Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Konwersja liczb z systemu dziesiętnego na dwójkowy w języku C++
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zaimplementujesz w języku C++ algorytm konwersji części całkowitej liczby dziesiętnej do postaci binarnej.
Poznasz sposób zamiany części ułamkowej liczby dziesiętnej do postaci dwójkowej i zastosujesz go w samodzielnie napisanym programie.
Wykonasz kilka zadań związanych z konwersją liczb między systemami o różnych podstawach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka C++, w tym kompilator GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji) i Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Konwersja liczb z systemu dziesiętnego na dwójkowy w języku C++”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Film samouczek”.
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla na tablicy interaktywnej zawartość sekcji „Wprowadzenie” i omawia cele do osiągnięcia w trakcie lekcji.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu, np.
– co to jest system binarny?
– podaj algorytm konwersji liczb zapisanych w postaci dziesiętnej do ich dwójkowych odpowiedników,
– jak konwertujemy część ułamkową z systemu dziesiętnego do postaci binarnej?
Chętni lub wybrani uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Odnosząc się do treści zawartej w sekcji „Film samouczek”, uczniowie w parach konstruują alternatywny przykład, rozwiązują go i ewentualnie wskazują możliwości jego zastosowania. Rezultaty omawiane są na forum klasy.
Praca z multimedium. Nauczyciel czyta polecenie nr 1 z sekcji „Przeczytaj”. Prosi uczniów, aby wykonali je w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udziela też uczniom informacji zwrotnej.
Ćwiczenie umiejętności. Poszukiwanie najefektywniejszego rozwiązania problemu. Uczniowie wykonują w parach polecenie 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”, a następnie porównują swój kod omawiając go wspólnie na forum. Nauczyciel ocenia efektywność zastosowanego rozwiązania.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia nr 1‑3. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W odniesieniu do ich realizacji dokonuje szczegółowej oceny rozwiązania zastosowanego przez wybranego ucznia.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia z programowania w C++, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie nr 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka C++.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla kompilatora GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać multimedium w sekcji „Film samouczek” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania dołączone do e‑materiału „Konwersja liczb z systemu dziesiętnego na dwójkowy w języku C++”.