Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Michał Pranke

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Proces deglomeracji przemysłu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.

Uczeń:

3) wyjaśnia zmiany struktury przestrzennej przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii na świecie oraz określa udział Polski w tych zmianach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie deglomeracji przemysłu,

  • omawia przyczyny i skutki deglomeracji przemysłu,

  • określa wady i zalety deglomeracji przemysłu.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: burza mózgow, dyskusja, mapa myśli, miniwykład

Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, tablety, atlasy geograficzne, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, zadając pytanie: czym jest deglomeracja przemysłu? Burza mózgów.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie, w nawiązaniu do burzy mózgów z początku lekcji, korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału oraz dostępnych źródeł informacji, tworzą definicję pojęcia deglomeracji przemysłu. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.

  • Następnie nauczyciel w formie miniwykładu przedstawia przyczyny i skutki deglomeracji przemysłu. We wspólnej dyskusji uczniowie określają wady i zalety deglomeracji przemysłu. Uczniowie uzupełniają mapę myśli dotyczącą wad i zalet deglomeracji przemysłu.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z audiobookiem i wykonanie poleceń zawartych w tej części e‑materiału (praca w grupach). Wskazani uczniowie bądź ochotnicy prezentują rezultaty pracy, nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie treści omawianych podczas lekcji. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów.

  • Przypomnienie celów zajęć.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Korzystając z dostępnych źródeł informacji, przygotuj notatkę dotyczacą wybranego przykładu deglomeracji przemysłu na świecie.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Audiobook może zostać wykorzystany podczas zajęć poświęconych zmieniającej się roli czynników lokalizacji przemysłu oraz ich wpływowi na rozmieszczenie i rozwój wybranych jego działów (zakres podstawowy: XI. 1).