Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Redukcja węgla w cyklu Calvina
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje oraz interpretuje schemat przebiegu fazy fotosyntezy niezależnej od światła;
wyróżnia substraty i produkty cyklu Calvina;
wykazuje rolę składników siły asymilacyjnej w cyklu Calvina.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
analiza tekstu źródłowego;
gwiazda pytań;
film samouczek.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
4 arkusze papieru A3 z narysowaną gwiazdą, flamastry.
Przebieg zajęć
Przed lekcją
Uczniowie samodzielnie poszukują informacji związanych z tematem lekcji.
Faza wstępna
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze wstępem w e‑materiale.
Nauczyciel zadaje pytania: „Co oznacza pojęcie cyklu Calvina? Gdzie zachodzi cykl Calvina?”
Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Grupy otrzymują arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem grup jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pytań dotyczących zagadnienia znajdującego się wewnątrz gwiazdy („Redukcja węgla w cyklu Calvina”). Maksymalna liczba pytań: 5.
Grupy po napisaniu pytań przekazują gwiazdę innej grupie zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Zadaniem grup jest udzielenie odpowiedzi na pytania w oparciu o wiadomości znajdujące się w e‑podręczniku i informacji przygotowanych przed lekcją. Odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3.
Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium bazowym (film samouczek) i wykonanie do niego poleceń.
Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych poleceń.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje pracę grup.
Nauczyciel prosi grupy o wykonanie ćwiczeń od 1 do 6 zawartych w e‑materiale
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne od 7 do 9 zawarte w e‑materiale.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka
Film samouczek może być wykorzystany przez ucznia w podczas lekcji powtórzeniowej.