Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat: Łososie z akwakultury

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy, klasa II

PODSTAWA PROGRAMOWA

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).

Uczeń:

6. wyjaśnia rozmieszczenie głównych łowisk oraz dyskutuje na temat możliwości wykorzystania zasobów biologicznych morza i wód śródlądowych, rozwoju akwakultury w kontekście zachowania równowagi ekosystemów wodnych.

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia, czym jest akwakultura,

  • charakteryzuje zasady hodowli łososi w akwakulturach,

  • wskazuje lokalizację największych akwakultur łososi,

  • ocenia wartości zdrowotne łososi hodowlanych.

Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, flipped classroom, debata.

Formy zajęć: praca indywidualna, w grupach, całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne: e‑materiał, zeszyt przedmiotowy, w zależności od wyposażenia szkoły komputer, projektor multimedialny, tablety.

Materiały pomocnicze

  • Akwakultura i Natura 2000: ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/AQU_Summary_PL.pdf

PRZEBIEG LEKCJI

Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z e‑materiałem oraz innymi źródłami informacji dotyczących przemysłowej hodowli ryb w akwakulturach.

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez krótkie omówienie/przypomnienie pojęcia „akwakultura”.

Faza realizacyjna

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest przeprowadzenie debaty po obejrzeniu i omówieniu grafiki interaktywnej oraz wysłuchaniu audiobooka.

  • Przedstawienie i omówienie przez nauczyciela w interakcji z uczniami grafiki interaktywnej przedstawiającej zagrożenia dla środowiska morskiego związane z hodowlą ryb w akwakulturach.

  • Prezentacja audiobooka przedstawiającego domniemane zagrożenia dla zdrowia związane z konsumpcją łososi hodowlanych.

  • Zgłaszanie przez uczniów pytań i wątpliwości po wysłuchaniu audiobooka, wyjaśnienia nauczyciela.

  • Przedstawienie przez nauczyciela zasad organizacji debaty:

    • 8‑10 uczniów uczestniczy bezpośrednio w debacie, dzieląc się na zwolenników i przeciwników dyskutowanej tezy (uczniów typuje nauczyciel); temat: „Czy powinniśmy hodować łososie w akwakulturach?”,

    • dwie grupy siadają przy stołach ustawionych po obu stronach sali lekcyjnej, pozostali uczniowie zajmują miejsca w ławkach,

    • debatą kieruje nauczyciel, udzielając głosu na przemian poszczególnym stronom (zaczyna strona broniąca tezy) i podsumowując wystąpienia,

    • każda runda wypowiedzi zwolenników i przeciwników dyskutowanego problemu trwa 3‑4 minuty,

    • pozostali uczniowie głosują po każdej rundzie, przesiadając się na odpowiednią stronę sali lekcyjnej (lub w inny sposób wyrażając swoją ocenę etapu debaty),

  • Przeprowadzenie debaty – proponowane tematy do dyskusji:

    • Czy akwakultury zastąpią rybołówstwo?

    • Czy hodowanie ryb w akwakulturach jest humanitarne?

    • Czy ten sposób hodowli ryb stwarza zagrożenie dla środowiska?

    • Czy konsumpcja ryb hodowlanych jest bezpieczna?

    • Czy wielkie korporacje kontrolujące akwakultury osiągają zysk kosztem konsumentów i jakości środowiska morskiego?

  • Nauczyciel czuwa nad przebiegiem debaty, zadaje pytania naprowadzające, a po każdej rundzie wypowiedzi podsumowuje jej przebieg, nie wyraża jednak swojej opinii.

  • Podsumowanie wyników debaty przez nauczyciela.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i treści przedstawionych w multimediach.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Praca pisemna: Określ korzyści i zagrożenia dla człowieka, środowiska i gospodarki związane z hodowlą ryb w akwakulturach.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook i grafiki zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane (w części lub całości) podczas lekcji dotyczących różnych zagadnień związanych z gospodarką morską, rozwojem zrównoważonym, ochroną środowiska przyrodniczego itp. Znajdą także zastosowanie podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego rolnictwa, leśnictwa i rybactwa.