej obejrzeniu nauczyciel ponownie sprawdza, czy pojawiły się jakieś pytania - jeżeli tak, to klasa wspólnie próbuje odpowiedzieć na nie. Jeśli zajdzie taka potrzeba, to uczniowie wracają do wybranego fragmentu tekstu lub animacji.
Wykorzystując zdobytą wiedzę, uczniowie rozwiązują zadania z punktu „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dzielą się na 4 grupy, w których omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad zadaniami, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa zadania „na forum klasy”.
Nauczyciel sprawdza, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego.
Poprzez analizę wypowiedzi uczniów nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań podobnych do zadań z części „Sprawdź się” o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu „Sprawdź się” i uwag uczniów do zadań, które sprawiły im największą trudność, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do tych, z którymi uczniowie mieli problemy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia wiadomości.