Numer e‑materiału: 2.5.6.4.

Imię i nazwisko autora: Magdalena Sieradz

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Was macht man in der Küche? / Co robi się w kuchni?

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+

Cel ogólny lekcji:

Rozwijanie i doskonalenie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat czynności wykonywanych w kuchni oraz stosowania zaimka nieokreślonego man.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
2) miejsce zamieszkania (np. dom i jego okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
7) rozróżnia formalny i nieformalny styl tekstu.
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia (np. wypełnia formularz/ankietę);
4) wyraża swoje opinie, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza się z opiniami;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • opowie, kto gotuje w jego rodzinie;

  • opisze, czy i jak pomaga w kuchni lub uzasadni, dlaczego tego nie robi;

  • opisze, jak przygotowuje się jego ulubioną potrawę.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • pracuje na autentycznych materiałach językowych;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • czytanie w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • dokonywanie świadomej analizy języka obcego - tłumaczenie słów.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – technika: wyjaśnianie;

  • praktyczna – techniki: metoda aktywizująca – gry dydaktyczne;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (ilustracja interaktywna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • W ramach rozgrzewki i powtórzenia znanego słownictwa nauczyciel zadaje uczniom pytanie: Was kann man in der Küche machen? Podane przez uczniów odpowiedzi zapisuje na tablicy.

b) Faza realizacyjna:

  • Przed zapoznaniem się z tekstem z części Przeczytaj nauczyciel poleca uczniom przyjrzenie się zdjęciu i inicjuje krótką dyskusję w klasie: Wie heißt dieses Gericht? Esst ihr das gerne? Welche Zutaten braucht man für das Gericht?

  • Podane przez uczniów składniki potrawy nauczyciel zapisuje na tablicy. Następnie poleca uczniom przeczytanie tekstu z części Przeczytaj. Uczniowie porównują informacje z tekstu z podanymi przez siebie informacjami. Wyniki omawiane są na forum.

  • Nauczyciel zapisuje na tablicy 2 przykłady zdań z tekstu, w których występuje zaimek bezosobowy man, np.: Zuerst putzt man die Möhren. Dann schneidet man die Zwiebeln. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów na użycie zaimka man, prosi o podanie polskiego odpowiednika i przetłumaczenie przykładów. Uczniowie utrwalają użycie man, wykonując Übung 3 z części Multimedium oraz Aufgabe 6 z części Sprawdź się.

  • Uczniowie analizują ilustrację interaktywną, a następnie, pracując w parach, relacjonują, kto z członków rodziny wykonuje jaką czynność. Np. uczeń A pyta: Was machen die Eltern? Uczeń B odpowiada: Die Mama... /Der Papa... Następnie uczniowie zamieniają się rolami.

  • Po utrwaleniu słownictwa dotyczącego produktów spożywczych i czynności wykonywanych w kuchni (Übungen 1‑3 w części Ilustracja interaktywna oraz wybrane ćwiczenia z części Sprawdź się) uczniowie dzieleni są na pary. Można w tym celu wydrukować i pociąć ilustrację interaktywną. Uczniowie, którzy wylosują ten sam fragment ilustracji, tworzą parę. Uczniowie otrzymują karty pracy, na których znajdują się pytania:

Was kannst du kochen?

Wie oft kochst du zu Hause?

Wer kocht in deiner Familie?

Welche Gerichte esst ihr gerne zu Hause?

Was ist dein Lieblingsgericht?

Welche Zutaten braucht man für Spaghetti bolognese?

Uczniowie zadają sobie nawzajem pytania z karty pracy.

c) Faza podsumowująca:

  • Kilka par relacjonuje na forum klasy, czego dowiedziało się na temat koleżanki/ kolegi.

Praca domowa:

  • Aufgabe 8 ma charakter podsumowujący. Ponieważ pisanie na lekcji zajmuje dużo czasu, warto to ćwiczenie zadać jako pracę domową.

  • Można też zaproponować uczniom realizację projektu w formie papierowych slajdów. Ich zadanie będzie polegało na nakręceniu krótkiego filmu, jak wykonuje się wybraną potrawę. Zaleca się, aby uczniowie pracowali w grupach 4‑osobowych.

  • Technika papierowych slajdów: W tej formie projektu uczniowie nagrywają (np. telefonem komórkowym) materiał objaśniający, jak wykonać jakąś potrawę. Współpracują w grupach i opracowują: plan działania, scenariusz, tekst ze składnikami potrawy oraz listę czynności, które należy wykonać, aby przygotować potrawę, sprzęt do rejestracji video – może być to telefon komórkowy osadzony na rodzaju statywu oraz materiały biurowe: (kolorowy) papier, (kolorowe) pisaki, nożyczki.

  • Projekty mogą być zaprezentowane w klasie lub podczas spotkania z rodzicami.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:

  • przed lekcją: zapoznanie się ze słownictwem dotyczącym czynności wykonywanych w kuchni;

  • w trakcie lekcji: wykorzystanie ilustracji interaktywnej jako bodźca do zadawania pytań i udzielania odpowiedzi;

  • po lekcji: wykorzystanie do utrwalenia słownictwa dotyczącego czynności wykonywanych w kuchni.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec