Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Świat w literackim zwierciadle. Realizm w prozie XIX w.
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia wybrane teksty kultury jako dzieła realistyczne,
charakteryzuje sposób kreacji świata przedstawionego w powieściach Ojciec Goriot i Pani Bovary,
interpretuje wymowę obrazu Augusta Renoira, określając konwencję, w której został namalowany.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Świat w literackim zwierciadle. Realizm w prozie XIX w.” Uczestnicy zajęć zapoznają się z fragmentem prozy w e‑materiale: Ojciec Goriot oraz Pani Bovary. Przygotowują się do omówienia tekstu, szukając informacji na temat kontekstu historycznoliterackiego. Wybrane osoby mogą zebrać potrzebne wiadomości do wstępnego rozpoznania tekstu.
Faza wprowadzająca:
Wskazana przez nauczyciela osoba odczytuje treść ćw. 1 z sekcji „Sprawdź się”: Wyjaśnij, w jaki sposób odróżniasz sceny realistyczne od scen fantastycznych w dziele literackim. Podaj przykłady utworów, w których współistnieją takie sceny.
W ten sposób uczniowie ustalają wstępnie, jakie warunki powinno spełniać dzieło realistyczne. Notują swoje ustalenia w formie mapy myśli. Nauczyciel zapowiada, że podczas lekcji uczniowie będą analizowali fragmenty XIX‑wiecznych powieści, aby ustalić, czy są to dzieła napisane w konwencji realistycznej.Wyświetlenie na tablicy tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Prowadzący prosi, by uczniowie podzielili się na 2 grupy; pierwsza będzie pracowała z tekstem Ojca Goriot, a druga z tekstem Pani Bovary. Pierwszym zadaniem obu grup jest zapoznanie sie z odpowiednią częścią bloku tekstowego oraz sformułowanie odpowiedzi na pytania zawarte w pionowych osiach dotyczących odpowiedni powieści Balzaka i powieści Flauberta. Po upływie ustalonego czasu liderzy grup prezentują ustalenia swoich zespołów.
Następnie obie grupy zapoznają się z odpowiednią mapą myśli zamieszczoną w sekcji multimedium. Grupa pierwsza wykonuje polecenie 1, a grupa druga - polecenie 2.
W podsumowaniu tej fazy lekcji zespoły odpowiadają na pytania: Czy Ojciec Goriot / Pani Bovary jest powieścią realistyczną? Co o tym świadczy?
Uczniowie notują swoje ustalenia w zeszytach.Interpretacji obrazu Renoira Śniadanie wioślarzy uczniowie dokonują wspólnie. Pomocne w tym będą ćwiczenia 4‑8 z sekcji „Sprawdź się” i ewentualne wsparcie nauczyciela.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy. Prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćw. 2 i 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Witold Bobiński, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków 2004.
Ryszard Handke, Alfabet kultury w lekturze tekstu literackiego, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Jakub Majkowski, Egoiści w powieści Gustawa Flauberta pt. „Madame Bovary”, „Ogrody Nauk i Sztuk” 2017/7.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.