Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.11.5
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Perfekte Entspannung/Idealny relaks
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat preferowanych form wypoczynku.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne – zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3–6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART
Uczeń:
opowiada, w jaki sposób najlepiej odpoczywa;
opisuje różne formy odpoczynku;
planuje wypoczynek na nadchodzący weekend.
Cele motywacyjne:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dokonuje samooceny;
pracuje, opierając się na autentycznych materiałach językowych;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań i pasji;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego – tłumaczenie wyrazów;
odgadywanie znaczeń z wykorzystaniem wskazówek i sugestii językowych;
centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi.
Metody i formy nauczania:
podejście humanistyczne,
podejście komunikacyjne,
podająca – praca z tekstem źródłowym,
aktywizująca – burza mózgów, LdL,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (mapa pojęć),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat pracy, obowiązków i roli odpoczynku w życiu codziennym.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie znanych wyrazów do tematu Perfekte Entspannung. Uczniowie podchodzą do tablicy i dopisują trudniejsze propozycje wyrazów lub zwrotów.
Nauczyciel inicjuje krótką dyskusję na temat ilości czasu poświęcanego przez uczniów na naukę w szkole, obowiązki, zadania domowe oraz na odpoczynek i regenerację. Zadaje następujące pytania: Wie viel Zeit verbringst du mit Hausaufgaben? Wie viel Zeit hast du zum Ausruhen? Wie viel Zeit verbringst du in der Schule?
b) Faza realizacyjna
Uczniowie pracują metodą LdL (nauka przez nauczanie). Wcześniej wyznaczeni i przygotowani do tego uczniowie czytają streszczenie tekstu źródłowego. Zapisują na tablicy i wyjaśniają słowa kluczowe, przygotowują dodatkowe pytania do tekstu, przeprowadzają przygotowany przez siebie quiz online. W razie potrzeby uczniowie zwracają się o pomoc do nauczyciela.
Uczniowie w parach sprawdzają stopień zrozumienia tekstu czytanego, wykorzystując do tego Übung 1 i 2 – zaznaczają informacje prawdziwe i fałszywe oraz określają główną myśl tekstu.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. W każdej z nich uczniowie rozmawiają najpierw między sobą na temat różnych form wypoczynku, opowiadają, w jaki sposób starają się wypocząć, kiedy wypoczynek jest im najbardziej potrzebny. Po wymianie informacji i doświadczeń przygotowują notatkę rysunkową z zebranych informacji, którą po wykonaniu prezentują na forum klasy, opowiadając, co przedstawia notatka, oraz wyjaśniając wpisane pojęcia i zwroty.
Uczniowie w parach zapoznają się z mapą pojęć. Następnie dopasowują typy osób do opisów oraz przyporządkowują typy relaksu do odpowiednich zdań (Übung 2 i 3 w części Mapa pojęć), wykonując naprzemiennie przykłady oraz wyjaśniając partnerowi swój tok rozumowania. Nauczyciel przypomina zasady rozwiązywania ćwiczeń w parach:
wykonaj ćwiczenie samodzielnie;
porównaj rozwiązanie z koleżanką/kolegą;
omów z koleżanką/kolegą odpowiedzi, które się od siebie różnią;
w razie wątpliwości skonsultuj się z nauczycielem.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie przygotowują kilkuzdaniową wypowiedź na temat preferowanych form wypoczynku i planów na weekend. Swoje pomysły zapisują w zeszycie. Następnie chętni/wybrani uczniowie prezentują swoją wypowiedź na forum klasy.
Praca domowa
Uczniowie piszą post, w którym przedstawiają swoje plany wypoczynku na nadchodzący weekend i zapraszają przyjaciół do wspólnego spędzenia weekendu (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy pojęć:
przed lekcją: uczniowie przygotowują galerię zdjęć dotyczących różnych form wypoczynku, na każdym ze zdjęć naklejają zwroty, których można użyć do opisania zdjęć;
w trakcie lekcji: nauczyciel dzieli uczniów na grupy, każda z nich losuje minimum sześć zdjęć z przygotowanej wcześniej galerii, na podstawie zdjęć zostaje stworzona historyjka na temat planów weekendowych danej grupy (uczniowie wykorzystują zwroty doklejone do zdjęć); ważne, by na podstawie mapy pojęć przedstawić, dla jakiego typu osób plany zostały przygotowane;
po lekcji: uczniowie nagrywają krótki filmik lub wypowiedź, w ten sposób opowiadają, co robią w weekend.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0