Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Jak przebiega addycja HBrHCl w alkinach?

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XIII: Węglowodory. Uczeń:

4) opisuje właściwości chemiczne alkinów na przykładzie reakcji: spalania, addycji (przyłączenia): H 2 , Cl 2 , HCl, H 2 O , trimeryzacji etynu; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

XIII: Węglowodory. Uczeń:

6) opisuje właściwości chemiczne alkinów na przykładzie reakcji: spalania, addycji: H 2 , Cl 2 Br 2 , HCl, i HBr, H 2 O , trimeryzacji etynu; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • pisze równania reakcji addycji cząsteczek chlorowodoru i bromowodoru do cząsteczek alkinów;

  • wyjaśnia mechanizm addycji elektrofilowej cząsteczek chlorowodoru i bromowodoru do cząsteczek alkinów;

  • wyjaśnia, na czym polega reguła Markownikowa.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • modelowanie;

  • symulacja interaktywna;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • modele kulkowo‑pręcikowe;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda/pisak;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;

  • rzutnik multimedialny;

  • aplikacja Kahoot!/Quizizz.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom przykładowe pytanie: Na czym polega reakcja addycji fluorowcowodorów do alkinów?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie starają się odpowiedzieć na pytanie: Na czym polega reakcja addycji?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Symulacja interaktywna. Uczniowie w parach analizują symulację interaktywną przedstawiającą wizualizację przebiegu addycji HBr i HCl w alkinach. Rozwiązują zawarte w medium zadania.

  2. Nauczyciel dzieli losowo uczniów na grupy, rozdaje modele kulkowo‑pręcikowe. Każda grupa ma za zadanie wybranie dowolnego alkinu i zbudowanie modelu jego cząsteczki. Następnie uczniowie mają za zadanie przyłączyć cząsteczkę chlorowodoru lub bromowodoru do atomów węgla wiązania potrójnego, kosztem rozerwania jednego z wiązań. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wspiera ich i zatwierdza poprawność wykonania zadania.

  3. Uczniowie nazywają cząsteczki, których modele skonstruowali i przedstawiają pozostałym uczniom w klasie, którzy weryfikują poprawność podanej nazwy związku chemicznego.

  4. Chętny uczeń tłumaczy regułę Markownikowa i uczniowie szukają wśród modeli tych cząsteczek, które spełniają oraz nie spełniają tej reguły. W przypadkach niespełniających tej reguły uczniowie poprawiają model na właściwy.

  5. Uczniowie mają za zadanie dołączyć kolejną cząsteczkę chlorowodoru lub bromowodoru do utworzonego uprzednio modelu, pamiętając o regule Markownikowa. Uczniowie nazywają powstałe cząsteczki związków chemicznych na forum klasy.

  6. Wybrani uczniowie z każdej grupy zapisują równanie reakcji chemicznej addycji fluorowcowodoru do alkinu na podstawie swojego modelu na tablicy. Uczniowie zapisują również sumaryczną reakcję chemiczną (przyłączenia 2 moli cząsteczek fluorowcowodoru do 1 mola cząsteczek alkinu).

  7. Nauczyciel lub chętny uczeń tłumaczą mechanizm addycji elektrofilowej na podstawie wybranej reakcji z zapisanych na tablicy, zadając przy tym pytania pomocnicze dla uczniów:

  • Jakie występuje wiązanie chemiczne w cząsteczkach HBrHCl?

  • Jaki ładunek zlokalizowany jest wokół wiązań pi?

  • W jaki sposób powstaje karbokation?

  • Jaki ładunek występuje na jednym z atomów węgla po przyłączeniu atomu wodoru?

  • Na skutek czego powstaje chlorowy/bromowy produkt addycji?

  1. Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę i umiejętności wykonując kolejno ćwiczenia w e‑materiale w zakładce „Sprawdź się” od 5 do 8 (można zadania wyświetlić na tablicy multimedialnej). Po wyznaczonym czasie na każde zadanie, chętny uczeń podchodzi do tablicy i zapisuje rozwiązanie, pozostali uczniowie weryfikują poprawność rozwiązania (można również wyświetlić odpowiedź na tablicy multimedialnej, która jest pod każdym zadaniem).

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie przykładowych pytań lub nauczyciel może przygotować quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot!/ Quizizz z zastosowaniem smartfonów/tabletów. Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • Zgodnie z jakim mechanizmem zachodzi reakcja addycji fluorowcowodorów do alkinów?

  • Jaka drobina pełni funkcję elektrofila a jaka nukleofila?

  • Dlaczego addycja do alkinów zachodzi zgodnie z mechanizmem elektrofilowym, skoro w zapisie mechanizmu odnotowujemy obecność zarówno czynnika elektrofilowego, jak i nukleofilowego?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Dziś nauczyłem/łam się...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Symulacja interaktywna może być wykorzystana przez uczniów jako utrwalenie wiadomości i umiejętności przed pracą kontrolną lub przez uczniów nieobecnych na lekcji jako uzupełnienie luk kompetencyjnych.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Zgodnie z jakim mechanizmem zachodzi reakcja addycji fluorowcowodorów do alkinów?

  • Jaka drobina pełni funkcję elektrofila a jaka nukleofila?

  • Dlaczego addycja do alkinów zachodzi zgodnie z mechanizmem elektrofilowym, skoro w zapisie mechanizmu odnotowujemy obecność zarówno czynnika elektrofilowego, jak i nukleofilowego?

  1. Nauczyciel zamiast modeli kulkowo‑pręcikowych może przygotować plastelinę i wykałaczki/zapałki.