Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Ela Borowiec
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: We’re Going On a Safari / Jedziemy na safari
Grupa docelowa: klasa 7 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.8, I.13, II.5, III.4, V.1, V.2, V.6
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące safari.
Uczeń umie wskazać najważniejsze informacje o popularnych afrykańskich zwierzętach.
Uczeń potrafi zredagować wpis na blog informujący o tym, co warto zobaczyć na safari.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija ciekawość świata i motywację do podróżowania.
Uczeń rozwija wiedzę na temat safari.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z katalogiem interaktywnym, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pisze na tablicy wyraz SAFARI i prosi uczniów o podanie jak największej liczby skojarzeń z tym słowem. Uczniowie pracują w parach i w ciągu np. 30 sekund przygotowują listę skojarzeń. Odczytują listy na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali tekst We Are Going on a Safari i odpowiedzieli na pytanie: What has Sasha already done? What hasn’t she done yet?
Uczniowie ponownie czytają tekst We Are Going on a Safari (Przeczytaj) i wykonują Exercise 2 i 3 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi w parach, następnie w większych grupach, a finalnie na forum klasy (dyskusja po angielsku). Ustalają wspólną wersję poprawnych odpowiedzi, które następnie prezentują nauczycielowi.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy, odwołując się do konkretnych fragmentów tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach i na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 6 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Na forum klasy relacjonują informacje uzyskane od kolegi/koleżanki.
Nauczyciel pyta uczniów: Would you like to go on a safari? Why/why not? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z wyjaśnieniami gramatycznymi, a następnie wyszukują w tekście wszystkie zdania, w których występuje czas Present Perfect. Odczytują przykłady na forum klasy.
Uczniowie wykonują Exercise 7 i 8 (Przeczytaj). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie w parach na zmianę zadają sobie pytania z Exercise 9 (Przeczytaj) i odpowiadają na nie.
W ramach przygotowania do pracy z multimedium uczniowie wykonują Exercise 1 (Katalog interaktywny). Udzielają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi rozwiązanie na tablicę multimedialną.
Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym, po czym wykonują Exercise 2 i 3 (Katalog interaktywny). Porównują odpowiedzi w parach. Chętna osoba wykonuje zadania na tablicy multimedialnej.
Uczniowie wykonują Exercise 4 (Katalog interaktywny). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Wzorując się na opisie zwierzęcia w Exercise 4 (Katalog interaktywny), uczniowie wykonują Exercise 5. Chętne osoby odczytują prace na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, ustnie wykonują Exercise 8 (Sprawdź się). Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–7 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują Exercise 9 (Sprawdź się): You have just been on a safari. In your blog entry:
tell your readers what animals you saw;
describe one species you saw in their natural habitat;
tell them why they should go on a safari in Africa.
Sign as XYZ.
Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Katalog interaktywny z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej uczniowie przygotowują krzyżówkę na 10–12 haseł, wykorzystując słownictwo, które pojawiło się w katalogu interaktywnym w e‑materiale. Definicje przygotowują w języku angielskim. Na kolejnej lekcji wymieniają się krzyżówkami wewnątrz pary i każdy rozwiązuje zadanie otrzymane od kolegi/koleżanki.