Numer e‑materiału: Temat 149
Autor e‑materiału: Marzenna Skoczylas
Tytuł e‑materiału: Mapa Krakowa
Poziom edukacyjny, klasa: szkoła podstawowa, klasa 3

Cel ogólny lekcji: W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń doskonali umiejętność obserwacji faktów poprzez poznanie najważniejszych budowli, zabytków, obiektów sportowych, parków, pomników Krakowa.

1
Cele wynikające z podstawy programowej
I. Edukacja polonistyczna
1 Osiągnięcia w zakresie słuchania. Uczeń:
1) słucha z uwagą wypowiedzi nauczyciela, innych osób z otoczenia, w różnych sytuacjach życiowych, wymagających komunikacji i wzajemnego zrozumienia; okazuje szacunek wypowiadającej się osobie;
2) wykonuje zadanie według usłyszanej instrukcji; zadaje pytania w sytuacji braku rozumienia lub braku pewności zrozumienia słuchanej wypowiedzi;
3 Osiągnięcia w zakresie czytania. Uczeń:
2) czyta w skupieniu po cichu teksty zapisane samodzielnie w zeszycie oraz teksty drukowane;
6 Osiągnięcia w zakresie samokształcenia. Uczeń:
2) korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii czy zasobów internetu i rozwija swoje zainteresowania;
IV. Edukacja przyrodnicza
3 Osiągnięcia w zakresie rozumienia przestrzeni geograficznej. Uczeń:
1) określa położenie i warunki naturalne swojej miejscowości oraz okolicy, opisuje charakterystyczne formy terenu, składniki przyrody, charakterystyczne miejsca, np. miejsca pamięci narodowej, najważniejsze zakłady pracy, w tym ważniejsze przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe, interesujące zabytki, pomniki, tereny rekreacyjne, parki krajobrazowe, parki narodowe;
Cele szczegółowe

Uczeń:

  • Opisuje zabytki Krakowa, które zaciekawiły go najbardziej.

  • Wyszukuje w dostęnych źródłach informacje o Tadeuszu Kościuszce lub Adamie Mickiewiczu.

  • Opisuje postać Tadeusza Kościuszki lub Adama Mickiewicza.

  • Odszukuje w dostępnych źródłach informacje dotyczące przeniesienia stolicy Polski z Gniezna do Krakowa.

  • Zapisuje w zeszycie powody przeniesienia stolicy Polski z Gniezna do Krakowa.

  • Rozpoznaje polskie legendy.

  • Planuje program wycieczki klasowej do Krakowa.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

  • Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.