Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.3.4.7
Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Das Freiwillige Soziale Jahr – eine Chance für junge Leute /
Rok wolontariatu społecznego – szansa dla młodych ludzi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa III, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie na temat roku wolontariatu społecznego oraz uczenia się, w tym uczenia się przez całe życie
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje, jakich formalności należy dopełnić, aby wziąć udział w FSJ;
uzasadnia, dlaczego chciałby wziąć udział w FSJ;
wyjaśnia powody, dla których młodzi ludzie decydują się realizować FSJ.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania pomiędzy nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
wykorzystuje i rozwija kreatywność;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczestniczy w sytuacjach pozwalających na rozpoznanie zainteresowań i pasji.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku – wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
rozumienie informacji – czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów.
Metody i formy nauczania:
podejście komunikacyjne;
podejście humanistyczne;
podająca – pogadanka, praca z tekstem, praca z filmem;
aktywizująca – kula śnieżna, burza mózgów, Partner Check, termometr;
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (film),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
zdjęcia dotyczące różnych aktywności w ramach wolontariatu.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prezentuje uczniom zdjęcia dotyczące różnych form działalności charytatywnej, np. zdjęcia osób pomagających seniorom, zdjęcia osób zaangażowanych w akcje charytatywne w Afryce, zdjęcia osób wyprowadzających zwierzęta na spacer (schronisko dla bezdomnych zwierząt), zdjęcia osób pracujących przy wydawaniu posiłków osobom dotkniętym problemem bezdomności.
Nauczyciel pyta: Womit verbindet ihr diese Aktivitäten? Was kann man dadurch erreichen? Wie kann man anderen helfen? Uczniowie wypowiadają się na forum klasy, a nauczyciel notuje najważniejsze hasła na tablicy, np.: helfen, unterstützen, die ehrenamtliche Tätigkeit, an Projekten arbeiten, sich engagieren, sich für jemanden einsetzen.
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat wolontariatu w Niemczech. Następnie pyta: Wie findet ihr diese Möglichkeit, sich ehrenamtlich oder sozial zu engagieren?, inicjując w ten sposób krótką dyskusję na temat zaangażowania społecznego.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel zachęca uczniów do krótkiej wymiany zdań na temat przeczytanego tekstu, zadając pytania, np.: Was bedeutet die Abkürzung FSJ? Welche Möglichkeiten bietet das FSJ? Was muss man machen, wenn man sich um das FSJ bewirbt?
Uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykorzystując do tego Übung 1 i 2 w części Przeczytaj. Uczniowie określają, które informacje są zgodne z treścią tekstu oraz porządkują informacje zgodnie z podanymi zagadnieniami. Uczniowie naprzemiennie rozwiązują zadania do tekstu, wyjaśniając partnerowi swój tok rozumowania. Przed przystąpieniem do pracy nauczyciel powinien zapoznać uczniów z zasadami rozwiązywania ćwiczeń w parach. Zasada naczelna: myślę, wyjaśniam i szukam ewentualnego błędu samodzielnie.
Uczniowie zapoznają się z Übung 3 i przygotowują indywidualnie pisemną odpowiedź na pytanie postawione w ćwiczeniu. Wybrani uczniowie odczytują odpowiedź na forum klasy.
Nauczyciel pyta: Welche Fragen würdest du einer Person stellen, die ein FSJ gemacht hat? Was möchtest du wissen? Nauczyciel zapisuje propozycje pytań uczniów na tablicy.
Uczniowie zapoznają się z filmem – sondą wśród młodych ludzi na temat roku wolontariatu społecznego.
Uczniowie sprawdzają indywidualnie stopień zrozumienia treści filmu, wykorzystując do tego Übung 1 i 2 w części Film. Uczniowie dopasowują wypowiedzi do konkretnych osób, łączą obrazki z podpisami.
Nauczyciel sprawdza ogólne zrozumienie treści filmu i pyta: Habt ihr in diesem Film die Antworten auf eure Fragen gefunden? Waren die Fragen ähnlich oder anders? Wybrani uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z wypowiedziami osób w Übung 3 i określają, które informacje są zgodne z tymi wypowiedziami.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. W każdej grupie następuje podział na role: dziennikarza oraz przechodniów. Zadaniem każdej grupy jest przygotowanie na podstawie obejrzanej sondy oraz informacji w tekście w części Przeczytaj własnej sondy na temat roku wolontariatu społecznego lub pracy w ramach wolontariatu. Uczniowie mogą wykorzystać pytania, które podawali we wcześniejszej fazie lekcji, a które zostały zapisane na tablicy. Każda grupa prezentuje sondę na forum klasy.
W ramach ewaluacji lekcji nauczyciel korzysta z techniki termometru. Uczniowie wychodząc z klasy, zaznaczają na termometrze swoją ocenę zaangażowania podczas lekcji (w skali -5 do +5).
Praca domowa
Uczniowie piszą wiadomość e‑mail do przyjaciela/przyjaciółki. Wypowiadają się na temat projektu, w którym chcieliby wziąć udział w ramach roku wolontariatu społecznego (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:
przed lekcją: uczniowie otrzymują od nauczyciela listę wyrazów w języku niemieckim i przygotowują fiszki polsko‑niemieckie, są to wyrazy występujące w filmie, w ten sposób uczniowie przygotowują samodzielnie słownictwo do tematu, następnie odpytują się nawzajem ze znajomości nowych wyrazów;
w trakcie lekcji: na podstawie treści filmu uczniowie w parach przygotowują dialog pomiędzy osobą, która jest zainteresowana rokiem wolontariatu społecznego, a osobą, która zdobyła już takie doświadczenie; dialogi prezentowane są na forum klasy;
po lekcji: na podstawie treści filmu uczniowie przygotowują ankietę pisemną na temat roku wolontariatu społecznego lub innej działalności społecznej/charytatywnej.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0