Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Redukcja węgla w cyklu Calvina

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
III. Energia i metabolizm.
4. Fotosynteza. Uczeń:
3) analizuje na podstawie schematu przebieg fazy zależnej od światła oraz fazy niezależnej od światła; wyróżnia substraty i produkty obu faz; wykazuje rolę składników siły asymilacyjnej w fazie niezależnej od światła;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:
Uczeń:

  • analizuje oraz interpretuje schemat przebiegu fazy fotosyntezy niezależnej od światła;

  • wyróżnia substraty i produkty cyklu Calvina;

  • wykazuje rolę składników siły asymilacyjnej w cyklu Calvina.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza tekstu źródłowego;

  • gwiazda pytań;

  • film samouczek.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • 4 arkusze papieru A3 z narysowaną gwiazdą, flamastry.

Przebieg zajęć

Przed lekcją

Uczniowie samodzielnie poszukują informacji związanych z tematem lekcji.

Faza wstępna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się ze wstępem w e‑materiale.

  2. Nauczyciel zadaje pytania: „Co oznacza pojęcie cyklu Calvina? Gdzie zachodzi cykl Calvina?”

  3. Nauczyciel podaje cele lekcji i formułuje jej temat.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Grupy otrzymują arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy. Zadaniem grup jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pytań dotyczących zagadnienia znajdującego się wewnątrz gwiazdy („Redukcja węgla w cyklu Calvina”). Maksymalna liczba pytań: 5.

  2. Grupy po napisaniu pytań przekazują gwiazdę innej grupie zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Zadaniem grup jest udzielenie odpowiedzi na pytania w oparciu o wiadomości znajdujące się w e‑podręczniku i informacji przygotowanych przed lekcją. Odpowiedzi zapisują na otrzymanym arkuszu papieru A3.

  3. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje gwiazdy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z multimedium bazowym (film samouczek) i wykonanie do niego poleceń.

  5. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych poleceń.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel podsumowuje pracę grup.

  2. Nauczyciel prosi grupy o wykonanie ćwiczeń od 1 do 6 zawartych w e‑materiale

Praca domowa

Uczniowie wykonują ćwiczenie interaktywne od 7 do 9 zawarte w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka

Film samouczek może być wykorzystany przez ucznia w podczas lekcji powtórzeniowej.