Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji:
Imię i nazwisko autora: | Nina Tomaszewska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak oddziałuje pole magnetyczne na poruszającą się cząstkę naładowaną? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | wykład informacyjny wspomagany pokazem multimedialnym |
Formy zajęć: | praca w zespole klasowym |
Środki dydaktyczne: | niniejszy e‑materiał + komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel pyta uczniów o to, jakie siły działają na cząstkę naładowaną. W razie potrzeby tak steruje dyskusją, aby uczniowie przypomnieli sobie, że na znajdującą się w polu elektrycznym cząstkę działa siła Coulomba i że cząstki mogą między sobą oddziaływać również grawitacyjnie (warto przypomnieć uczniom o tym, które z tych oddziaływań dominuje). Następnie nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli, czym jest pole magnetyczne i czy wydaje im się, że ono również wpływa na ruch cząstek. Tłumaczy, że w polu magnetycznym na poruszające się cząstki działa siła w kierunku prostopadłym do kierunku ruchu. Rysuje na tablicy kilka przykładów cząstek o różnym ładunku, poruszających się w płaszczyźnie prostopadłej do pola magnetycznego, i prosi uczniów, aby spróbowali jakościowo określić tory tych cząstek. Nauczyciel podkreśla, że jeśli cząstka się nie porusza, to siła magnetyczna wynosi zero i że ważną konsekwencją takiego właśnie kierunku działania siły jest niemożność zmiany przez nią wartości prędkości. Siła Lorentza może zmienić jedynie kierunek wektora prędkości – zakrzywić tor ruchu - i nie wykonuje pracy. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel mówi o właściwościach siły Lorentza – o wartości, kierunku i zwrocie - oraz o metodach wyznaczania jej kierunku i zwrotu. Uczniowie, dyskutując na forum klasy, sami formułują wniosek dotyczący toru ruchu w przypadku równoległości wektora prędkości cząstki do linii pola magnetycznego. Zapoznają się w parach z symulacją i odpowiadają na zawarte w niej pytania. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują zadania: 2, 3, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji: 1, 4, 5 i 6. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Symulacja będzie bardzo przydatna przy okazji realizacji tematu „Analizujemy tor cząstki naładowanej w jednorodnym polu magnetycznym”. |