Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.12.1
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Es schneit und es ist kalt / Pada śnieg i jest zimno
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność opisywania pogody
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prezentuje ilustracje związane z zimą, np. zimowe krajobrazy ze śniegiem, termometr z ujemną temperaturą, sanki, narty, bałwana. Aby wzbudzić ciekawość uczniów, ilustracje można pokazywać w taki sposób, aby odkrywane były poszczególne ich fragmenty. Uczniowie zastanawiają się, jaki będzie temat lekcji. | plenum | 16 min | |
Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracją (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie śledzą tekst wzrokiem. | |||
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie wyrazów lub wyrażeń, które są im znane. Uczniowie podają polskie odpowiedniki. Jeśli jakieś wyrazy nie zostaną przez uczniów przeczytane, robi to nauczyciel i wyjaśnia ich znaczenie. | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej trzy zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wybierają zdjęcie, które przedstawia miejsce pobytu Liny. | |||
Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Szukają pytania o pogodę (Wie ist das Wetter?) i zakreślają flamastrem. Następnie przepisują pytanie do zeszytu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | praca w parach | transkrypcja dialogu - kserokopie | |
Uczniowie otrzymują trzy zdjęcia i trzy zdania dotyczące pogody (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Łączą je w pary. | ksero ćwiczenia | ||
Nauczyciel prezentuje zdjęcie przedstawiające zawieję śnieżną. Czyta zdania: Wie ist das Wetter? Es schneit. Es ist kalt. Es ist windig. Uczniowie powtarzają. Nauczyciel czyta zdania szeptem – uczniowie powtarzają szeptem. | plenum | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje wiersz o zimie (e‑materiał: Multimedium). Podczas ponownej prezentacji utworu, wypowiadając słowo Sonne, nauczyciel rysuje na tablicy słońce. Przy wyrazie rodeln rysuje sanki zjeżdżające z góry. | plenum | 13 min | |
Uczniowie otrzymują cztery ilustracje. Podczas słuchania utworu ustalają kolejność ilustracji tak, by odpowiadała nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | praca w parach | ||
Uczniowie otrzymują tablety z grą multimedialną. Klikając ja lub nein, decydują, czy dwa widoczne elementy oznaczają to samo (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | praca indywidualna | ||
Uczniowie otrzymują transkrypcję wiersza z lukami oraz wyrazami do uzupełniania. Wycinają wyrazy i wklejają w odpowiednie miejsce w tekście (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | praca w parach | ||
Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel proponuje zabawę w karaoke. Uczniowie dopowiadają brakujące fragmenty wiersza. | plenum | karaoke | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie otrzymują kopertę z zaszyfrowaną wiadomością. Koperty zostały przez nauczyciela wcześniej przyklejone pod ławkami, tak aby w trakcie lekcji uczniowie ich nie zauważyli. Uczniowie odszyfrowują wiadomość: Wie ist das Wetter? | praca indywidualna | 16 min | |
Nauczyciel rzuca do uczniów miękką piłkę. Ten, kto złapie, musi zadać pytanie: jaka jest pogoda Wie ist das Wetter? | plenum | ||
Nauczyciel wyświetla mapę Niemiec z prognozą pogody (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Zadaje pytania: Wie ist das Wetter in Berlin? Wie ist das Wetter in Hamburg? Uczniowie odpowiadają. | |||
Wszyscy uczniowie razem recytują wiersz o zimie. Nauczyciel przekazuje uczniom pracę domową i żegna się z nimi. | |||
Zadanie domowe: uczniowie przygotowują ilustrację do wiersza. | praca indywidualna | ||
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji
Forma pracy
Czas
Uwagi metodyczne
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje ilustracje związane z zimą, np. zimowe krajobrazy ze śniegiem, termometr z ujemną temperaturą, sanki, narty, bałwana. Aby wzbudzić ciekawość uczniów, ilustracje można pokazywać w taki sposób, aby odkrywane były poszczególne ich fragmenty. Uczniowie zastanawiają się, jaki będzie temat lekcji.
plenum
16 min
Nauczyciel prezentuje dialog wraz z ilustracją (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie śledzą tekst wzrokiem.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie wyrazów lub wyrażeń, które są im znane. Uczniowie podają polskie odpowiedniki. Jeśli jakieś wyrazy nie zostaną przez uczniów przeczytane, robi to nauczyciel i wyjaśnia ich znaczenie.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej trzy zdjęcia (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie wybierają zdjęcie, które przedstawia miejsce pobytu Liny.
Uczniowie otrzymują transkrypcję dialogu. Szukają pytania o pogodę (Wie ist das Wetter?) i zakreślają flamastrem. Następnie przepisują pytanie do zeszytu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
praca w parach
transkrypcja dialogu - kserokopie
Uczniowie otrzymują trzy zdjęcia i trzy zdania dotyczące pogody (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). Łączą je w pary.
ksero ćwiczenia
Nauczyciel prezentuje zdjęcie przedstawiające zawieję śnieżną. Czyta zdania: Wie ist das Wetter? Es schneit. Es ist kalt. Es ist windig. Uczniowie powtarzają. Nauczyciel czyta zdania szeptem – uczniowie powtarzają szeptem.
plenum
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje wiersz o zimie (e‑materiał: Multimedium). Podczas ponownej prezentacji utworu, wypowiadając słowo Sonne, nauczyciel rysuje na tablicy słońce. Przy wyrazie rodeln rysuje sanki zjeżdżające z góry.
plenum
13 min
Uczniowie otrzymują cztery ilustracje. Podczas słuchania utworu ustalają kolejność ilustracji tak, by odpowiadała nagraniu (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
praca w parach
Uczniowie otrzymują tablety z grą multimedialną. Klikając ja lub nein, decydują, czy dwa widoczne elementy oznaczają to samo (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
praca indywidualna
Uczniowie otrzymują transkrypcję wiersza z lukami oraz wyrazami do uzupełniania. Wycinają wyrazy i wklejają w odpowiednie miejsce w tekście (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
praca w parach
Uczniowie siadają na dywanie. Nauczyciel proponuje zabawę w karaoke. Uczniowie dopowiadają brakujące fragmenty wiersza.
plenum
karaoke
Faza podsumowująca
Uczniowie otrzymują kopertę z zaszyfrowaną wiadomością. Koperty zostały przez nauczyciela wcześniej przyklejone pod ławkami, tak aby w trakcie lekcji uczniowie ich nie zauważyli. Uczniowie odszyfrowują wiadomość: Wie ist das Wetter?
praca indywidualna
16 min
Nauczyciel rzuca do uczniów miękką piłkę. Ten, kto złapie, musi zadać pytanie: jaka jest pogoda Wie ist das Wetter?
plenum
Nauczyciel wyświetla mapę Niemiec z prognozą pogody (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). Zadaje pytania: Wie ist das Wetter in Berlin? Wie ist das Wetter in Hamburg? Uczniowie odpowiadają.
Wszyscy uczniowie razem recytują wiersz o zimie.
Nauczyciel przekazuje uczniom pracę domową i żegna się z nimi.
Zadanie domowe: uczniowie przygotowują ilustrację do wiersza.
praca indywidualna
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0