Autor: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Organizacje pozarządowe stojące na straży praw człowieka

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IV. Prawa człowieka i ich ochrona. Uczeń:
6) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną praw człowieka i charakteryzuje działania jednej z nich;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia organizacje pozarządowe zajmujące się ochroną praw człowieka;

  • charakteryzuje działania organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka;

  • analizuje genezę wybranych organizacji pozarządowych zajmujących się ochroną praw człowieka.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • wykład;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie przygotowują prezentację na temat działań wybranych przez siebie organizacji stojących na straży praw człowieka.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Organizacje pozarządowe stojące na straży praw człowieka”.

  2. Uczniowie w parach opracowują mapy myśli związane z przedstawionym tematem. Wybrana para przedstawia swoje propozycje i zapisuje je na tablicy. Pozostali uczniowie odnoszą się do tych sugestii, uzupełniając je o swoje pomysły.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie dyskutują na temat tego, jaki wpływ mają organizacje pozarządowe na działania rządów. Szukają przykładów działań zakończonych sukcesem. Wyjaśniają również, jakie czynniki ułatwiają pracę organizacjom, a jakie utrudniają.

  2. Przedstawienie uczniowskich prezentacji. Po każdej z nich następuje omówienie: uczniowie mogą zadawać pytania prelegentom, weryfikować i uzupełniać informacje.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

Praca domowa:

  1. Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

  2. Przygotuj kilka pytań dotyczących poruszanych na zajęciach zagadnień, których możesz się spodziewać na kartkówce.

Materiały pomocnicze:

Raport Human Rights Watch: Regres w kwestii praw człowieka i opór przeciwko nadużyciom autokratów, polsatnews.pl .

Wolontariat w Polsce 2016, egospodarka.pl.

Sieć Obywatelska Watchdog Polska, Watchdogportal.pl.

Polski Czerwony Krzyż, pck.pl.

Helsińska Fundacja Praw Człowieka, www.hfhr.pl.

Amnesty International, amnesty.org.pl

Human Rights Watch, hrw.org.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Audiobook może być zaproszeniem do zapoznania się z działaniami sieci obywatelskiej Watchdog.