Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat: Łososie z akwakultury
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy, klasa II
PODSTAWA PROGRAMOWA
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).
Uczeń:
6. wyjaśnia rozmieszczenie głównych łowisk oraz dyskutuje na temat możliwości wykorzystania zasobów biologicznych morza i wód śródlądowych, rozwoju akwakultury w kontekście zachowania równowagi ekosystemów wodnych.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia, czym jest akwakultura,
charakteryzuje zasady hodowli łososi w akwakulturach,
wskazuje lokalizację największych akwakultur łososi,
ocenia wartości zdrowotne łososi hodowlanych.
Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, flipped classroom, debata.
Formy zajęć: praca indywidualna, w grupach, całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne: e‑materiał, zeszyt przedmiotowy, w zależności od wyposażenia szkoły komputer, projektor multimedialny, tablety.
Materiały pomocnicze
Akwakultura i Natura 2000: ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/management/docs/AQU_Summary_PL.pdf
PRZEBIEG LEKCJI
Przed lekcją uczniowie powinni zapoznać się z e‑materiałem oraz innymi źródłami informacji dotyczących przemysłowej hodowli ryb w akwakulturach.
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez krótkie omówienie/przypomnienie pojęcia „akwakultura”.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest przeprowadzenie debaty po obejrzeniu i omówieniu grafiki interaktywnej oraz wysłuchaniu audiobooka.
Przedstawienie i omówienie przez nauczyciela w interakcji z uczniami grafiki interaktywnej przedstawiającej zagrożenia dla środowiska morskiego związane z hodowlą ryb w akwakulturach.
Prezentacja audiobooka przedstawiającego domniemane zagrożenia dla zdrowia związane z konsumpcją łososi hodowlanych.
Zgłaszanie przez uczniów pytań i wątpliwości po wysłuchaniu audiobooka, wyjaśnienia nauczyciela.
Przedstawienie przez nauczyciela zasad organizacji debaty:
8‑10 uczniów uczestniczy bezpośrednio w debacie, dzieląc się na zwolenników i przeciwników dyskutowanej tezy (uczniów typuje nauczyciel); temat: „Czy powinniśmy hodować łososie w akwakulturach?”,
dwie grupy siadają przy stołach ustawionych po obu stronach sali lekcyjnej, pozostali uczniowie zajmują miejsca w ławkach,
debatą kieruje nauczyciel, udzielając głosu na przemian poszczególnym stronom (zaczyna strona broniąca tezy) i podsumowując wystąpienia,
każda runda wypowiedzi zwolenników i przeciwników dyskutowanego problemu trwa 3‑4 minuty,
pozostali uczniowie głosują po każdej rundzie, przesiadając się na odpowiednią stronę sali lekcyjnej (lub w inny sposób wyrażając swoją ocenę etapu debaty),
Przeprowadzenie debaty – proponowane tematy do dyskusji:
Czy akwakultury zastąpią rybołówstwo?
Czy hodowanie ryb w akwakulturach jest humanitarne?
Czy ten sposób hodowli ryb stwarza zagrożenie dla środowiska?
Czy konsumpcja ryb hodowlanych jest bezpieczna?
Czy wielkie korporacje kontrolujące akwakultury osiągają zysk kosztem konsumentów i jakości środowiska morskiego?
Nauczyciel czuwa nad przebiegiem debaty, zadaje pytania naprowadzające, a po każdej rundzie wypowiedzi podsumowuje jej przebieg, nie wyraża jednak swojej opinii.
Podsumowanie wyników debaty przez nauczyciela.
Sporządzenie notatki w zeszycie zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji i treści przedstawionych w multimediach.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Praca pisemna: Określ korzyści i zagrożenia dla człowieka, środowiska i gospodarki związane z hodowlą ryb w akwakulturach.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook i grafiki zawarte w e‑materiale mogą być wykorzystane (w części lub całości) podczas lekcji dotyczących różnych zagadnień związanych z gospodarką morską, rozwojem zrównoważonym, ochroną środowiska przyrodniczego itp. Znajdą także zastosowanie podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego rolnictwa, leśnictwa i rybactwa.