Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Michał Pranke
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Proces deglomeracji przemysłu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemiany sektora przemysłowego i budownictwa: czynniki lokalizacji przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii, obszary koncentracji przemysłu, rozwój i rola budownictwa w gospodarce.
Uczeń:
3) wyjaśnia zmiany struktury przestrzennej przemysłu tradycyjnego i zaawansowanych technologii na świecie oraz określa udział Polski w tych zmianach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie deglomeracji przemysłu,
omawia przyczyny i skutki deglomeracji przemysłu,
określa wady i zalety deglomeracji przemysłu.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody nauczania: burza mózgow, dyskusja, mapa myśli, miniwykład
Formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, tablety, atlasy geograficzne, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, zadając pytanie: czym jest deglomeracja przemysłu? Burza mózgów.
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie, w nawiązaniu do burzy mózgów z początku lekcji, korzystając z części „Przeczytaj” e‑materiału oraz dostępnych źródeł informacji, tworzą definicję pojęcia deglomeracji przemysłu. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Następnie nauczyciel w formie miniwykładu przedstawia przyczyny i skutki deglomeracji przemysłu. We wspólnej dyskusji uczniowie określają wady i zalety deglomeracji przemysłu. Uczniowie uzupełniają mapę myśli dotyczącą wad i zalet deglomeracji przemysłu.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z audiobookiem i wykonanie poleceń zawartych w tej części e‑materiału (praca w grupach). Wskazani uczniowie bądź ochotnicy prezentują rezultaty pracy, nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie treści omawianych podczas lekcji. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów.
Przypomnienie celów zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Korzystając z dostępnych źródeł informacji, przygotuj notatkę dotyczacą wybranego przykładu deglomeracji przemysłu na świecie.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Audiobook może zostać wykorzystany podczas zajęć poświęconych zmieniającej się roli czynników lokalizacji przemysłu oraz ich wpływowi na rozmieszczenie i rozwój wybranych jego działów (zakres podstawowy: XI. 1).