Numer e‑materiału: 1.3.12.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Es schneit und es ist kalt / Pada śnieg i jest zimno
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania pogody

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
12) przyroda wokół mnie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki – samodzielnie;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje pytanie o pogodę;

  • opisuje zjawiska pogodowe występujące zimą;

  • recytuje wiersz o zimie.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • poznaje piosenki, wierszyki, bajki z innego obszaru kulturowego;

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • na lekcji uczestniczy w zabawie językowej.

Strategie uczenia się
  • odbiór i przekaz informacji za pomocą różnych technik;

  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych;

  • uczenie się z kolegami i od kolegów.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy

– metody wykorzystane w lekcji:

  • podająca;

  • podejście komunikacyjne;

  • praktyczna;

  • programowana – z użyciem komputera;

– techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym;

  • praca z plikiem audio;

  • praca z tekstem;

  • zabawa na dywanie;

  • karty pracy;

  • karaoke;

– formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • zdjęcia;

  • napisy;

  • koperty z szyfrem;

  • piłka.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (wiersz)

Nauczyciel może pomieszać wyrazy w wierszu. Uczniowie słuchają nagrania i poprawiają te „błędy”.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje ilustracje związane z zimą, np. zimowe krajobrazy ze śniegiem, termometr z ujemną temperaturą, sanki, narty, bałwana. Aby wzbudzić ciekawość uczniów, ilustracje można pokazywać w taki sposób, aby odkrywane były poszczególne ich fragmenty. Uczniowie zastanawiają się, jaki będzie temat lekcji.

plenum

16 min

Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracją (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie śledzą tekst wzrokiem.

Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie wyrazów lub wyrażeń, które są im znane. Uczniowie podają polskie odpowiedniki. Jeśli jakieś wyrazy nie zostaną przez uczniów przeczytane, robi to nauczyciel i wyjaśnia ich znaczenie.

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej trzy zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wybierają zdjęcie, które przedstawia miejsce pobytu Liny.

Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Szukają pytania o pogodę (Wie ist das Wetter?) i zakreślają flamastrem. Następnie przepisują pytanie do zeszytu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca w parach

transkrypcja dialogu - kserokopie

Uczniowie otrzymują trzy zdjęcia i trzy zdania dotyczące pogody (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Łączą je w pary.

ksero ćwiczenia

Nauczyciel prezentuje zdjęcie przedstawiające zawieję śnieżną. Czyta zdania: Wie ist das Wetter? Es schneit. Es ist kalt. Es ist windig. Uczniowie powtarzają. Nauczyciel czyta zdania szeptem – uczniowie powtarzają szeptem.

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje wiersz o zimie (e‑materiał: Multimedium). Podczas ponownej prezentacji utworu, wypowiadając słowo Sonne, nauczyciel rysuje na tablicy słońce. Przy wyrazie rodeln rysuje sanki zjeżdżające z góry.

plenum

13 min

Uczniowie otrzymują cztery ilustracje. Podczas słuchania utworu ustalają kolejność ilustracji tak, by odpowiadała nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w parach

Uczniowie otrzymują tablety z grą multimedialną. Klikając ja lub nein, decydują, czy dwa widoczne elementy oznaczają to samo (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca indywidualna

Uczniowie otrzymują transkrypcję wiersza z lukami oraz wyrazami do uzupełniania. Wycinają wyrazy i wklejają w odpowiednie miejsce w tekście (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

praca w parach

Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel proponuje zabawę w karaoke. Uczniowie dopowiadają brakujące fragmenty wiersza.

plenum

karaoke

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują kopertę z zaszyfrowaną wiadomością. Koperty zostały przez nauczyciela wcześniej przyklejone pod ławkami, tak aby w trakcie lekcji uczniowie ich nie zauważyli. Uczniowie odszyfrowują wiadomość: Wie ist das Wetter?

praca indywidualna

16 min

Nauczyciel rzuca do uczniów miękką piłkę. Ten, kto złapie, musi zadać pytanie: jaka jest pogoda Wie ist das Wetter?

plenum

Nauczyciel wyświetla mapę Niemiec z prognozą pogody (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Zadaje pytania: Wie ist das Wetter in Berlin? Wie ist das Wetter in Hamburg? Uczniowie odpowiadają.

