Dla nauczyciela
Autor: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Organizacje pozarządowe stojące na straży praw człowieka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną praw człowieka;
charakteryzuje działania organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka;
analizuje genezę wybranych organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
wykład;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie przygotowują prezentację na temat działań wybranych przez siebie organizacji stojących na straży praw człowieka.
Faza wstępna:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Organizacje pozarządowe stojące na straży praw człowieka”.
Uczniowie w parach opracowują mapy myśli związane z przedstawionym tematem. Wybrana para przedstawia swoje propozycje i zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje pomysły.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dyskutują na temat tego, jaki wpływ mają organizacje pozarządowe na działania rządów. Szukają przykładów działań zakończonych sukcesem. Wyjaśniają również, jakie czynniki ułatwiają pracę organizacjom, a jakie utrudniają.
Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.
Materiały pomocnicze:
Raport Human Rights Watch: Regres w kwestii praw człowieka i opór przeciwko nadużyciom autokratów, polsatnews.pl .
Wolontariat w Polsce 2016, egospodarka.pl.
Sieć Obywatelska Watchdog Polska, Watchdogportal.pl.
Polski Czerwony Krzyż, pck.pl.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, www.hfhr.pl.
Amnesty International, amnesty.org.pl
Human Rights Watch, hrw.org.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być zaproszeniem do zapoznania się z działaniami sieci obywatelskiej Watchdog.