Wszyscy uczniowie razem recytują wiersz o zimie.

Nauczyciel przekazuje uczniom pracę domową i żegna się z nimi.

Zadanie domowe: uczniowie przygotowują ilustrację do wiersza.

praca indywidualna

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje ilustracje związane z zimą, np. zimowe krajobrazy ze śniegiem, termometr z ujemną temperaturą, sanki, narty, bałwana. Aby wzbudzić ciekawość uczniów, ilustracje można pokazywać w taki sposób, aby odkrywane były poszczególne ich fragmenty. Uczniowie zastanawiają się, jaki będzie temat lekcji.

plenum

16 min

Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracją (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie śledzą tekst wzrokiem.

Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie wyrazów lub wyrażeń, które są im znane. Uczniowie podają polskie odpowiedniki. Jeśli jakieś wyrazy nie zostaną przez uczniów przeczytane, robi to nauczyciel i wyjaśnia ich znaczenie.

Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej trzy zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wybierają zdjęcie, które przedstawia miejsce pobytu Liny.

Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Szukają pytania o pogodę (Wie ist das Wetter?) i zakreślają flamastrem. Następnie przepisują pytanie do zeszytu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca w parach

transkrypcja dialogu - kserokopie

Uczniowie otrzymują trzy zdjęcia i trzy zdania dotyczące pogody (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Łączą je w pary.

ksero ćwiczenia

Nauczyciel prezentuje zdjęcie przedstawiające zawieję śnieżną. Czyta zdania: Wie ist das Wetter? Es schneit. Es ist kalt. Es ist windig. Uczniowie powtarzają. Nauczyciel czyta zdania szeptem – uczniowie powtarzają szeptem.

plenum

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje wiersz o zimie (e‑materiał: Multimedium). Podczas ponownej prezentacji utworu, wypowiadając słowo Sonne, nauczyciel rysuje na tablicy słońce. Przy wyrazie rodeln rysuje sanki zjeżdżające z góry.

plenum

13 min

Uczniowie otrzymują cztery ilustracje. Podczas słuchania utworu ustalają kolejność ilustracji tak, by odpowiadała nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

praca w parach

Uczniowie otrzymują tablety z grą multimedialną. Klikając ja lub nein, decydują, czy dwa widoczne elementy oznaczają to samo (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca indywidualna

Uczniowie otrzymują transkrypcję wiersza z lukami oraz wyrazami do uzupełniania. Wycinają wyrazy i wklejają w odpowiednie miejsce w tekście (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

praca w parach

Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel proponuje zabawę w karaoke. Uczniowie dopowiadają brakujące fragmenty wiersza.

plenum

karaoke

Faza podsumowująca

Uczniowie otrzymują kopertę z zaszyfrowaną wiadomością. Koperty zostały przez nauczyciela wcześniej przyklejone pod ławkami, tak aby w trakcie lekcji uczniowie ich nie zauważyli. Uczniowie odszyfrowują wiadomość: Wie ist das Wetter?

praca indywidualna

16 min

Nauczyciel rzuca do uczniów miękką piłkę. Ten, kto złapie, musi zadać pytanie: jaka jest pogoda Wie ist das Wetter?

plenum

Nauczyciel wyświetla mapę Niemiec z prognozą pogody (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Zadaje pytania: Wie ist das Wetter in Berlin? Wie ist das Wetter in Hamburg? Uczniowie odpowiadają.

Wszyscy uczniowie razem recytują wiersz o zimie.

Nauczyciel przekazuje uczniom pracę domową i żegna się z nimi.

Zadanie domowe: uczniowie przygotowują ilustrację do wiersza.

praca indywidualna

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec